متخلفان خودرویی در تنگنا/ قوه قضائیه قیامت به پا کرد

با دستگیری یکی دیگر از اختلال‌گران بازار خودروهای وارداتی، عرصه بر آن‌هایی که تصور می‌کردند در حاشیه امن به سر می‌برند، تنگ شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، قوه قضائیه در اقدامی تحسین‌برانگیز به دور از تمام حواشی و حرف‌وحدیث‌ها رسالت خود را به‌نحوی تحسین‌برانگیز انجام داد. دستگیری رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، یکی دیگر از حلقه‌های فساد در این زمینه را تخریب کرد.

برخی از رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های بیگانه با دامن زدن به تنش‌های موجود، قصد در شعله‌ور کردن آتش زیر خاکستر را داشتند؛ اما قوه قضائیه همان‌طور که انتظار می‌رفت بی‌توجه به ادعاها و اظهارنظرهای حاشیه‌ای، به کار خود مشغول بود.

12 تیر 1397 مجتبی خسروتاج در این زمینه اعلام کرد: شرکت‌های متخلف در ثبت سفارش واردات ۶۴۰۰ دستگاه خودرو هنوز از سوی دستگاه‌های مربوطه اعلام نشده و عوامل آن دستگیر نشده‌اند.

با این حال چند روز بعد یعنی در 16 تیر 1397 رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و شفاف‌سازی مجلس از بازداشت 3 نفر از واردکنندگان غیرقانونی ۶۴۰۰ خودرو خبر داد. به گفته او 3 نفر دیگر برای مراجعه به مقامات قضایی احضار شده‌اند. به گفته امیر خجسته متخلفین از ساعت ۲ تا ۴ صبح طی ۹ روز این ثبت سفارش را انجام داده بودند و ما توانستیم این موضوع را اثبات کنیم و مدارک و مستنداتی را که توسط فراکسیون تهیه شده بود تحویل مراجع قانونی دادیم و آن‌ها نیز آن را پذیرفتند. عوامل واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ خودرو بازداشت شدند و با قاطعیت پیگیر هستیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود. در ادامه نیز بازداشت‌هایی صورت خواهد گرفت. متخلفانی کلان در این بخش بازداشت شده‌اند و چند نفر هم برای مراجعه به مقامات قضایی احضار شده‌اند.

27 تیر 1397 با اینکه البته هنوز چند روزی از قول وزیر صمت برای بیان جزئیات این تخلف بزرگ نگذشته بود که شریعتمداری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از دستگیری یک نفر در ارتباط با واردات غیرقانونی خودرو خبر داد. وی در این پیام نوشت، پیرو دستور دکتر روحانی درباره گزارش ارسال‌شده اینجانب، ناجا از دستگیری م.آ در خوزستان و اعتراف مؤثر وی از شبکه فساد خبر داده است.

تیر خلاص ماجرا در یکم تیر 1397 شلیک شد. به گفته معاون اول قوه قضائیه، 5 مدیر وزارت صنعت و معدن در خصوص ثبت سفارش خودرو دستگیر شدند که 4 نفر در بازداشت هستند. یکی از دستگیرشدگان مدیرکل سازمان توسعه تجارت و دیگری معاون وی است و یک نفر هم طراح این سامانه است که اخیراً منفصل شده بود که وی نیز بازداشت شده و فرد چهارم نیز خانمی است که تا دو سه ماه پیش یعنی هم‌زمان با ثبت این سفارش‌ها همکاری و مسئولیت داشته است.

فردای آن روز اژه‌ای بار دیگر اعلام کرد، در پرونده ثبت سفارش خودرو تاکنون 13 نفر بازداشت شدند که 5 نفر مستقیم به ثبت سفارش خودرو مرتبط بودند، البته دلالانی هم در این راستا شناسایی شدند.

و اما دستگیری م.ر

خبر این بود؛ یکی از اعضای ارشد انجمن صنفی واردکنندگان خودرو بازداشت شده است. او به همت دستگاه اطلاعاتی کشور دستگیر شده است. این فرد بعد از چند روز کار اطلاعاتی در ارومیه و به هنگام عزیمت به پایتخت، بازداشت شد. گفته می‌شود این فرد از ارکان تخلفات چند هفته اخیر واردات خودرو به کشور بوده که با حمایت ویژه مسئولان، اقدامات غیرقانونی گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که م.ر مدیر یکی از شرکت‌های بزرگ واردات خودرو آن هم به‌صورت غیرنماینده است که هم در دولت قبلی و هم در دوره جدید نظر مساعد وزرای صمت را داشته است.

در همین رابطه انجمن واردکنندگان خودرو بلافاصله واکنش نشان داد و هرگونه رابطه با انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو را تکذیب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965848

وب گردی

وب گردی