ایران در زمینه تولید مقاله جزء چهار کشور برتر دنیاست

امید توکلی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران گفت: در زمینه تولید مقاله در شرایط مناسبی قرار داریم؛ اما در زمینه تولید علم در بحث پتنت دانشگاهی دستاورد چندانی نداشتیم. تولید مقاله به دنبال خود فقط یک افزایش آمار برای ارائه ظاهری وضعیت مناسب تولید علم است. 

دکتر امید توکلی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاثیر تحریم‌ها بر ادامه توسعه و پیشرفت علوم مهم و بنیادی در کشور گفت: تحریم‌‌ها در حوزه علوم مختلف تاثیر‌گذار بوده و با توجه به پیشرفت و توسعه علوم مهم و حساس در کشور برای ادامه راه نیازمند تامین مواد اولیه برای آزمایشگاه‌ها هستیم و متاسفانه با توجه به شرایط موجود مواد اولیه سالم و معتبر به راحتی پیدا نمی شود و در دسترس نیست، درنهایت زمانی که به این مواد دسترسی پیدا کنیم بسیاری از اینها تقلبی بوده و تمام نتایج ما را بهم می ریزد.

رئیس سابق مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها مواد اولیه برای آزمایشگاه‌ها به طور مستقیم وارد نمی‌شود، به این ترتیب نمی‌توانیم نتایج صحیحی را از آزمایش‌های مختلف به‌دست آوریم و اگر نتیجه‌ای هم کسب شود قابل اعتماد نخواهد بود.

توکلی در ادامه خاطر نشان کرد: در علوم مختلف پیشرفت های خوبی داشتیم، به‌خصوص در زمینه تولید مقاله در شرایط مناسبی قرار داریم، اما در زمینه تولید علم در بحث پتنت دانشگاهی دستاور چندانی نداشتیم. در تولید علم در زمینه مقاله نویسی رتبه چهارم دنیا را داریم؛ اما وقتی به عنوان مثال، بخواهیم درباره پتنت های نانو صحبت کنیم عملا دستاورد خاصی در این زمینه نداریم، در واقع زمانی که پتنت نداشته باشیم فن آوری نداریم.

وی یاد آورشد: در بیشتر علوم مهم در زمینه تولید مقاله در رتبه های نخست دنیا و جزء چند کشور برتر دنیا هستیم، در کشورهای مختلف به ازای هر سه چهار مقاله یک پتنت وجود دارد اما در ایران به ازای هر 800 مقاله یک پتنت وجود دارد. تولید مقاله به دنبال خود فقط یک افزایش آمار برای ارائه ظاهری وضعیت مناسب تولید علم است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه تهران درباره دستاورهای هسته‌ای تاکید کرد: انرژی اتمی و فناوری هسته‌ای با بقیه علوم کمی متفاوت است و دانشمندانی که در این علم کار می کنند تا حدودی گمنام هستند و بسیاری از دستاوردهایش را علنی نمی کنند.

توکلی درباره توسعه علوم مختلف و حرکت رو به جلو در کشور در این زمینه خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین راهکار در توسعه علوم مختلف حمایت از تحقیق و توسعه فناوری است و این تحریم‌ها تولید مقاله و علم را پایین می آورد اما اگر از این محدودیتی که وجود دارد درست استفاده شود و به جای مصرف بیت المال در امور کم اهمیت، برای آینده ایران سرمایه گذاری شود قطعا می توان به پیشرفت های چشمگیری در این زمینه دست یافت.

وی در پایان متذکر شد: هیچ کشوری در دنیا در همه علوم سرآمد نیست. آنچه مسلم است باید در چند حوزه اولویت‌دار براساس مشکلات جامعه اقدام به توسعه و پیشرفت علوم کرد، مثل موضوع آب، محیط زیست، انرژی و روی اولویت‌هایی موجود تمرکز کنیم؛ اما متاسفانه علی‌رغم اعتبار لازم برای این علوم و تلاش‌های صورت گرفته، در زمینه دستاوردهایی که باید برای رفاه اجتماعی مردم صرف شود و من شهروند از آن بهره‌مند شوم موفقیت چندانی نداشتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 965681

وب گردی

وب گردی