حمله به ایران؛ آرزوی  ناکام کاخ سفید

حمله نظامی آمریکا به ایران تبعات نظامی و اقتصادی خسارت باری برای دولت آمریکا به همراه دارد و هر عقل سلیمی معتقد است احتمال چنین مسئله ای در حد صفر است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ جمهوری اسلامی ایران همواره در برابر آمریکا با گزینه نظامی مواجه بوده است. گزینه ای که هیچگاه عملیاتی نشد و همیشه مقامات آمریکا در موردش حرف زده اند. به طور مثال ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این خصوص اظهار داشت: «گزینه نظامی علیه ایران از روی میز خارج نشده است». چهل سال از روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می گذرد ولی این گزینه تنها کارایی که داشته باعث شده تا عده ای در داخل بر طبل سایه جنگ بکوبند. به طور مثال روزنامه اصلاح طلب بهار در یکی از شماره های خود با تیتر «سناریوی جنگ» به موضوع حمله نظامی آمریکا و مداخله ایران در این خصوص پرداخته است.

ساز مخالف :

در این رابطه روزنامه اصلاح طلب بهار در قالب سناریوی نظامی آمریکا علیه ایران نوشت:
«برخی تحلیلگران مسائل منطقه بر این عقیده‌اند که نطق ترامپ، اسناد سیا، اتهام ارتباط ایران با القاعده، استعفای حریری و ... سناریویی برای آغاز یک برخورد نظامی در خاورمیانه است. در صورت تحقق چنین سناریویی هیچ کس در آن برنده نخواهد بود و می‌توان آنرا یک ناکامی بزرگ برای کشورها دانست. از همین رو این انتظار وجود دارد که حداقل مقامات ایرانی به عنوان یک سوی مسئله با به کار بستن تدابیری از به‌وجود آمدن یک تنش بزرگ در این منطقه به شدت جلوگیری کنند.»

با این حال سوای هر نظریه ای که در این خصوص وجود دارد رهبر معظم انقلاب در دیدار مردمی با اشاره به مذاکرات برجام فرمودند: «در مسئله‌ی مذاکره هم یک بازی پیش‌پاافتاده می‌کنند. یکی می‌گوید مذاکره با پیش‌شرط یکی می‌گوید مذاکره بدون پیش‌شرط. دو کلمه در این باره به مردم بگویم، جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.»

این سخن باعث شد تا ذهن کنجکاو پرسشگران به این سوال بپردازد که چرا با وجود شرایطی پیچیده در کشور طبق گفته رهبر معظم انقلاب آمریکا جنگی را علیه ایران شروع نخواهد کرد؟

دلایل عدم حمله از زبان دشمنان

برای یافتن جواب این پرسش به گزارش شبکه خبری CNN آمریکا در این خصوص می پردازیم. آدام لاودر عضو هیات علمی و استاد دانشکده نیروی هوایی آمریکا در مقاله خود که در شبکه خبری سی ان ان منتشر شده است، به پنج دلیل استناد می کند که آمریکا علیه ایران دست به حمله نظامی نخواهد زد.

1 . دلیل اول؛ ایران در مقایسه با تمام کشورهایی که آمریکا در چند دهه اخیر با آنان مقابله نظامی داشته است، نیروهای نظامی قوی تر و قدرت نظامی بسیار بیشتری دارد. ایران مانند گرنادا، پاناما، بوسنی، هائیتی، سومالی، صربستان، عراق و یا افغانستان نیست که به راحتی در برابر حمله آمریکا شکست بخورد.

2. دلیل دومی که در این مقاله به آن اذعان شده قدرت اطلاعاتی ایران است به طوری که در بخشی از این مقاله آمده است: وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی ایران و همچنین سرویس اطلاعاتی این کشور جزء برترین ها در دنیا هستند. در طول سی سال گذشته ماموران وزارت اطلاعات ایران ماموریت های موفقیت آمیز زیادی را در دنیا انجام داده اند و همچنان توانایی انجام عملیات را در تمام دنیا و حتی آمریکا نیز دارا هستند.

