صالحی: تدبیر و بصیرت مردم چهلمین سال انقلاب را بیمه می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب را باید فرصتی برای انسجام داخلی و وحدت اسلامی قرار بدهیم، گفت: انقلاب شروع‌اش و ادامه آن و تا امروز جوهره‌اش با یک وحدت اسلامی همراه بود است. بحث وحدت کلمه چیزی است که کانون پیام و کلام امام راحل بوده.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، سیدعباس صالحی صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مردادماه) در دومین نشست کارگروه‌های ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضای کارگروه‌های مختلف ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه مسئله چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را شاید بتوان با دو نگاه دید که هر یک برنامه‌ها و تعریف‌های خود را داشته باشد، اظهار کرد: اولین نگاه این است که مانند هر حوزه‌ای که به عددهای خاصی می‌رسد نوعی نگاه مناسبتی، تکریمی، شعائری و مناسکی وجود دارد که ابتدا نگاه خوبی است. شعائر بخشی از نگاهداشت ارزش‌ها، باورها و نگرش‌ها است. این نگاه نه تنها غلط نیست بلکه مطلوب است چون گامی به پیش است.

وی در ادامه با اشاره به نگاه دوم یادآور شد: در عین حفظ نگاه اول در سطح بالاتر نیز نگاهی وجود دارد. اینکه به چهلمین سال انقلاب اسلامی به عنوان یک ایستگاه تجدید قوا و توانمندسازی انقلاب نگاه کنیم در ایستگاهی قرار گرفته‌ایم که به ما فرصت می‌دهد که با نگاه در دهه‌های پنجم و ششم توانمندتر، کارآمدتر و قدرتمندتر عمل کنیم. ما به این نگاه دوم بسیار نیازمندیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اضافه کردن این مطلب که دشمنان انقلاب در یک خیال خامی هستند که این مقطع را به عنوان ضربه کاری و یا به زعم خود ضربه آخر تلقی کنند، تصریح کرد: ما می‌توانیم این مقطع را تبدیل به مقطع فرصت‌سازی مجدد برای رهاسازی ارزش‌های جدید برای انقلاب تبدیل کنیم. اینکه چطور می‌توانیم این مقطع را مقطعی برای تجدید قوای نظام، اسلام، انقلاب و تشیع کنیم که انرژی‌های جدیدی برای حضور در دهه‌های آینده را به ما می‌دهد، اقتضائات خاص خود و نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

وحدت کلمه کانون کلام و پیام امام (ره) بود

صالحی بیان کرد: با این نگاه مسئولیت‌هایی داریم که طبعا باید بخشی از برنامه‌ها معطوف به آن‌ها باشد. باید ببینیم چه کنیم در برنامه‌ها این رویکرد را تبیین کنیم. چطور می‌توانیم ۴۰ سال انقلاب را فرصتی برای انسجام داخلی و وحدت اسلامی قرار بدهیم. انقلاب شروع‌اش و در ادامه آن دوران دفاع مقدس و تا امروز جوهره آن با یک وحدت اسلامی همراه بود. بحث وحدت کلمه چیزی است که کانون پیام و کلام امام راحل بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما باید انسجام داخلی خود را هم در فضای سیاسی، قومی و... ارتقا بدهیم، گفت: افزایش یکی از رویکردهایی که در ۴۰ سال انقلاب بتوانیم نسبت به آن قوی‌تر عمل کنیم و انرژی‌ها را جذب کنیم باعث می‌شود به یک بیمه‌سازی دهه چهلم انقلاب نزدیک‌تر شویم. اختلاف به طور طبیعی در هر جامعه‌ای است و باید بدانیم که با جذب انرژی‌ها می‌توانیم انقلاب را مجدد بیمه کنیم.

ارتباط بین مردم و مسئولان رمز ماندگاری و بقای انقلاب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ارتقای اعتماد بین مردم و مسئولان نکته دیگری است که باید به آن بپردازیم. آنچه انقلاب را پدید آورد اعتماد بین مردم و مسئولان سیاسی بود و رمز ماندگاری و بقا نیز در همین حوزه نهفته است. در چهلمین سال انقلاب باید در این اندیشه برآییم که چگونه می‌توانیم گسل‌های کم اعتمادی را کاهش و خطوط ارتباطی را افزایش بدهیم. نکته دیگر این است که چهلمین سال انقلاب، ایستادگی برای توانمند کردن انقلاب اسلامی است.

