ارائه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در سامانه نیما از ۷۷۰۰ تا ۸۰۸۰ تومان

شرکت‌های پتروشیمی که یکی از منابع اصلی ارزآوری برای ایران محسوب می‌شوند، همواره در تصمیمات ارزی دولت نقش کلیدی داشته و عملکرد آن‌ها در بازار تاثیرگذار است. در این راستا بعد از آن‌که این شرکت‌ها بر اساس سیاست جدید ارزی، موظف شدند ارز صادراتی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه کنند، بر اساس بسته جدید ارزی که حدود دو هفته قبل رونمایی شد، آن‌ها موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند؛ ارزی که گفته می‌شود هر لحظه یک قیمت دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بر اساس بسته جدید ارزی که ۱۴ مردادماه توسط رئیس کل بانک مرکزی رونمایی و اجرای آن از صبح ۱۵ مرداد آغاز شد، شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند. پیش از این و بر اساس سیاست‌های ارزی دولت که در اردیبهشت‌ماه ابلاغ شده بود، شرکت‌های پتروشیمی موظف بودند ارز صادراتی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه کنند که موجب اعتراض آن‌ها شد. آن‌ها بر این باور بودند که مشخص نیست فردی که ارز ۴۲۰۰ تومانی آن‌ها را خریداری می‌کند چه کالایی وارد می‌کند.

در بسته جدید ارزی این فرایند تغییر کرد و در نخستین روز اجرای بسته، شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ ۸۰۸۰ تومانی وارد بازار کردند. نرخی که از دو هفته گذشته تاکنون ثابت نمانده و به ۷۹۰۰ و سپس به ۷۷۰۰ تومان نیز رسیده است.

خوراک پتروشیمی‌ها در آستانه افزایش قیمت

موضوع مهم دیگر در عرضه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در سامانه نیما، قیمت خوراک این شرکتهاست. اندکی بعد از زمانی که این شرکت‌ها متعهد شدند ارز صادراتی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه کنند، صدای اعتراض فعالان این عرصه به گوش رسید. شرکت‌های پتروشیمی از دولت خواستند که اگر قرار است ارز صادراتی خود را در سامانه نیما وارد کنند، باید خوراک را با نرخ کم‌تری دریافت کنند. در نهایت پس از نشست مشترک مدیران عامل پتروشیمیها و هلدینگ‌ها با معاون اول رییس جمهور قرار شد خوراک با نرخ ۳۸۰۰ تومانی به پتروشیمی‌ها اختصاص داده شود. این قیمت همچنان پابرجاست، اما برخی گزارش‌ها حاکی از احتمال افزایش این نرخ است.

ارز هر لحظه یک قیمت دارد

در این راستا جعفر ربیعی - مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، هفته گذشته در حاشیه دیدار مدیران عامل هلدینگ‌ها با خبرنگاران، درمورد ارائه ارز صادراتی شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما با تاکید بر اینکه شرکتهای پتروشیمی به صورت عمومی نمی‌توانند ارز خود را در بازار عرضه نکنند، توضیح داد: "این شرکت‌ها به ریال احتیاج دارند تا هزینه‌های خود را پرداخت کنند، لذا باید ارز خود را تبدیل به ریال کنند. از طرف دیگر آن‌ها نمیتوانند تولید خود را متوقف کنند. گفته می‌شود پتروشیمی ها محصول خود را صادر نمی‌کنند، در حالی که این شرکت‌ها جایی برای انبار محصولات خود بیش از دو هفته ندارند."

وی درمورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز اظهار کرد: "مرجع تصمیم‌گیری در این مورد وزارت نفت است. نرخ خوراک را ما تعیین نمیکنیم. هر قیمتی که برای ما تعیین شود تابع هستیم. اما بر اساس آخرین مصوبه هیات دولت زمانی که پتروشیمی‌ها ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌کردند، قیمت خوراک ۳۸۰۰ تومان تعیین شده بود. آن مصوبه همچنان معتبر بوده و مصوبه دیگری غیر از آن نیامده است."

به گفته مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی‌ها ارز خود را در ۲۲ مرداد با نرخ حدود ۷۹۰۰ تومان عرضه کردند.

ربیعی تاکید کرد: "از آنجایی که در سامانه نیما عرضه و تقاضا حاکم است، این امکان وجود دارد که قیمت ارز یک روز افزایش و یک روز کاهش پیدا کند. بستگی دارد به زمانی که عرضه می کنیم. اگر خریدار وجود داشته باشد ارز ما را میخرند و اگر وجود نداشته باشد مجبور می شویم قیمت را کاهش دهیم. در واقع ارز هر لحظه یک نرخ دارد، مانند بورس."

وی درحالی از ارائه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در نیما با نرخ ۷۹۰۰ تومانی خبر داده که این شرکت‌ها در نخستین روز اجرای بسته جدید ارزی، دلار خود را با قیمت ۸۰۸۰ تومان عرضه کرده بودند. البته حسین امیرافضلی - مدیرعامل پتروشیمی جم، در مورد آخرین نرخ ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما گفته که ارز صادراتی پتروشیمی‌ها بر اساس پایه دلار ۷۷۰۰ تومانی عرضه می‌شود.

منبع: ایسنا

400

کد خبر: 966359

وب گردی

وب گردی