فرآیند برق‌دار کردن ۲۲۰۰ چاه دیزلی کشاورزی کلید خورد

قرارداد برق‌دار کردن ۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی بین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و شرکت سرمایه‎گذاری جهاد نصر امضا شده و مراحل امضای قرارداد ۲۱۰۰ حلقه چاه دیگر نیز در دست اقدام است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مرتضی گلزاده، مجری طرح برق‌دار کردن چاه‎های کشاورزی در شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، با بیان این مطلب گفت: به غیر از ۱۰۰ حلقه چاهی که قرارداد آن امضا شده است، شرکت جهاد نصر برای برق‌دار کردن ۲ هزار حلقه چاه دیگر نیز اعلام آمادگی کرده و یک کنسرسیوم نیز برای شروع کار، برق‌دار کردن ۱۰۰ حلقه چاه را درخواست داده است. به این ترتیب، مراحل برق‌دار کردن بالغ بر ۲۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی کلید خورده است.

او گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم‎اکنون ۲۱۹ هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که با احتساب آمار وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر مصرف ۱۶ هزار و ۵۰۰ لیتر گازوئیل در هر حلقه چاه، سوخت مایع قابل‎توجهی به مصرف چاه‎های دیزلی می‎رسد و می‎توان این روند مصرف را با برق‌دار کردن چاه‎ها متوقف کرد.

گلزاده با بیان این‎که آغاز طرح برق‌دار کردن چاه‎های کشاورزی منوط به اعلام چاه‎های اولویت‎دار از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بود، عنوان کرد: این ۲ وزارتخانه به طور مشترک، در سال ۹۶، ۱۳۰ هزار حلقه چاه از بین ۲۱۹ هزار حلقه چاه دیزلی را به عنوان چاه‎های اولویت‎دار معرفی کردند که در مرحله نخست، فراخوان جذب سرمایه برای برق‌دار کردن ۲۳ هزار حلقه چاه از این ۱۳۰ هزار حلقه چاه انجام شد و فراخوان ۱۰۷ هزار حلقه چاه دیگر نیز پس از تعیین تکلیف این ۲۳ هزار حلقه چاه، اعلام می‎شود.

او اجرای این طرح را با توجه به تسهیل فرآیندهای کاری برای کشاورزان، شفاف‎سازی آماری در حوزه میزان مصرف سوخت، کاهش مصرف گازوئیل و ایجاد فضای همکاری بین سه وزارتخانه (نفت، نیرو و جهاد کشاورزی)، حائز اهمیت برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با استقبال سرمایه‎گذاران، اجرای طرح سرعت بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965627

وب گردی

وب گردی