صالحی خاطرنشان کرد: نکته بعدی که باید به آن بپردازیم و مورد توجه قرار گیرد کاهش و مقابله با بحث فساد است، چه اداری، چه اقتصادی، چه فردی، ‌خوشه‌ای و چه شبکه‌ای. مقام معظم رهبری بارها بر این امر تأکید کرده‌اند. اینکه فساد موخره نظام‌های مردمی است و نظام جمهوری اسلامی که از ریشه و مبانی اعتماد مردمی است طبعا فساد می‌تواند در این نظام مثل یک موخره برای برهم زدن و یا ایجاد اختلال در نظام تأثیر بگذارد. البته بین فساد و معنی فساد اختلاف است. افراد پاک دست در رأس نظام کم نیستند اما مسئله مقابله با فساد یک مسئله جدی است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که اگر در چهلمین سال انقلاب پاک زیستی اداری و اقتصادی را ارتقاء بدهیم و این علائم را به مردم نشان بدهیم باعث می‌شود اعتمادسازی در جامعه افزایش پیدا کند، گفت: در این صورت دهه پنجم انقلاب می‌تواند کارآمدتر باشد. در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب باید با جنگ روانی دشمنان نیز مبارزه کرده و برنامه ارائه بدهیم. آن‌ها این تصور عقیم را دارند که می‌توانند چهلمین سال انقلاب را فرصت ضربه کاری قرار بدهند و در توهم ضربه آخر هستند. اگر ما بتوانیم به امداد رهنمودهای رهبری فضای اجتماعی خودمان را امیدوارتر کنیم این فرصت را می‌توانیم فرصتی برای مقابله با جنگ روانی قرار بدهیم. امسال هر آنچه را داشتند به میدان آوردند و می‌خواهند ما را زمین‌گیر کرده و یا دشواری‌هایی ایجاد کنند. رویکرد ما در چهلمین سال باید این باشد که جنگ روانی که دشمن به راه انداخته است را خنثی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: با تدبیر و همبستگی مردم در چهلمین سال انقلاب می‌توانیم بیمه سازی مهمی را برای دهه پنجم انقلاب ایجاد کنیم چرا که عملا وارد جنگ روانی شده‌ایم و این باید فرصتی برای ارتقای سطح آگاهی اجتماعی مردم باشد. در چهلمین سال پیروزی انقلاب حدود ۸۰ درصد از افراد جامعه انقلاب را از نزدیک ندیده‌اند و این فرصتی برای جامعه است. ما باید برای ارتقای آگاهی بخشی از جامعه که جزء اصلی جامعه هستند آگاهی بخشی و توانمندسازی با ارائه برنامه‌ها را داشته باشیم.

صالحی تأکید کرد: با این نگاه باید به تجمیع ظرفیت‌ها بپردازیم. نگاه ظرفیت‌سازی باید فرادولتی باشد، یعنی مردم خودشان باید در برنامه‌های مرتبط با انقلاب سهیم باشند. هر چقدر که به مردم نزدیک‌تر شویم بستر را برای آرمان‌های انقلاب بیشتر فراهم کرده‌ایم. ما می‌توانیم برچسب‌ها را کمتر کنیم و مردم بیشتر وارد کار شوند. این امر باید براساس یک احساس واقعی باشد نه کاذب. همچنین باید از قالب‌های جدید، فضای رسانه‌ای و فضای مجازی نیز بهره ببریم. کودکان و نوجوانان نیز باید سهم جدی در برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشند. اگر مخاطب ما آن‌ها باشند باید به ادبیات و زبان آن‌ها نیز توجه کنیم. اینکه حرف‌ها را بخواهیم فقط برای خودمان تکرار کنیم یک دور تسلسلی ایجاد می‌کند. اینکه نسل انقلاب بخواهد خاطرات را برای خودش روایت کند نمی‌تواند تأثیری در بین قشر کودک و نوجوانان ما داشته باشد. باید زبان و ادبیات آن‌ها را بفهمیم و طبق آن انقلاب را بیان کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 966064

وب گردی

وب گردی