حلقه گمشده در شب‌بیداری فوتبالیست‌ها

شبکه های اجتماعی و در معنای وسیع تر فضای مجازی، دیگر سرگرمی محسوب نمی شوند و دایره تأثیرشان هر روز گستردگی بیشتری پیدا می کند

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، شبکه های اجتماعی و در معنای وسیع تر فضای مجازی، دیگر سرگرمی محسوب نمی شوند. دایره تأثیرشان هر روز گستردگی بیشتری پیدا می کند و حتی می توان گفت به بلای جان جوانان و خانواده ها تبدیل شده اند. در جدیدترین اتفاق، بازیکن ملی پوش تیم فوتبال امید ایران ساعت 3 بامداد، پستی عجیب در اینستاگرام منتشر و به شکلی زننده از فردی عذرخواهی کرد که نشان می داد تمرکز بازیکن حرفه ای ایران به جای بازی های آسیایی 2018، روی مسائل دیگری است.

تب فضای مجازی تنها مختص به محمد امین اسدی نیست و بسیاری از ورزشکاران ایرانی به چنین سندرومی دچار هستند اما فوتبالیست ها بیشتر در مرکز توجه مردم و رسانه ها قرار دارند. بارها بازیکنان باشگاه های بزرگ پایتخت به دلیل حضور شبانه در شبکه های اجتماعی مؤاخذه شده اند اما هیچ اهرم فشاری وجود ندارد تا ستاره های ورزش را مجاب به استراحت کافی کند.

نمی‌توان بازیکن را مجبور به استراحت کرد

ابراهیم شکوری، مدافع سابق تیم فوتبال پرسپولیس در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: نمی توان بازیکن را مجبور کرد در ساعت معینی بخوابد. چنین اتفاقی نیاز به فرهنگ سازی و طی پروسه های چندین و چند ساله دارد. اگر می بینید بازیکنان حرفه ای اروپایی رأس ساعت مشخصی می خوابند و در ساعت معینی بیدار می شوند، به دلیل آموزش های پایه ای است که از سنین کودکی دیده اند.

برخی بازیکنان عادت کرده‌اند 2 بامداد بخوابند

شکوری که دانشجوی مقطع دکترای رشته مدیریت ورزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است، ادامه می دهد: بازیکنی که عادت کرده در منزل، ساعت 2 و 3 بامداد بخوابد، اگر هم به اجبار در اردوی تیم ملی، ساعت 10 شب بخوابد، روی عملکرد فنی اش هم تأثیر منفی خواهد گذاشت چرا که بدنش نمی تواند به سرعت با تغییرات کنار بیاید.

باید بازیکنان را از کودکی آموزش داد

عضو فدراسیون فوتبال در حوزه دبیرکلی با اشاره به نقش باشگاه ها در آموزش بازیکنان تصریح کرد: باشگاه هایی که در بخش آکادمی، فعالیت جدی دارند باید بچه ها را از سنین پایین آموزش دهند تا کاملا به اهمیت خواب کافی، تغذیه سالم و دیگر نکات تأثیرگذار در زندگی ورزشکار آگاه شوند.

باید نهادهای مسئول به علمی شدن ورزش کمک کنند

شکوری در خصوص اینکه چرا باشگاه های ایرانی به صورت جدی از افراد متخصص و دانشگاهی کنار تیم های خود استفاده نمی کنند، گفت: تیم های بزرگ اروپایی، روانشناس، مشاور تغذیه و متخصصان مختلفی دارند که نقش بسیار مهمی را در موفقیت شان ایفا می کنند اما این اتفاق نیاز به بودجه و زیرساخت های زیادی دارد. باید نهادهای مسئول ورود کرده و به علمی شدن ورزش کمک کنند.

باشگاه‌ها برای آموزش هزینه نمی‌کنند

وی در پایان گفت: باشگاه های ما در تأمین هزینه های جاری خود هم با مشکل روبرو هستند. در این شرایط باشگاهی نمی آید برای استخدام روانشناس و متخصصان دانشگاهی هزینه کند. تنها زمانی که اتفاقات تلخی رخ می دهد نباید به فکر بیفتیم بلکه باید اقدامت ریشه ای انجام داد و ورزش را به سوی علمی شدن پیش برد اما متأسفانه همان طور که گفتم باشگاه ها برای آموزش هزینه نمی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 966466

وب گردی

وب گردی