بررسی جایگاه شرکت های دانش بنیان در ارتباط صنعت و دانشگاه

یکی از مهم ترین عواملی که منجر به ارتباط بهتر میان صنعت و دانشگاه خواهد شد، توجه به پژوهشگاه ها و فعالیت های نخبگان در مراکز دانش بنیان دانشگاه ها است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زمانی که نام ارتباط صنعت و دانشگاه را می شنوید چه تصویری در ذهن شما نقش می بندد؟ به نظر شما اولین مکانی که در دانشگاه می تواند این ارتباط را محقق کند، کجاست؟ شما را نمی دانم اما اولین مکانی که برای تحقق ارتباط میان صنعت و دانشگاه در دانشگاه ها به ذهن من می آید، پژوهشگاه ها و شرکت های دانش بنیان هستند.

همه ما می دانیم که صنعت و بازار در ارتباط تناتنگ با یکدیگر هستند، صنعت نیز باید متناسب به بازار روز و فناوری دنیا پیش برود. طبیعتا در صورتی که صنایع مختلف کشورمان نخواهند از رقابت های بازار و فناوری روز دنیا عقب بمانند، باید توجه نوآوری و پیشرفت های علمی را در اولویت های خود قرار دهند. جایگاه علمی دانشگاه ها بر کسی پوشیده نیست، همچنین در پژوهشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاه ها، بسیاری از نخبگان مشغول به فعالیت هستند و ایده های خود را به محصول تبدیل می کنند. به گونه ای دیگر می توان گفت زمینه نوآوری و پیشرفت های علمی در پژوهشگاه ها و مراکز دانش بنیان دانشگاه ها فراهم شده است.

بر اساس آمار کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا، در حال حاضر 3 هزار و 569 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که 706 شرکت از نوع دانش بنیان نوع یک، یک هزار و 215 شرکت از نوع دانش بنیان نوع 2 یا صنعتی، یک هزار و 325 شرکت نوپای نوع یک و 323 شرکت از نوع دانش بنیان نوع 2 هستند.

با توجه به آماری که پیش تر به آن اشاره شد، می توان به پتانسیل این شرکت ها پی برد. تصور کنید حدود 3 هزار و 500 شرکت دانش بنیانی که دارای صلاحیت هستند، یک بخشی را در اختیار صنایع قرار دهند، در صورت تحقق این موضوع، هم نیازهای بخش صنعت رفع می شود، هم افرادی که در این شرکت ها مشغول فعالیت هستند می توانند ایده های خود را تجاری سازی کنند، طبیعتا این اقدام برای دانشگاه ها نیز درآمدزا خواهد بود. به عبارتی دیگر دانشگاه ها در چنین شرایطی به نیازهای جامعه، صنعت و بازار نظارت می کنند و در راستای رفع آن گام برمی دارند.

مجله مدیریت نوآوری اروپا، در مقاله ای تحت عنوان همکاری صنعت دانشگاه پیوند پارادایم کارآفرینی بر ساختارهای دانشگاهی، ارتباط صنعت و دانشگاه را به 4 بخش حمایت از تحقیقات، انتقال فناوری، انتقال دانش و تحقیقات مشترک تقسیم می کند. بخش صنعت می تواند از تحقیقات شرکت های دانش بنیان حمایت کند، البته باید این تحقیقات در راستای رفع نیازهای کشور طبقه بندی شده باشد، در همین راستا مقام معظم رهبری می فرمایند: «حقیقتا پژوهش هایی بکنیم که مورد نیاز ماست.» ایشان در بخشی دیگر از سخنانشان می فرمایند: «ما نباید ملاک پیشرفت علمی مان را درج مقالات در مجلات آی.اس.آی قرار دهیم. ما نمی دانیم آنچه که پیشنهاد می شود، دقیقا همان چیزی باشد که کشورما به آن احتیاج دارد. ما خودمان مشخص باید مشخص کنیم که درباره چی مقاله می نویسیم، درباره چی تحقیق می کنیم. البته انعکاس در مجامع جهانی لازم است، ضروری است؛ انعکاس هم پیدا خواهد کرد. مقصود این است که ما پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار دهیم.»

درصورتی که انتقال دانش و فناوری دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان به بخش صنعت و در نهایت بازار محقق شود، زمینه انجام پروژه ها و تحقیقات مشترک میان صنایع مختلف و پژوهشگاه ها و مراکز دانش بنیان نیز بیشتر فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965881

وب گردی

وب گردی