کنعانی مقدم: اروپا به دنبال تحمیل خواسته های آمریکا به ایران است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اروپا می خواهد به نیابت از آمریکایی ها، خواسته های آن ها را به ایران تحمیل کند.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به ارائه بسته 18 میلیون یورویی اروپا به ایران اظهار داشت: موضوع برجام و تحریم های آمریکا، خسارت های زیادی را به ایران وارد کرده است و این رقم هایی که اروپایی ها می گویند در حد شوخی بیش نیست.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا 18 میلیون یورو اروپا می تواند در اقتصاد ایران اثر گذار باشد یا خیر اذعان داشت: خیر، این ارقام بسیار ناچیز و بچگانه است. تبادلات تجاری ایران با اروپا مبلغی در حدود 20 میلیارد دلار است و اگر اروپا بخواهد همین مبلغ را حفظ کند، باید ریسک تجارت با ایران را به دلیل فشارهای آمریکا جبران کند.

وی تصریح کرد: اروپایی ها می خواهند در برجام بمانند و به نیابت از آمریکا، مذاکرات با ایران در مسائل مختلف را ادامه دهند؛ اروپا دریچه ای را برای مذاکره با ایران باز گذاشته است و به نظر می رسد که برای حضور در عرصه بین المللی نیاز دارد که با ایران تعامل داشته باشد و از طرفی نیز به نیابت از آمریکا، خواسته های آن ها را به ایران تحمیل کند.

کنعانی مقدم ادامه داد: کشورهای اروپایی باید به صورت جداگانه با ایران به توافق برسند زیرا که اتحادیه اروپا دارای اختیارات محدودی است و دیگر کشورها به شکل جداگانه توانایی این را دارند که از این محدودیت ها عبور کنند؛ لذا کشورهای اروپایی باید به صورت تک به تک با ایران قراردادهایی را داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر اروپا می خواهد که ایران در برجام بماند، چاره‌ای جز این ندارد که هزینه ماندن ایران در این توافق را پرداخت کند؛ این رقم هایی که اعلام می کنند بسیار ناچیز است و نمی شود به آن اتکا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966585

وب گردی

وب گردی