آزمایشگاه مدارهای منطقی و معماری کامپیوتر منتشر شد

کتاب « آزمایشگاه مدارهای منطقی و معماری کامپیوتر» تألیف مانی زارعی، علی ولی زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد شهرقدس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروزه کتاب های متنوعی برای دروس مدارهای منطقی و معماری کامپیوتر نگاشته شده است ولی کتابی که بتواند به صورت عملی مطالب مطرح شده این دروس را در قالب یک درس آزمایشگاهی آموزش دهد به ندرت مشاهده می شود.

براین اساس نویسندگان کتاب حاضر بر آن شدند که با بهره گیری از تجربیات چند ساله تدریس و نیاز جامعه دانشگاهی به چنین منبعی، این کتاب را تهیه کرده و در اختیار دانشجویان قرار دهند.

بخش آزمایشگاه مدارهای منطقی کتاب حاضر بر اساس هر دو کتاب «طراحی دیجیتال» یا " Digital Design " و «معماری کامپیوتر» یا " Computer Architecture " و همچنین سایر مراجع مرتبط تنظیم شده است که توسط Morris Mano نوشته شده است. در بخش آزمایشگاه مدارهای منطقی در قالب 8 آزمایش مجزا به کمک نرم افزار Proteus انجام می شود. در هر آزمایش ابتدا عملکرد مدار معرفی شده توضیح داده می شود سپس این مدار به صورت عملی در محیط Proteus پیاده سازی و تست می شود.

بخش آزمایشکاه معماری کتاب حاضر بر اساس کتاب «سازمان کامپیوتر و طراحی

آن...» یا Computer Organization and Design the hardware/software interface است که توسط Hennessey و Patterson نوشته شده و توسط انتشارات کافمن به چاپ رسیده است. در کتاب معرفی شده، پردازنده ای تحت عنوان MIPS معرفی و کلیه مفاهیم معماری کامپیوتر بر اساس آن توضیح داده شده است.

امروزه پردازنده MIPS جزء پردازنده های معروف در حوزه سیستم های نهفته (embedded systems) است. بنابراین عمده مباحث مطرح شده در بخش آزمایشگاه معماری کتاب حاضر مربوط به پردازنده MIPSاست و معماری مجموعه دستورات (ISA) این پردازنده جهت طراحی بخش های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نظر خواهد بود. در این نوشته، ساخت یک پردازنده ساده MIPS به طور کامل آموزش داده خواهد شد. جهت پیشگیری از اضافه شدن حجم کتاب برای یک درس آزمایشگاهی بیشتر مطالب این کتاب به پیاده سازی و تست پردازنده MIPS اختصاص داده شده و کمتر به طراحی پرداخته شده است. بعد از پیاده سازی نهایی دانشجو نیاز دارد پردازنده ساخته شده را تست کند و نحوه عملکرد آنچه پیاده سازی کرده است را عملاً ببیند، که به دلیل اهمیت موضوع تست در این کتاب به تفصیل و در قالب یک فصل به این موضوع پرداخته شده است.

مطالب این کتاب در قالب چهار فصل و یک پیوست تدوین شده است. در فصل اول

مقدمه ای بر طراحی سخت افزار ارائه شده است. فصل دوم ابتدا به معرفی و آموزش

نرم افزار Proteus می پردازد و سپس در قالب هشت آزمایش انواع مدارهای منطقی

شبیه سازی و تحلیل می شوند. معرفی و کاربرد نرم افزار MAXplus و همچنین

پیاده سازی یک پردازنده ساده MIPS به کمک این نرم افزار در قالب چهار آزمایش

در فصل سوم توضیح داده شده است. در فصل چهارم طی چهار مثال جامع پردازنده شبیه سازی شده از لحاظ عملکرد تست می شود. به منظور یادآوری و عدم نیاز به مراجعه به کتاب معماری، بخش پیوست کتاب به طور اجمالی به مرور پردازنده MIPS می پردازد.

کتاب « آزمایشگاه مدارهای منطقی و معماری کامپیوتر» تألیف مانی زارعی، علی ولی زاده در تیراژ دو هزار نسخه، با قیمت 12 هزار تومان توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد شهرقدس منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965589

وب گردی

وب گردی