8 هزار و 500 دانشجوی خارجی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند

مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حدود 8هزار و 500 دانشجوی خارجی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و حدود دوهزار نفر نیز در واحدهای برون‌مرزی در حال تحصیل هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، علیرضا شیخ‌عطار مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی، سیاست‌های جدید این دانشگاه در حوزه بین‌الملل، تعداد دانشجویان خارجی و... را تشریح کرد

مهم‌ترین سیاست و ماموریتی که در دانشگاه آزاد اسلامی برای حوزه بین‌الملل تعریف کرده‌اید، چیست؟

سیاست و استراتژی جدید ما برای تعامل با خارج از کشور در وهله اول مبتنی‌بر سیاست‌های خارجی بالادستی نظام است؛ سیاستی که در چشم‌انداز 20 ساله تحت عنوان الهام‌بخشی آمده است. یعنی ایران باید در یک بازه زمانی به‌عنوان یک کشور الهام‌بخش مطرح شود. این الهام‌بخشی از طریق بالا بودن کیفیت آموزشی و تحقیقاتی خواهد بود تا دانشجویانی که با ایران کار می‌کنند متوجه شوند یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی، دستاورد علمی است. برای این منظور ما کشورهای منطقه را به‌عنوان اولویت انتخاب کردیم، چراکه ما در منطقه حضور تاریخی و فرهنگی داشتیم و درواقع به‌راحتی می‌توانیم با یک ادبیات مشترک، مفاهیم و تعالی انسانی را در آموزش‌ها حتی در آموزش‌های مهندسی و پزشکی بگنجانیم.

سیاست دوم ما جذب اخلاقی دانشجویان خارجی است؛ برای این مهم اقدامات زیادی هم در دست داریم و امسال نیز اولین برنامه را برای آنها تدارک دیدیم. برنامه افطار برای دانشجویان خارجی واحدهای تهران اولین اقدام ما در این خصوص بود. جلسه صمیمی و خوبی برگزار شد و دکتر رهبر، رئیس دانشگاه بین این دانشجویان حضور پیدا کرد که بازتاب‌های خوبی نیز به‌دنبال داشت. تصمیم داریم چنین برنامه‌هایی را تکرار کرده و در دستورکار قرار دهیم تا دانشجویان خارجی با یک خاطره خوب از برخوردهای انسانی و فرهنگی مردم ایران، کشور را ترک کنند.

در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی چقدر است

حدود هشت‌هزار و 500 دانشجوی خارجی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و حدود دوهزار نفر نیز در واحدهای برون‌مرزی در حال تحصیل هستند. یعنی جمعا بیش از 10 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

دکتر رهبر چند روز پیش از تسهیل پذیرش دانشجو از کردستان عراق خبر داد؛ چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟

موضوع پذیرش دانشجوی خارجی در ایران روالی دارد؛ به این صورت که دانشجو با ورود به سایت دانشجویی کشورهای مختلف، رزومه و مدارک تحصیلی خود را ارسال می‌کند و در یک پروسه سه تا چهارماهه پذیرش او انجام می‌شود. درمورد دانشجویان کردستان عراق هم روال به همین صورت است اما در حال حاضر با توجه به راهبرد جدید بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی، حدود 6 کشور اولویت دارند و ترغیب می‌شوند و امکانات برای پذیرش آنها به‌سرعت فراهم می‌شود. یکی از این کشورها عراق است که چه بخش کردنشین و چه بخش عرب‌نشین آنها از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

تسهیلاتی که دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجویان خارجی خود می‌دهد، چیست؟

این موضوع بستگی به واحدهایی دارد که دانشجویان در آنها پذیرش می‌شوند. بعضی از واحدها امکانات خوابگاهی دارند که این مهم‌ترین خواسته دانشجویان است. معمولا در استان‌ها و شهرستان‌ها حتی در خود شهر تهران این امکانات وجود ندارد، اما اگر دانشجویان خارج از شهر تهران باشند این امکانات به آنها داده می‌شود. استاد، هیات‌علمی توانمند، آزمایشگاه و تمام امکانات آموزشی نیز در اختیار این دانشجویان قرار می‌گیرد.

یکی از موضوعاتی که همیشه مطرح است این است که متوجه شویم دانشجویان خارجی بعد از فارغ‌التحصیلی در ایران به کار مشغول شده‌اند یا خیر. آیا شاخصی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که بتوان متوجه شد چند درصد از دانشجویان خارجی بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار در ایران شده‌اند؟

متاسفانه هیچ شاخصی برای سرنوشت دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی چه خارجی چه ایرانی وجود ندارد.