3. دلیل سوم در این مقاله حزب الله لبنان است که می تواند چالش جدی برای اسرائیل باشد. با اشاره به این موضوع در این مقاله آمده است: حزب الله که تحت حمایت ایران است، توانایی بسیاری در انجام عملیات بر ضد نیروهای آمریکایی دارد. تجربه تقابل حزب الله با اسرائیل در طول سه دهه گذشته نشان می دهد که حزب الله یک شبکه قوی بین المللی است که قادر است منافع آمریکا را هدف قرار دهد.

4. سی ان ان دلیل چهارم عدم عقلانی بودن حمله به ایران را توانایی و قدرت سایبری ایران می داند و می نویسد: قدرت سایبری ایران بسیار قوی و رشد آن به شدت چشمگیر است. در صورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران، می توان انتظار حملات شدید سایبری را به شبکه های اطلاعاتی آمریکا داشت.

5. دلیل پنجم برای این که ثابت شود آمریکا نباید به ایران حمله کند، این است که ارتش آمریکا پس از یک دهه درگیر جنگ بودن اکنون به استراحت احتیاج دارد. افغانستان و عراق انرژی بسیار زیادی را از سربازان ارتش آمریکا گرفته اند و با توجه به این که حمله محدود به ایران باعث گسترش جنگ میان این دو کشور خواهد شد، این مسئله مشکلات بسیاری را برای ارتش آمریکا و تجدید قوای آن ایجاد خواهد کرد.

سقوط اقتصاد جهان در پی حمله به ایران

اما این پنج دلیل تنها گوشه ای از عواملی است که دست به دست هم می دهد تا حمله ای به ایران صورت نگیرد. بنا بر نظر اوری اونیری تحلیلگر هاآرتص حمله آمریکا به ایران غیر ممکن است. او در تحلیلی می نویسد: «ناپلئون گفت (اگر می خواهی سیاست کشوری را درک کنی، نقشه را بردار). واقعیت این است که تنها پس از گذشت چند دقیقه از حمله به ایران، این کشور تنگه هرمز را که کل نفت عربستان، امارات، کویت، قطر، بحرین و عراق و ایران (40 درصد از نفت جهان) از آن می گذرد خواهد بست. پس از چند دقیقه قیمت نفت جهان دو یا سه یا چهار برابر می شود و «اقتصاد آمریکا و کل جهان نابود می شود.»

عدم حمله مستقیم
با این وجود افراد دیگری هم هستند که زوایای دیگری از عدم حمله آمریکا به ایران را روشن می کنند. به طور مثال توماس فریدمن،تحلیل‌گر ارشد نیویورک‌تایمز اواخر آبان ۱۳۹۱ در خصوص عدم توانایی حمله مجدد آمریکا گفته بود: «ما دیگر حتی به اندازه‌ی‌ یک بند انگشت هم توان مداخله‌ نظامی در بحران‌هایی مانند سوریه را نداریم. البته می‌توانیم پول و سلاح بدهیم، اما مداخله‌ی مستقیم نه.»

حمله به ایران طرحی نیست که فقط در بین نخبگان آمریکا عملی مذموم باشد بلکه اندیشکده هایی مطرح چون «رَند» هم به این موضوع اعتراف کرده اند. به طور مثال همین اندیشکده گزارشی برای دفتر بازبینی دفاع چهارگانه ارتش آمریکا فرستاده است که در آن مطلب اعتراف می کند، آمریکا توان حمله نظامی علیه سه کشور من جمله ایران را ندارد.

در مجموع می توان گفت آمریکا از لحاظ نظامی و اقتصادی همچنین سیاسی توان حمله به ایران را ندارد و هیچ گاه این کار را نخواهد کرد. اما انچه مهم به نظر می رسد این است که نباید این موضع را برای افکار عمومی بزرگ جلوه داد زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتد مردم تحت تاثیر قرار می گیرند و در نتیجه ممکن است مسئولان در تصمیم گیری های خود دچار اشتباه شوند که اگر چنین اتفاقی بیفتد صدالبته به ضرر منافع ملت تمام خواهد شد.

انتهای پبام/

کد خبر: 965659

وب گردی

وب گردی