کودکان کار ماحصل اشتباهات اجتماعی ،اقتصادی، فرهنگی یا فردی هستند

همه ما روزانه کودکانی را می بینیم که به دلیل فقر و یا بدسرپرستی در سطح شهر دست فروشی می کنند بسیاری از آنها سعی دارند تا حس ترحم را در دل مردم بیدار کنند تا شاید شهروندی از آنها خرید کند. اما کم نیستند افرادی که یا با بدرفتاری و یا بی‌توجهی این کودکان را از خود طرد می کنند، اما تاکنون به تاثیر رفتار خود در شکل‌گیری شخصیت کودکان کار و بازخورد آن در جامعه فکر کرده اید؟

به گزارش ایسکانیوز، مهرداد افلاطونی روانشناس و کارشناس اجتماعی، با اشاره به بدرفتاری‌هایی که کودکان کار روزانه از سطح جامعه دریافت میکنند، گفت: متاسفانه جامعه تصور دارد که کودکان کار مورد سواستفاده افراد بزهکار قرار میگیرند به همین جهت سعی میکنند تا با برخورد نامناسب، آنها را از خود طرد کنند اما با بدرفتاری نسبت به بچه های کار بدون شک بازخورد آن در آینده برای جامعه تبعات منفی خواهد داشت.

کودک کار گدا نیست

وی با بیان اینکه این کودکان انسانهای بی‌گناهی هستند که سعی دارند تا نیاز مالی خود را به جای تکدی گری با کار و دست فروشی تامین کنند، تاکید کرد: نباید کودکان کار را قضاوت کنیم چراکه این افراد ماحصل اشتباهات اجتماعی ،اقتصادی، فرهنگی یا فردی هستند و باید بدانیم که رفتارهای نامناسب جامعه میتواند در خدشه دار کردن هویت‌های این کودکان نقش بسزایی داشته باشد. متاسفانه مردم تکدی گری را با کودکان کار اشتباه گرفته اند. بسیاری از مردم تصور دارند کودک کار متکدی است درحالی که کودک کار گدا نیست و کار می‌کند.

این کارشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه هویت‌های فردی بر اساس جامعه شناسی و هویت اجتماعی شکل می‌گیرد تصریح کرد: پذیرفته شدن از سمت جامعه ای که در آن زندگی می‌شود برای همه افراد به خصوص کودکان کار باارزش است. سرخوردگی و سرکوب شخصیت از بازخوردهای بدرفتاری جامعه با این کودکان است و حتی اگر کودکان بخواهند با انگیزه‌ای برای خود درآمدزایی و رشد داشته باشند این رفتارها سبب خواهد شد تا آنها نسبت به بزرگسالان و جامعه احساس بدی داشته باشند.

این روانشناس افزود: باتوجه به ناملایمات جامعه با کودکان و رفتار نامناسب والدین این کودکان در محیط خانواده در اغلب مواقع احساس خلا می‌کنند که این احساس منجر به افزایش گرایش بسیاری از این کودکان به اعتیاد خواهد شد. و یا امکان دارد در صورت دریافت آزار از جامعه ،خود نیز فردی آزارگر شوند چراکه در این مواقع روان، رفتارهای دریافت شده در زندگی را در جامعه انعکاس می‌دهد.

این کودکان روزانه شاهد اتفاقات ناهنجاری از جمله بی احترامی‌ها، خشم، پرخاشگری ، غفلت، بدرفتاری، آزارهای جسمی و حتی جنسی هستند که می‌تواند تاثیرات منفی در رفتارهای آنها ایجاد کند و اگر بخواهیم مسئله کودکان کار را با تکدی‌گری اشتباه بگیریم به طور قطع این کودکان دچار سرکوب‌گری و پرخاش خواهند شد که در زمینه ناخودآگاهشان و جامعه تاثیرات منفی خواهد داشت. نباید فراموش کرد که بچه های کار، کودکان کار هستند و اگر بخواهیم با واقع بینانه به این مسئله توجه کنیم باید بدانیم که آنها بچه‌های کاری هستند که به دلیل مسائل اقتصادی از قبیل فقر به دست فروشی روی آورده اند.

فقر "ریشه همه معضلات اجتماعی در حوزه کار و دست فروشی

او در پاسخ به برخی گفته ها مبنی بر اینکه چرا بچه ها در شهرستان خودشان کار نمیکنند گفت: مگر در شهرستانها شرایط برای کار بهتر از کلان شهرهاست؟ ایا در روستاها و شهرستانها چهارراه و یا امکاناتی برای دست فروشی این کودکان وجود دارد؟"فقر" ریشه همه معضلات اجتماعی در حوزه کار و دست فروشی است. یکی از مسائل مهم در نحوه برخورد جامعه با کودکان کار، تغییر دیدگاه‌هاست و نیاز است تا قوانینی در این مورد اتخاذ گردد.

فلاطونی ادامه داد: باید به این کودکان آموزش دهیم کار یعنی چه و مفهوم سوءاستفاده چیست، چرا که بسیاری از کودکان مورد سوءاستفاده‌های جسمی و حتی جنسی قرار می‌گیرند، اما هیچ درکی از مفهوم آن ندارند ، نیاز است تا به صورت مداوم با القای اعتماد به نفس به آنها گفته شود "تو محترمی"، "چون کار میکنی نباید اجازه دهی با تو نامحترم برخورد شود".

به کودکان کار لبخند بزنید

او درباره نحوه برخورد با کودکان خطاکار گفت: کودک خطاکار یعنی آموزش درستی ندیده است و نباید فراموش کنیم که اینها تنها کودکانی هستند که هنوز به بلوغ فکری نرسیده اند که در صورت بی مهری خطای آنها افزایش خواهد یافت. جامعه باید به کودکان لبخند بزند و با لبخند از خطای آنها چشم پوشی کنند. همچنین باید متدهایی در روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی در جامعه حاکم شود و مطبوعات، شهرداریها و صدا و سیما با تبلیغات در این زمینه همکاری کنند.

گرفتن پول بدون انجام کار سبب توسعه تکدی گری در جامعه خواهد شد

این کارشناس اجتماعی در بخش دیگری از صحبتهای خود به اینکه چطور از کودکان خرید کنیم اشاره کرد و افزود: مردم نباید به این کودکان پول اضافه دهند و باید تنها در راستای خرید کردن به این کودکان کمک شود چراکه گرفتن پول بدون انجام کار سبب توسعه تکدی گری در جامعه خواهد شد.

این روانشناس فرهنگ سازی جهت برخورد صحیح با کودکان کار را یک ضرورت دانست و افزود: باید بدانیم که این کودکان هم مانند فرزندان خود به بازی، احترام، توجه، درک و شناخته شدن نیاز دارند تا در آینده فرد موفقی باشند در غیر این صورت بسیاری از این کودکان رفتارهای ضد اجتماعی از خود بروز می‌دهند این درحالیست که جامعه، عامل اصلی این رفتارهای کودکان است.

وی با اشاره به وظایف نهادها نسبت به این کودکان، افزود: سازمانهای مردم نهاد، آموزش و پرورش ،صدا و سیما از سازمانهای موثری هستند که نیاز است تا در این راستا حرکت کنند و با شناسایی رفتارهای کودکان کار و آموزش نحوه صحیح برخورد با این کودکان را به مردم یاد دهند.

فلاطونی با بیان اینکه تنها کمک فردی نمی‌تواند در حل معضل این کودکان موثر باشد، گفت: شهرداری‌ نیز با استفاده از ابزارهای کاربردی می‌تواند در این راستا بسیار موثر عمل کند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 966163

وب گردی

وب گردی