جدال لفظی وزیر دادگستری و رئیس جمهور آمریکا

وزیر دادگستری ایالات متحده به تازه‌ترین انتقادهای «ترامپ» واکنش نشان داد و بر حفظ استقلال دستگاه قضائی آمریکا تاکید کرد. «جف سشنز» که متهم شده بر وزارت دادگستری تسلط ندارد گفته است که تسلیم فشار سیاسی نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه اول شهریور) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز»،بار دیگر از این که وزیر دادگستری در پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ از خود سلب مسئولیت کرده ابراز ناخشنودی کرد و به طور تلویحی «جف سشنز» را بی‌کفایت خواند.

«سشنز» در واکنش به انتقاد تند «دونالد ترامپ» مبنی بر این که او کنترلی بر وزارت دادگستری ندارد گفته است از روزی که مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفته بر آن تسلط داشته و تا کنون «موفقیت‌های بی‌نظیری» کسب کرده است.

اظهارات ترامپ در پی موج جدیدی از فشارهای دستگاه قضائی بر او ابراز شده است. به تازگی «پل منافورت»، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در دادگاهی به اتهام فرار مالیاتی و کلاهبرداری مجرم شناخته و محکوم شده است.

ضربه سنگین‌تر به ترامپ را «مایکل کوهن»، وکیل پیشین او وارد کرده که روز سه‌شنبه اعتراف کرد در سال ۲۰۱۶ به درخواست او به دو زنی که مدعی رابطه جنسی با ترامپ بوده‌اند حق‌السکوت پرداخت کرده است.

بهانه حمله شدید اخیر رئیس جمهوری آمریکا به وزیر دادگستری ماجرای قدیمی سلب مسئولیت او از خود در پرونده موسوم به «روسیه – ترامپ» است.

«سشنز» که از چهره‌های کلیدی ستاد انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود، پس از ورود به وزارت دادگستری اختیارات خود به عنوان دادستان کل در تحقیقات پرونده «روسیه – ترامپ» را به معاونش تفویض کرد تا اصل بی‌طرفی و استقلال دستگاه قضائی در این پرونده زیر سوال نرود.

«دونالد ترامپ» به «فاکس‌نیوز» گفته است که او «جف سشنز» را به علت ابراز وفاداری در دوره مبارزات انتخاباتی به عنوان وزیر دادگستری انتخاب کرد اما پس از آنکه او در پرونده یادشده از خود سلب مسئولیت کرد، از خودش پرسیده «این دیگر چه جور آدمی است که چنین کاری می‌کند.»

ملاحظات و فشارهای سیاسی

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزیر دادگستری ایالات متحده در بیانیه‌ای که در واکنش به سخنان روز گذشته ترامپ منتشر کرده تاکید می‌کند که تا زمانی که او این مسئولیت را بر عهده دارد عملکرد وزارت دادگستری تحت تاثیر ملاحظات سیاسی قرار نخواهد گرفت.

او با بیان این که تسلیم فشارهای سیاسی نخواهد شد افزود هیچ کشوری مانند ایالات متحده از همکاری گروهی از با استعدادترین و پی‌گیرترین بازرسان و دادستان‌ها برخوردار نیست.

برخی تحلیلگران معتقدند حمله تند تراممپ به وزیر دادگستری آشکار می‌کند که او پس از اعتراف‌های مایکل کوهن در مورد پرداخت حق‌السکوت، بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار دارد.

ترامپ و خطر استیضاح

پس از محکوم شدن دو چهره نزدیک به «دونالد ترامپ» در دادگاه، شماری از اعضای برجسته حزب دموکرات در کنگره، استیضاح رئیس جمهوری آمریکا را منتفی نمی‌دانند.

ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز هشدار داد که در صورتی که استیضاح شود اوضاع اقتصادی به هم می‌خورد، بازارها سقوط می‌کنند و بسیاری فقیر خواهند شد.

او می‌گوید نمی‌داند چطور می‌شود کسی را استیضاح کرد که کارش را «عالی» انجام می‌دهد. با این همه اگر حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب کند احتمال کلید خورد طرح استیضاح «دونالد ترامپ» افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966383

وب گردی

وب گردی