ساخت 50 هزار مسکن برای اقشار متوسط

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات ساخت 50 هزار واحد مسکونی برای اقشار متوسط جامعه در قالب مشارکت مدنی از هفته دولت خبر داد و گفت: عملیات ساخت دو شهر جدید با نام سیراب در عسلویه و تیس در چابهار در هفته دولت آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و شهرهای جدید در نشست خبری امروز بیست و نهم مردادماه که با حضور اصحاب رسانه در محل این شرکت برگزار شد در تشریح سیاست‌های ایجاد شهرهای جدید اظهار داشت: سی سال است که از آغاز سیاست و استقرار شهرهای جدید در کشور می‌گذرد. در حال حاضر شانزده شهر جدید در کشور به مرحله سکونت‌پذیری رسیده و دارای جمعیتی یک میلیون نفری هستند که از این بین هفت شهر جدید به حدود جمعیت صدهزار نفری رسیده‌اند.

او افزود: سکونت جمعیت صدهزار نفری در شهرهای جدید بسیاری از فعالیت‌های ما را از لحاظ اقتصاد شهری خصوصا درحوزه‌های ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به صرفه کرده و این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای جبران کمبود خدمات روبنایی و زیربنایی و همچنین ارتقای کیفیت زندگی را مدنظر قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست ایجاد شهرهای جدید در حال حاضر به مرحله بلوغ رسیده است، گفت: رشد جمعیت شهرهای جدید از سال ۹۰ تا ۹۵ بیش از هشت برابر رشد جمعیت شهری و همچنین بیش از ۱۰ برابر رشد جمعیت در کل کشور گزارش شده است. این در حالی است که آمار موجود رشد ۱۳ درصدی شهرها را به صورت سالیانه نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌کنیم این روند در ۱۰ سال آینده نیز تا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.

به گفته او این روند افزایشی نشان دهنده استقبال جمعیت برای سکونت در شهرهای جدید بوده و ثابت می‌کند که سیاست ایجاد این شهرها برای جذب بیشتر جمعیت و کمک به سرریز جمعیت کلانشهرها با موفقیت روبه‌رو شده است.

این مقام مسئول در حوزه حمل و نقل و نظام دسترسی به شهرهای جدید را از اصلی‌ترین سیاست‌های فعلی شرکت عمران دانست و گفت: تلاش داریم در این دوره حمل و نقل ریلی در حوزه قطارهای برقی و حومه‌ای را در اولویت اقدامات خود قرار دهیم چرا که عدم نظام دسترسی مناسب بین شهرهای مادر و شهرهای جدید یکی از مشکلات اصلی این مناطق به شمار رفته و از استقبال مردم برای سکونت در این نواحی جلوگیری کرده است. امری که در دولت یازدهم و دوازدهم به عنوان سیاست و رویکرد اصلی خود آن را مدنظر قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اهمیت بحث ارتقای شرایط زیست‌پذیری و کیفیت زندگی در شهرهای جدید بیان کرد: امروز شاهد آن هستیم که برخی از شهرهای جدید با وجود آنکه ظرفیت سکونت‌پذیری بالایی دارند ولی اسکان جمعیت در آن‌ها به صورت کامل اتفاق نیفتاده است. طبق مطالعات انجام شده مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل و همچنین مسائل مربوط به بخش خدماتی از مهم‌ترین دلایل آن به شمار می‌رود که تلاش داریم با برنامه‌ریزی‌های دقیق آن را در دستور کار قرار دهیم.

طاهرخانی با اشاره به بحث هویت شهرهای جدید و شکل دادن به اجتماع در این شهرها بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰ رشد سالیانه شهرهای جدید به ۲۰ درصد برسد. در این صورت قطعا با فرآیند سریعی در سکونت یا اسکان افراد در این نواحی مواجه خواهیم بود که برنامه‌ای جدی را در این حوزه در دستور کار قرار داده‌ایم تا افراد در این محله‌ها یکدیگر را شناخته و به انجام فعالیت‌های فرهنگی بپردازند. در این راستا ناگزیر شدیم تا ساختار شرکت عمران شهرهای جدید را بازنگری کرده و راه‌اندازی دفتر توسعه اجتماعی در این مجموعه را در دستور کار خود قرار دهیم.

او همچنین نوآوری و خلاقیت در شهرهای جدید را بخش مهم دیگری از سیاست‌های این شرکت اعلام کرد و گفت: بنا داشتیم تا فرهنگ جدیدی را در حوزه شهرنشینی در این شهرها ایجاد کنیم و همچنین برنامه مناسبی را در صرفه‌جویی‌ در مصرف آب و انرژی پیشرو اقدامات خود قرار دهیم. در این راستا برای اشتغال ساکنان این نواحی نیز پیگیری‌هایی را انجام داده و قصد داریم تا این حوزه را به سمت رونق صنایع فرهنگی خلاق نیز ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز برنامه تولید و عرضه مسکن از هفته دولت در شهرهای جدید خبر داد و گفت: در برنامه مسکن مهر شاهد اجرای ۴۰۰هزار واحد مسکونی در سطح شهرهای جدید بوده‌ایم که به همین دلیل طی ۱۰ سال اخیر نتوانستیم به پروژه‌های دیگر توجه کرده و طرحی نو را آغاز کنیم. خوشبختانه امسال فرصتی فراهم شد تا در شهرهای جدید به جز برخی از شهرهای اطراف تهران که همچنان دارای مشکلاتی برای اتمام مساکن مهر هستند، طرحی جدید را در عرضه واحدهای مسکونی آغاز کنیم.