آیا در دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجویان خارجی این آموزش داده می‌شود که بعد از فارغ‌التحصیلی فرهنگ و زبان فارسی را در کشور خود ترویج کنند؟

این موضوع جزء مسئولیت‌ها و ماموریت‌های دانشجویی که در ایران تحصیل می‌کند، نیست. یعنی اگر به این موضوع به‌صورت رسمی و اداری نگاه کنیم، نگاه غلطی است و به‌جایی هم نخواهیم رسید. کمااینکه در کشورهای پیشرفته هم که دانشجویان به‌طور مثال زبان انگلیسی یاد می‌گیرند کسی به آنها نمی‌گوید باید زبان انگلیسی را در کشور خود ترویج کنند. اما موضوع مهمی که در اینجا مطرح می‌شود و باید به آن توجه کرد نحوه تعامل با دانشجویان خارجی است. به‌عبارتی نحوه ارتباط با دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اند، نحوه استفاده از محصولات علمی آن دانشگاه، مشارکت علمی آنها در تولیدات علمی آن دانشگاه و... خودبه‌خود موجب ترویج زبان فارسی می‌شود. بنابراین اشتباه نکنیم که بگوییم دانشجوی خارجی وظیفه دارد زبان فارسی را ترویج کند؛ اما اگر ما به او درست آموزش دهیم، درست با او رفتار کنیم و کیفیت آموزشی ما بالا باشد خودبه‌خود زبان فارسی موقعیت بهتری را در کشورهای دیگر به دست خواهد آورد.

یکی از موضوعاتی که دانشجویان دغدغه آن را دارند بحث شهریه است؛ آیا شهریه‌های واحدهای خارج کشور تفاوتی با شهریه‌های واحدهای داخل دارد؟

بله؛ البته این بستگی به هزینه‌ها دارد. در کشوری که هزینه‌هایش با داخل کشور متفاوت است، طبعا شهریه هم متفاوت خواهد بود. وقتی به استادی مبلغی را در خارج از کشور پرداخت می‌کنید که بالاتر از داخل کشور است، بی‌تردید روی شهریه‌ها هم تاثیر‌گذار خواهد بود. البته هزینه‌های واحدهایی که دانشجویان خارجی چه در داخل کشور چه خارج از کشور پرداخت می‌کنند، متفاوت است و حتی هزینه‌های شعب و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در داخل کشور هم استاندارد نیست. البته کمیسیونی وجود دارد که میزان شهریه‌ها را تعیین می‌کند اما به این صورت نیست که ما اعلام کنیم که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تمام واحدهای داخلی و خارجی رقم یکسانی را باید پرداخت کنند.

چه تعداد واحد خارجی داریم؟

الان واحدهای فعال که دارای مجوز هستند و به‌عنوان دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند، چهار واحدند. دو واحد نیز داریم که دارای یک نوع برنامه مشارکتی با کشورها هستند و چهار کشور دیگر را نیز برای ایجاد شعبه و برنامه مشارکتی برای آن دانشگاه‌ها در دست مذاکره داریم.

کدام واحدها در دست مذاکره است؟

سوریه، عراق، عمان و آذربایجان.

سیاست دانشگاه آزاد اسلامی درباره دانشجویان ایرانی در واحدهای خارجی چیست؟

سیاستی از گذشته درباره دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در واحدهای خارجی وجود داشته است که شاید هم بیشتر یک نگاه اقتصادی بر آن حاکم بود. سیاست این بود که به دانشجوی ایرانی با اخذ رقم بیشتری شهریه این امکان داده می‌شد که به برخی واحدهای خارجی رفته و تحصیل کند. این واحدها به‌طور مشخص دو واحد امارات و آکسفورد بود. این روش خوبی نبود؛ چراکه نوعی گرانفروشی محسوب می‌شد. از وقتی بنده این مسئولیت را برعهده گرفتم با جلب موافقت مسئولان دانشگاه، این سیاست متوقف شده است. یعنی دیگر به این صورت نیست که فردی در کنکور قبول نشود اما با پرداخت شهریه بیشتر تحت‌عنوان کسی که در یکی از واحدهای خارج از کشور تحصیل می‌کند، وقت خود را در ایران گذارنده و مدرک بگیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 965593

وب گردی

وب گردی