بیشترین ثبت نام در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات  مربوط به کدام استان است؟

بدون شک مبنایی‌ترین مقوله مبارزه با فساد که در شفاف‌سازی نهفته است، اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات است چرا که مبارزه با فساد، باموکول کردن روشنگری ها به فردا و فرداها محقق نمی شود و مشخص است وقتی شفافیت وجود داشته باشد، پاسخگویی بالا می رود و نظارت‌پذیری افزایش پیدا می کند.

به گزارش ایسکانیوز قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، با هدف شفافیت در کار نهادهای حکومتی و امکان نظارت شهروندان و رسانه‌ها، در سال ۱۳۸۷ در مجلس تصویب و در سال ۱۳۸۸ برای اجرایی شدن به رییس دولت نهم و دهم ابلاغ شد اما تدوین آیین‌نامه اجرایی و ابلاغ آن تا سال ۱۳۹۴ طول کشید.

در همین رابطه حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفته بود دسترسی آزاد به اطلاعات از حقوق شهروندی از لوازم مردم‌سالاری و مانع فساد و شایعه است و مردم در یک نظام مردم سالار باید بتوانند از عملکرد همه امور دستگاه‌های دولتی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، مطلع شوند. ضمن اینکه این دسترسی آزاد به اطلاعات، جزو حقوق شهروندی و یک روش مبارزه با فساد است.

کدام استان ها بیشترین ثبت نام در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارند؟

براساس این قانون هر فرد ایرانی می‌تواند به همه اطلاعات دسترسی داشته باشد اما آیا می دانیدشهروندان کدام استانها بیشترین ثبت نام را در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارند؟

بر اساس گزارش دبیر خانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تا 31 تیر بیش از ٢٥٠٠ درخواست مردمی در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ثبت رسید. تعداد ٢ هزار و ٥٦٩ درخواست،تا پایان تیر ماه سال جاری از سوی مردم در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ثبت رسیده که به ٢ هزار و ٦٩ درخواست پاسخ داده شده است و بطور کلی میانگین پاسخگویی به درخواست های مردمی ٨١ درصد بوده است.

همچنین در مجموع ٣٠٠ شکایت نیز در سامانه ثبت شده که دستگاه های متصل به سامانه تنها به یک سوم آن (١٠٣ شکایت) پاسخ داده اند.

بیشترین درخواست و سوالات مردمی (٢٣٢ درخواست)، مربوط به وزارت کشور بود که این وزارتخانه به تمامی درخواست ها در بازه زمانی ٢٨ روزه پاسخ داده است.

تعداد درخواست ها از قوه مقننه ٤٧ درخواست بوده که تنها به ٨ درخواست پاسخ داده است، میانگین زمان پاسخگویی به درخواست ها (١٥٣ روز) است.

دسترسی آزاد به اطلاعات، جزو حقوق شهروندی و یک روش مبارزه با فساد است

تعداد درخواست های مردمی از قوه قضائیه ( روزنامه رسمی کشور)، ٣٧ درخواست بوده که به ٣٥ درخواست در میانگین ١١ روز پاسخ داده شده است.

در میان ٦ شهرداری متصل به سامانه، بیشترین درخواست ها مربوط به شهرداری تهران با ١٩ درخواست و میانگین پاسخگویی ١٣ روز بوده است.

گفتنی است تنها شهرداری های تهران، اصفهان،کرج، مشهد مقدس،کرمانشاه و رشت به سامانه پیوسته اند.

همه زیر مجموعه های وزارت علوم به سامانه متصل هستند

در میان استانداری های کل کشور نیز بیشترین تعداد درخواست مربوط به استانداری هرمزگان بوده است که به تمامی ١٣٤ درخواست در میانگین زمانی ٥ روز پاسخ داده است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها دستگاهی است که تمامی زیرمجموعه های آن به سامانه متصل شده است.

بیش از ٥ هزار نفر تاکنون در سامانه ثبت نام کرده اند

بر اساس گزارش دبیر خانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برای دریافت جزئیات کامل گزارش می توانید به نشانی پایگاه اطلاع رسانی https://foia.farhang.gov.ir/fa/home بخش وضعیت پاسخگویی دستگاه ها در سامانه مراجعه کنید.

دستگاه هایی که در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در کمترین زمان به مردم پاسخگو بوده اند
( دستگاه های بالای ۱۰ درخواست در این جدول لحاظ شده)

دستگاه هایی که میانگین پاسخگویی شان در سامانه انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات بالای ۱۰۰ روز است.

بیشترین سوال ودرخواست از وزارت کشور است

چندی پیش نیز دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از وزیر کشور از پاسخگویی و حضور فعال این وزارتخانه در سامانه قدردانی کرد و گفت: از 396 دستگاه متصل به این سامانه، وزارت کشور با ۹ درصد بیشترین درخواست های دسترسی به اطلاعات را داشته است و حتی با وجود کثرت درخواست ها اولا به همه آنها ۱۰۰درصد پاسخ داده است.


گفتنی است بر اساس آخرین گزارش منتشره از سوی دبیرخانه کمیسیون (25 تیرماه )، بیشترین درخواست و سوالات مردمی232 درخواست، مربوط به وزارت کشور است که این وزارتخانه به تمامی درخواست ها در میانگین زمانی 28 روزه پاسخ داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 966114

وب گردی

وب گردی