او ادامه داد: طبق این طرح جدید قرار است ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید کشور ساخته شود که عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد آن از هفته دولت امسال و مابقی از ۲۲ بهمن آغاز خواهد شد.

طاهرخانی با بیان اینکه پروژه‌های مسکونی جدید در شهرهای صدرا، بهارستان، فولادشهر، مجلسی، اندیشه، پرند، هشتگرد، گل‌بهار، مهاجران، امیرکبیر و سیراف اجرا خواهد شد، گفت: روش‌های اجرایی در این پروژه عموما به شکل مشارکت مدنی با سازندگان و صندوق زمین و ساختمان خواهد بود. ما در این قراردادها واگذاری زمین به سرمایه‌گذار با دوره تنفس مشخص خواهیم داشت تا انبوه‌سازان فعال و بخشی از نقدینگی در جامعه به سمت بخش تولید مسکن هدایت شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح پروژه‌های افتتاحی هفته دولت در سال جاری اعلام کرد: در این دوره شاهد افتتاح ۱۶ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید خواهیم بود که با در نظر گرفتن واحدهای افتتاحی قبلی رقم واحدهای واگذار شده به ۲۷۰ هزار واحد می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول شهر جدید پردیس با افتتاح ۵۴۰۰ واحد اصلی‌ترین شهر افتتاحی در این حوزه به شمار رفته و در ادامه پرند، با ۴هزار واحد، هشتگرد با ۳ هزار واحد، صدرا با ۱۳۰۰ واحد، سهند با ۴۰۰ واحد و گل‌بهار با ۸۰۰ واحد در ادامه این برنامه افتتاحی قرار خواهند گرفت.

او ادامه داد: در هفته دولت سال ۹۷ شاهد افتتاح ۱۸ مدرسه در مجموعه شهرهای جدید، دو مرکز بهداشت، ۲ کلانتری، هفت مسجد و یازده پارک و فضای بازی خواهیم بود. این در حالی است که ۷۰ مدرسه نیز هم اکنون در سطح این شهرها در حال ساخت بوده که تلاش است تا پایان سال و بهار سال ۹۸ به افتتاح برسند.

طاهرخانی در ادامه از آغاز عملیات اجرایی پروژه‌هایی چون ایستگاه قطار برقی بهار و بهارستان با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان، ۱۲ پروژه تولید و عرضه مسکن و مجموعه پروژه‌های روبنایی و زیربنایی جدید با ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان در شهرهای جدید طی هفته دولت خبر داد و گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی دو شهر جدید سیراف در نزدیکی عسلویه جهت پاسخگویی به نیاز مسکن کارکنان صنعت نفت و گاز و همچنین شهر جدید تیس در چابهار آغاز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توجه به منطقه جنوبی مکران را یکی از اصلی‌ترین رویکردهای شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین مباحث کلان مربوط به حوزه جنوب کشور تلاش داریم تا با توجه به محدودیت‌های شدید منابع آبی در کشور تا حد توان اسکان جمعیت را به سمت سواحل خلیج فارس و دریای عمان هدایت کنیم. در این راستا احداث شهرهای جدید مکران در منطقه جاسک، کوشک در منطقه پارسیان و تابناک در منطقه لارستان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

این مقام مسئول درخصوص پروژه‌های قطار برقی شهرهای جدید نیز گفت: تلاش دارم تا در صورت تخصیص اعتبار نقدی مورد نیاز (۷۰ میلیارد تومان) قطار برقی گلشهر – هشتگرد را تا پایان سال ۹۷ به افتتاح برسانیم. در حال حاضر هزینه‌های بخشی از این پروژه را شرکت عمران تامین کرده و قرار است مابقی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود.

او ادامه داد: پروژه قطار برقی بهارستان – اصفهان هم اکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین درخصوص پروژه قطار برقی گلبهار – مشهد هم بیان کرد: این پروژه از طریق فاینانس چینی‌ها انجام شده و خوشبختانه تمامی مسیر برای اجرای پروژه تملک شده است. این طرح در مرحله زیرسازی به سر می‌برد.

طاهرخانی ادامه داد: اجرای پروژه قطار برقی تهران – پرند برعهده شهرداری بوده که اخیرا با توافقات انجام شده کارگاه آن فعال شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص پروژه‌های قطار حومه‌ای شهرهای جدید بیان کرد: طبق توافق انجام شده با شرکت راه‌آهن هم اکنون قطار حومه‌ای تهران – پرند روزانه با ۲۸ رام قطار رفت و برگشت شهروندان این منطقه را در این مسیر جابه‌جا می‌کند. این در حالی است که قطار حومه‌ای تهران – هشتگرد نیز هم اکنون در حال خدمات‌رسانی بوده و مسیر آن در برخی مقاطع برای دو خطه شدن در دست احداث است.

او همچنین اعلام کرد: احداث قطار حومه‌ای تهران – اندیشه و اراک – مهاجران نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965935

وب گردی

وب گردی