دهمرده: حل مشکلات استان سیستان وبلوچستان، نیازمند همکاری دولت و مجلس است

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از طرح های مهم و موردنظر ما انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان است که فعلا در مراحل تصویب مجلس قرار دارد. من به عنوان نماینده این شهر مدام در حال پیگیری هستم ، عدم توجه دولت در برخی موارد جای تامل دارد.

حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات مردم این منطقه و راهکارهای مقابله با آن گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل مردم شمال سیستان تامین آب مورد نیاز است اما در منطقه جنوب سیستان بارندگی هم داریم و در کل استان اختلاف آب و هوا وجود دارد و زمانی که بارندگی نباشد مسئله ریزگردها به وجود می‌آید که مردم سیستان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه بومی این استان هستم و مدتی را استاندار بودم راهکارهایی را برای مقابله با این مشکلات ارائه کردم و تامین آب شرب مصرفی شیرین را در شهر چابهار ایجاد کردم. زندگی مردم سیستان از دیر باز بر مبنای کشاورزی و دامپروری روی رودخانه هیرمند شکل گرفته و در گذشته سیستان انبار غله آسیا بوده است اما عنصر شماره یک آنجا آب بوده، همچنین دریاچه هامون هم در این منطقه منشا خیر و برکت فراوانی بوده تا اینکه در این یکی دو دهه اخیر آب موجود در این رودخانه کم می‌شود و در طول سال 80 درصد خشک است و یا در بعضی مواقع سیل جاری می‌شود.

دهمرده در ادامه درباره راهکارهای مقابله با خشکسالی در این استان خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود رودخانه هیرمند ، ابتدا باید مطابق با استعداد منطقه یک تجمیع آب در کشاورزی و توجه به تجارت که مرز افغانستان با سیستان عاملی برای توسعه تجاری است، همچنین توجه به صنعت گردشگری که آثار باستانی بسیاری در سیستان وجود دارد و بهشت باستان شناسان نامیده می شود داشته باشیم، که باید زیر ساخت آن فراهم شود و اگر قرار است شغل ایجاد شود به آمایش سرزمینی توجه کنیم و زندگی مردم را تنها بر کشاورزی بنا نکنیم و استفاده و بهره‌مندی از رود هیرمند را در بخش های مهم و مورد نیاز استان تقسیم بندی کرده تا زندگی مردم دچار مشکل نشود.

وی تاکید کرد: برای کشاورزی باید استفاده از آب را به چند بخش تقسیم کرد که در این زمینه برای رودخانه هیرمند قوانینی وضع کردیم که حتما حقآبه را از افغانستان پیگیری کنیم، یکسری چاه نیمه‌هایی در افغانستان داریم که آب لازم در چاه نیمه ها ذخیره شود و یک ردیفی گرفتیم که میزان آبی که در چاه نیمه های سیستان تبخیر و رسوب می‌شود بتوانیم تبخیر موجود را با استفاده از پنل خورشیدی به حداقل برسانیم و درشرایط کنونی سیستان، یک لیوان آب هم در طول سال برای این استان حائز اهمیت است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی یاد آورشد: در حال حاضر برای دستیابی به آب‌های پنهان، حفر چاه و قنات را در سیستان انجام دادیم که اولین چاه آزمایشی زده شد که آب زنده دارد، قابل استفاده در کشاورزی و شرب است و در واقع یک دریای آبی در سیستان داریم که تابه حال کسی متوجه آن نبود.

دهمرده در پایان متذکرشد: یکی از طرح‌های مهم و موردنظر ما انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان است که به این طریق می توانیم از آب دریا حداقل آب شرب سیستان را تامین کنیم که فعلا در مراحل تصویب مجلس قرار دارد. در واقع باید همه این راهکارها را برای نجات، توسعه و ایجاد اشتغال در استان انجام دهیم تا مانع از کوچ و مهاجرت مردم شود و برنامه‌های بسیاری برای کمک به استان سیستان وجود دارد که نیازمند همکاری دولت است. من به عنوان نماینده این شهر مدام در حال پیگیری هستم و عدم توجه دولت در برخی موارد جای تامل دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965518

وب گردی

وب گردی