ظهره‌‌وند: پیشرفت هسته ‌ای ایران، درس بزرگ خودباوری ملی است

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: پیشرفت هسته‌ای ایران، درس بزرگی برای ما بود که با خودباوری ملی مقابل دنیا ایستادگی کردیم و با اتکا به رویکرد انقلابی ، به پیچیده‌ترین تکنولوژی جهانی دست یافتیم.

دکتر ابوالفضل ظهره‌‌وند عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای هسته‌ای ایران و اثر تحریم‌ها بر توسعه و پیشرفت این علم گفت: در انرژی هسته‌ای پیشرفت‌های خیره کننده‌ای داشتیم، که غربی‌ها با تمام وجود تلاش می کنند این روند را متوقف کنند. به احتمال زیاد تاسال 2025 صنعت هسته‌ای ما کما‌کان با تعلیق مواجه خواهد بود، اما آنچه مسلم است، سیر پیشرفت این تکنولوژی در کشور نشان از نهادینه شدن و پایداری این علم در ایران، همچنین کاربردش در توسعه و پیشرفت علوم دیگر دارد که ناشی از خود کفایی و عزم ملی است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا افزود: در بحث مسائل هسته‌ای پنهان کاری وجود نداشت و ایران جز آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. طبق پیمان‌هایی که امضا شده بود و همکاری‌هایی که در چار‌چوب تفاهم نامه‌های موجود با آن کار می‌کردیم، روند کار بر مبنای خودباوری بود که در آن مقطع داشتیم، حاضر نشدیم مساله انرژی هسته‌ای را که یک موضوع فنی و حقوقی است قربانی ملاحظات سیاسی کنیم.

ظهره‌وند در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است، بحث انرژی هسته‌ای نباید در بازی‌‌های سیاسی قرار می‌گرفت اما متاسفانه در سال 84 زمانی که روحانی دیبر شورای عالی امنیت ملی بود این اتفاق افتاد. در دوره احمدی‌نژاد و بنا به رهنمود مقام معظم رهبری این معادله به سیر تعادلی خود به آژانس بازگشت.

وی خاطر نشان کرد:حضور ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار نبود متصل به مسایل سیاسی و روابط با آمریکا شود. رویکرد ایران در زمان احمدی‌نژاد مبنی بر خود باوری ملی بود، که اجازه نمی‌‌‌داد، با ایران به عنوان یک کشور استثماری برخورد شود اما در زمان دولت روحانی شرایط تغییر کرد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: شور و پویایی در دولت قبل در حال حاضر وجود ندارد و ایران تعهدات زیادی در برجام دارد، تا جایی که بعضی از نیروگاه‌ها را به حالت تعلیق در آوردیم و برخی فعالیت‌ها را متوقف کردیم، خوشبختانه ایران این خسارت را تحمل کرد، اما در محیط داخلی برای بسیاری از سیاستمداران درس عبرتی بود که روابط با غرب در سایه واگذاری امتیازات و ظرفیت‌‌های ملی رخ نمی‌دهد. در واقع اگر توانایی‌های خود را بشناسیم و با قدرت سر میز مذاکره بنشینیم جایگاه بهتری خواهیم داشت.

سفیر سابق ایران در ایتالیا متذکر شد: چشم انداز فناوری هسته‌‌ای ایران را روشن می بینم. مهم‌ترین دلیلی که موجب شد مقام معظم رهبری این ریسک را بپذیرند و اجازه دهند تیم هسته‌ای ایران، سر میز مذاکره حاضر شود، فضاسازی جهانی علیه ایران مبنی بر استفاده از انرژی هسته‌ای در بحث نظامی بود، اما در واقع ایران در بحث نظامی فعالیت ندارد بلکه استفاده از این علم را در مصارف موردنیاز کشور به کار می‌گیرد.

ظهره‌وند تاکید کرد: بیشترین کاربرد علم هسته‌ای در ایران، متعلق به بحث پزشکی و درمان است، در آینده‌ای نه چندان دور که تمام دنیا باید از چنین علمی بهره‌مند باشند تا بتوانند نیازهای اساسی و به روز خود را تامین کنند، وجود چنین فناوری نیاز حیاتی کشور است که موفقیت در این علم ناشی از ظرفیت انقلاب اسلامی، خودباوری و استقلال ملی است که بزرگترین دستاورد ایران بعد از انقلاب به حساب می‌‌آید.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران خاطر نشان کرد: توان‌ و ظرفیت فناوری هسته‌ای در فضای داخلی ایران با توجه به دانشمندان و دستاورهای موجود بسیار بالاست. ایران از تمام نکات کلیدی این علم بهره‌مند است و غربی‌ها هرگز نمی توانند مانع از ادامه پیشرفت این علم، از معدن تا رآکتور و قلب نیروگاه در ایران شوند.

وی در پایان متذکر شد: پیشرفت هسته‌ای ایران، درس بزرگی برای ما بود که با خودباوری ملی، مقابل دنیا ایستادگی کردیم و موانع پیش رو را از میان برداشتیم، با اتکا به رویکرد انقلابی و عبور از مراحل حساس به پیچیده‌ترین تکنولوژی جهانی دست یافتیم. اگر این خود‌باوری را در مقابله با بحران‌های اقتصادی موجود، با جدیت پیش بریم قطعا سربلند بیرون می‌‌آییم.

انتهای پیام/

کد خبر: 966129

وب گردی

وب گردی