مقصر اصلی ناکامی رستمی، چه کسی است/ آیا  باید برای «کیانوش» جایگزین بسازیم

هر چند وزنه بردار دسته 96 کیلوگرم کشورمان دو مدال المپیک در کارنامه دارد؛ اما شیوه‌ای را در پیش گرفته که می تواند اعتبار وزنه برداری ایران را به خطر بیندازد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، روز گذشته (شنبه) سهراب مرادی عملکرد درخشانی را به نمایش گذاشت و علاوه بر کسب مدال طلای بازی های آسیایی 2018 در دسته 94 کیلوگرم، رکورد 19 ساله حرکت یک ضرب را هم شکست. تیم ملی وزنه برداری ایران در این وزن، نماینده دیگری هم داشت که روز بسیار بدی را پشت سر گذاشت و باعث شد انتقادات از او و مدیریت فدراسیون شدت بگیرد.

مرادی و رستمی هر دو مدال طلای المپیک 2016 ریو را در کارنامه دارند و شانس اصلی مدال های طلا و نقره بازی های آسیایی به شمار می رفتند. مرادی انتظارات را برآورده کرد اما رستمی با ناکامی در سه حرکتِ دو ضرب، از جدول مسابقات حذف شد و به راحتی مدال نقره را از دست داد.

رستمی در المپیک 2016 در وزن 85 کیلوگرم شرکت کرد ولی تصمیم گرفت یک وزن بالاتر بیاید اما نتوانست موفقیت خود در المپیک را تکرار کند. از سوی دیگر به دلیل تغییر در قوانین فدراسیون جهانی وزنه برداری و همچنین سابقه بد وزنه برداری ایران در دوپینگ، تعداد سهمیه های کشورمان در بخش مردان به 2 سهمیه کاهش یافته که این اتفاق، کار مربیان برای برای انتخاب ورزشکاران المپیکی را سخت کرده است.

عاقبت تکروی

کیانوش رستمی اما چند سالی بود رویه ای متفاوت در پیش گرفته و خود را تافته جدا بافته فرض کرد. او تمرینات مربیان تیم ملی را کهنه خواند و به تنهایی تمریناتش را پیش گرفت، حتی در المپیک 2016 ریو از مسئولان فدراسیون وزنه برداری ایران خواست سجاد انوشیروانی، سرمربی وقت تیم ملی را هنگام وزنه زدن او از سالن خارج کنند و بعد از کسب مدال طلا هم تأکید کرد مدالش حاصل تلاش شخصی است.

مماشات با ورزشکار سالاری

فدراسیون وزنه برداری در این مدت با او راه آمد و به اعتقاد منتقدان، تن به «ورزشکار سالاری» داد. حذف رستمی از مسابقات جهانی در آذر ماه سال گذشته هم باعث نشد فدراسیون مقابل مواضع رستمی کوتاه بیاید، حتی در این مدت دو بار سرمربی تیم ملی را تغییر داد و گزینه هایی را انتخاب کرد که کاری به کار وزنه بردار پر حاشیه نداشته باشند.

رستمی از اشتباهاتش کوتاه نیامد و ابتدا به وزنی آمد که ستاره ای چون سهراب مرادی در آن حضور داشت و از طرف دیگر به تک روی خود ادامه داد و باز هم بدون مربی و دور از اردوهای تیم ملی، تمریناتش را دنبال کرد ولی این بار نتیجه ای جز شکست، نصیبش نشد.

هر چند رستمی دو مدال المپیک (نقره 2012 لندن و طلای 2016 ریو) را در کارنامه دارد اما شیوه‌ای را در پیش گرفته که می تواند اعتبار وزنه برداری ایران را به خطر بیندازد. او بارها تهدید کرد پیشنهادهای زیادی از کشورهای دیگر دارد و اگر تحت فشار قرارش دهند از تیم ملی خداحافظی می کند یا از ایران می رود.

مقصر اصلی ناکامی، فدراسیون است

کوروش باقری، سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری ایران در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: سطح مسابقات بسیار بالا بود. پیش بینی می کردم سهراب مرادی طلا و کیانوش رستمی هم نقره بگیرد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد. مقصر اصلی این ناکامی هم فدراسیون وزنه برداری و رئیسش، علی مرادی است که به تصمیم اشتباه کیانوش رستمی تن در دادند. نباید اجازه می دادند او خارج از چارچوب ها عمل کند اما به حرف ما گوش ندادند. به اعتقاد من رستمی در این موضوع، مقصر اصلی نیست و تقصیرها به گردن فدراسیون است.

وی ادامه داد: البته تغییر وزن هم در کاهش کیفیت عملکرد رستمی مؤثر بود. تغییر اوزان المپیکی باعث شده ورزشکاران به فکر تغییر وزن بیفتند که این مسئله در کوتاه مدت سبب می شود وزنه برداران نتوانند پتانسیل واقعی خود را به نمایش بگذارند.

رستمی، مدال را از ایران دریغ کرد

سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری با اشاره به جای خالی مربی کنار رستمی و انتخاب اشتباه وزنه ها تصریح کرد: رستمی هم در بازی های آسیایی و هم در مسابقات جهانی، وزنه های درستی انتخاب کرد و در هر دو رقابت هم ناکام بود. او با این تصمیمات نه تنها به خودش ضربه زد بلکه مدال را از کشورمان دریغ کرد.

باید برای رستمی، جایگزین بسازیم

وی در پاسخ به این سؤال که باید چه تصمیمی برای مقابله با ورزشکار سالاری در وزنه برداری گرفت، خاطرنشان کرد: دیگر نمی توان کیانوش رستمی را مجاب به حضور در اردوهای تیم ملی کرد. باید با برنامه ریزی درست روی چند جوان مستعد سرمایه گذاری کرده و وزنه برداری ایران را از وجود رستمی در این وزن بی نیاز کنیم. البته متأسفانه بحث پایه ای در سال های اخیر انجام نشده و می بینیم هیچ کدام از ستاره های ما، جایگزین های خوبی ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 966593

وب گردی

وب گردی