رشد قیمت نفت با کاهش نگرانی‌های تجاری و تحریم‌های ایران

درحالی‌که دغدغه سرمایه‌گذاران هر روز از کاهش صادرات ایرات تحت فشار تحریم‌های ایران بیشتر می‌شود، همزمان با افت نگرانی از جنگ تجاری آمریکا-چین و کاهش رشد اقتصادی جهان، قیمت‌های نفت بالا رفت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ، به نقل از رویترز، در پایان معاملات روز دوشنبه، پس از هفته‌ها افت در بازار، درحالی‌که نگرانی سرمایه‌گذاران هر روز از کاهش صادرات ایرات تحت فشار تحریم‌های ایران بیشتر می‌شود و همزمان با دغدغه از این‌که جنگ تجاری بین آمریکا و چین رشد اقتصادی جهان را کاهش دهد، کمرنگ‌تر شده است، قیمت‌های نفت بالا رفت.

بر این اساس، قیمت نفت برنت ۳۸ سنت افزایش یافت و در هر بشکه ۷۲.۲۱ دلار بسته شد که افزایش قیمتی ۰.۵ درصدی است. هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۵۲ سنت یا ۰.۸ درصد رشد کرد و در ۶۶.۴۳ دلار بسته شد.

هفته گذشته، با نگرانی از این‌که جنگ تجاری بین آمریکا و چین می‌تواند به رشد اقتصادی جهانی آسیب بزند و با افت اقتصادهای در حال ظهور، قیمت نفت برنت برای سومین هفته متوالی کاهش یافت و دابلیوتی‌آی هم هفتمین افت متوالی خود را تجربه کرد.

اما طبق آن‌چه هر دو دولت اعلام کرده‌اند، قرار است این ماه طی مذاکراتی، اختلافات تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا حل‌ و فصل شود.

برایان کسنز، مدیر شرکت تورتوئیز، می‌گوید: تنش‌ای تجاری بر رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت تاثیر منفی دارند و هرآنچه این تنش‌ها را کاهش دهد، باعث بالا رفتن قیمت‌ها خواهد شد.

همچنین تاجران معتقدند تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از ماه نوامبر شامل بخش نفت هم می‌شود، قیمت‌ها را تقویت کرده است.

روز دوشنبه ایران از اتحادیه اروپا خواست تا تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای را سرعت ببخشد. شرکت‌های اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شده‌اند و تهران اعلام کرد که توتال فرانسه، رسما از پروژه گازی پارس جنوبی خارج شده است.

علی‌رغم تهدیدها و فشارهای آمریکا، چین اعلام کرد که به خرید مقادیر بزرگ نفت خام از ایران ادامه خواهد داد و حالا برای پوشش دادن به بیمه‌کنندگان کشتی در برابر تحریم‌ها، نفت خود را با نفت‌کش‌های ایرانی وارد می‌کند.

دپارتمان انرژی آمریکا پیش از آغاز تحریم‌های ایران ۱۱ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت این کشور (اس‌پی‌آر) را برای فروش آزاد کرده است. به گفته یک تاجر نفتی، فروش این ذخایر نشان می‌دهد که دولت ترامپ قبل از آغاز تحریم‌های ایران به فکر محدود کردن رشد قیمت‌ها است.

در ماه جون طبق داده‌های رسمی، صادرات عربستان سعودی ۷.۲۴۰ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

منبع :مهر

انتهای پیام /

کد خبر: 966065

وب گردی

وب گردی