بازگشت زائران خانه خدا از 6 شهریور

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام موفقیت آمیز بودن عملیات ایام تشریق حج تمتع 97 گفت: پروازهای بازگشت زائران مدینه قبل به کشور از سه شنبه ششم شهریورماه آغاز می شود و این پروازها تا 25 شهریور ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، حمید محمدی روز جمعه در مکه مکرمه و در میان خبرنگاران گزارشی درباره حج 97 ارائه کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه های عملیات حج در حوزه اجرایی و مناسک حج تمتع، ایام تشریق است که با لطف خدا و عنایت اهل بیت (ع) به خوبی سپری شد.
وی افزود: عملیات تشریق امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، مناسب تر بود و با هماهنگی مسئولان حج کشور میزبان و مدیریت عوامل اجرایی این ایام به خوبی و با نظم پشت سرگذاشته شد. برنامه های انجام شده در ایام تشریق به صورت منظم و سازماندهی شده بود که در این میان برنامه ریزی ها، اطلاع رسانی ها و هماهنگ کردن حجاج با این برنامه ها قابل توجه بود.
تشریق عنوانی برای روزهای ۱۱ تا ۱۳ ذی الحجه است که زائران خانه خدا بخش مهمی از مناسک حج مانند قربانی و رمی جمرات را در همین ایام انجام می‌دهند. به همین دلیل این ایام در فرهنگ اسلامی، آداب و جایگاهی ویژه دارد.
محمدی اضافه کرد: همه حجاج کشورمان تا ساعت 17 پنجشنبه یکم شهریورماه از منا خارج شدند. برخی زائران هم که صبح زودتر برای رمی جمرات عزیمت کرده بودند، بعد از انجام این اعمال، با اتوبوس های حمل و نقل ترددی به هتل های محل اسکان در مکه رهسپار شدند.
وی درباره وضعیت سلامت حجاج در ایام تشریق نیز توضیح داد: ایام تشریق اوج عملیات حج است زیرا حجم نقل و انتقال و همچنین برنامه های اجرایی بسیار سنگین است اما وضعیت ما به مراتب در حوزه سلامت نیز نسبت به سنوات گذشته بهتر بود.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با وجود اینکه 75 درصد حجاج ما بالای 50 سال دارند اما مشکل یا بیماری خاصی در این دوران رخ نداد ولی تا پایان یکم شهریورماه هفت نفر از جمع 86 هزار نفره حجاج به دیار حق شتافتند که سه نفر از این هموطنان در ایام تشریق فوت شدند؛ ضمن اینکه آمار فوت شدگان نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
وی افزود: در چند روز آینده نیز برخی اعمال حجاج باقی مانده است که امیدواریم بعد از استراحت کافی و در صحت و سلامت آن را انجام دهند و پس از پشت سرگذاشتن آن در کمال سلامت به کشور بازگردند.

آغاز اعزام کاروان های مدینه بعد
رئیس سازمان حج وزیارت درباره تاریخ اعزام ها از مکه به مدینه برای زائران مدینه بعد گفت: از یکشنبه چهارم شهریورماه کاروان های مدینه بعد از مکه عازم مدینه خواهند شد و حدود پنج شب در این شهر حضور خواهند داشت.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره شروع عملیات بازگشت زائران به کشور اظهار داشت: پروازهای زائران مدینه قبل به کشور از ششم شهریور ماه آغاز خواهد شد و پروزاهای بازگشت تا 25 شهریور ادامه می یابد.
محمدی درخصوص خرید سوغات نیز گفت: موضوع خرید و بازارگردی یکی از دغدغه های مهم قبل از سفر بود که بسیاری از حجاج اعلام کردند خرید سوغات خود را بر اساس برنامه ریزی و در ایران انجام داده اند یا اینکه خرید سوغات را به بعد از سفر موکول می کنند.

استقبال از زائران خانه خدا در مساجد و حسینیه ها
وی افزود: در مورد پروازهای بازگشت و استقبال از زائران توصیه می شود که خانواده های زائران کمتر برای استقبال حضور یابند. البته تمهیدات لازم از سوی فرودگاه‌های کشور اندیشیده شده است اما تاکید می‌شود که در بازگشت زائران به محلی مانند حسینیه یا مساجد منتقل و از آنجا به منازل خود رهسپار شوند.
محمدی اضافه کرد: مراسم استقبال در شهرهای بزرگ می تواند موجب ایجاد ترافیک و ازدحام جمعیت در فرودگاه‌ها شود که امیدواریم به توصیه ها توجه لازم صورت گیرد.
امسال 85 هزار و 200 زائر ایرانی در قالب 586 کاروان از 19 ایستگاه پروازی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 966395

وب گردی

وب گردی