عزت‌الله انتظامی درگذشت

بازیگر پیشکسوت سینمای ایران صبح امروز درگذشت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، صبح امروز، پرویز پرستویی در صفحه شخصی خود، از درگذشت عزت الله انتظامی خبر داد. سروش انتظامی، نوه این هنرمند پیشکسوت نیز در گفت‌وگو با آنا، با تأیید خبر فوق اظهار کرد: پدربزرگم حدود ساعت 4 بامداد امروز به علت ایست قلبی در بیمارستان باهنر درگذشت.

عزت‌الله انتظامی ۳۱ خرداد سال ۱۳۰۳ در محلهٔ سنگلج تهران متولد شد. وی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۶ وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید. عزت‌الله انتظامی فعالیت هنری خود را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه‌های لاله زار شروع کرد؛ او پس از یک سال به تماشاخانه‌های هنر و فرهنگ تهران رفت؛ در سال ۱۳۲۰ نخستین نمایش حرفه‌ای خود را با عنوان اولتیماتوم نوشته پرویز خطیبی به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پاریس خیابان لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ توانست در بیش از ده نمایش نقش پردازی کند. بازی در فیلم واریته بهاری به کارگردانی پرویز خطیب ینخستین تجربه سینمایی اوست.

او در سال ۱۳۴۸ با گاو ساخته داریوش مهرجویی وارد عرصه حرفه‌ای سینما شد.عزت‌الله انتظامی اولین بازیگر ایرانی بود که موفق به دریافت جایزه از فستیوال بین‌المللی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965454

وب گردی

وب گردی