کدامیک از بیماری های شایع در بانوان قابل درمان است؟

از بیماری های شایع در بانوان می توان به « فیبروم رحم» و «کیست تخمدان» اشاره کرد که این بیماری ها قابل تشخیص، پیشگیری و درمان هستند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، یک کارشناس ارشد مامایی با اشاره به بیماری های شایع در زنان می گوید: از جمله بیماری های شایع در بانوان می توان به « فیبروم رحم» و «کیست تخمدان» اشاره کرد که این بیماری ها قابل تشخیص، پیشگیری و درمان هستند.

شهره برنجی ادامه می دهد: بیشتر بیماران مبتلا به فیبروم رحمی نشانه بالینی ندارند؛ اما گاهی نشانه‌هایی مانند قاعدگی‌های دردناک که ممکن است با خونریزی بین دوره های قاعدگی، ادرار زیاد، درد پایین کمر و... همراه باشد و گاهی هم می تواند منجر به نازایی شود. البته این را هم باید بگویم که روش خاصی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما به نظر می رسد استفاده نکردن از هورمون‌های زنانه تا اندازه ای ممکن است مانع رشد فیبروم ها شود.

« فیبروم رحم» و «کیست تخمدان» درمان می شوند

وی می گوید: از جمله روش های درمانی فیبروم رحمی می توان به روش های دارویی و عمل جراحی اشاره کرد که می بایست توسط پزشک متخصص این روش درمانی تعیین شود.

برنجی می گوید: دیگر بیماری شایع در بانوان کیست تخمدان است که معمولا این کیست ها خود به خود از بین می روند و نیاز به درمان خاصی ندارند اما گاهی برای برطرف شدن، نیازمند مصرف قرص های ضد بارداری هستند که نسبت به نوع کیست، اندازه و بنا به تشخیص درمانگر ممکن است نیازمند جراحی باشند.

به گفته وی نشانه های این بیماری دردهای شدید شکمی، اختلالات قاعدگ، موهای زائد، ناباروری و... است که پزشکان بر اساس معاینه بالینی، آزمایش و سونوگرافی این بیماری را تشخیص داده و روش درمانی را تعیین می کنند.

برنجی تاکید می کند: این بیماری در دوران قبل از یائسگی به اصطلاح خوش خیم است و در دوران بعد از یائسگی احتمال بدخیم بودن آن افزایش پیدا می کند و بیشتر در خطر کیست های بدخیم و سرطانی هستند. پیشنهاد ما به بانوان این است که برای پیشگیری از 2 بیماری که توضیح داده شد در صورت مشاهده علائم هر کدام از این بیماری ها به پزشک مراجعه کرده و پیگیری های لازم از جمله آزمایش و سونوگرافی را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 965495

وب گردی

وب گردی