معتمدی: نقش اصلی دانشگاه ‌‌ها ایجاد هماهنگی میان بازار کار و شرایط داخلی کشور است

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه‌ها با ایجاد هماهنگی در میان بازار کار و شرایط داخلی، تامین نیروی انسانی مناسب برای اشتغال و ورود به صنعت می توانند کمک بسیاری به دولت و کشور داشته باشند.

دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاهیان در کمک به اقتصاد و اشتغال کشور، ارائه نظرات و راهکارها در این زمینه به دولت گفت: نیروی انسانی را دانشگاه‌ها تامین می کنند و نقش اصلی آنها ایجاد هماهنگی میان بازار کار و شرایط داخلی با توجه به برنامه‌های درسی و بحث فناوری و تحقیقات است که خروجی دانشگاه‌ها برای کشورموثر واقع شده و این یک هدف کلی است که دانشگاه‌ها باید دنبال کنند.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: آنچه مسلم است، هدف اصلی دانشگاه‌‌ها صرفا نباید محدود به فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک باشد، باید به نیاز کشور در زمینه اشتغال هم توجه داشته باشیم و بازنگری کلی در مقاطع مختلف دانشگاهی را مد نظر قرار دهیم، همچنین در کنار این بحث در حوزه تحقیقات و فناوری افزایش قراردادهای صنعتی و ورود دانشگاه به این عرصه، همیاری خوبی از جانب دانشگاهیان برای دولت و کشور است.

معتمدی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌‌ها به بخش صنعت و خدمات کشور کمک می کنند و شرکت‌های نوآور و دانش بنیان در این زمینه فعالیت چشمگیری دارند باید تیم‌هایی تربیت کنیم که خودشان تولید کار و فعالیت کرده و به اقتصاد کشور کمک کنند. نقشی که دانشگاه‌های نسل سوم دارند و اثر گذاری آنها در حوزه اقتصاد کشور بیشتر است که این مسئله در حوزه دانشگاه‌های صنعتی وجود دارد اما در ارتباط با دانشگاه‌های دیگر با ارائه نظرات و مسائل مختلف در شرایط تحریم می توانند راهکارهای مناسبی به مسئولین دولتی ارائه دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ارتباط با دیپلماسی علمی در دانشگاه‌های کشور یاد آورشد: بعد از برجام فضای جدیدی در دانشگاه‌‌ها به وجود آمد که از این فرصت استفاده کردیم و روابطمان را در زمینه بحث تبادلات دانشجو، تبادلات علمی با دانشگاه های دیگر در اروپا و آسیا گسترش دادیم که پروژه های مشترکی میان دانشگاه های ایران و دیگر نقاط جهان کلید خورد، هیات‌های علمی بسیاری از ایران به دیگر کشورها فرستاده شد همچنین مبادلات علمی متقابلی بین ایران و دیگر کشورها رقم خورد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در گسترش تعاملات بین المللی موجود میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران و دیگر نقاط جهان، وزرا و روسای معتبر دنیا در تعاملات علمی با ایران قرار گرفتند که این سیر صعودی علی رغم اثرات منفی موجود بعد از برجام، همچنان ادامه دارد. مراودات علمی در مجموعه سیاست خارجی کشور هم اثر گذار است و چون محدودیت در بخش علم و فناوری کمتر از بخش‌های دیگر است دانشگاه ها مصصم هستند که این مسیر را ادامه داده و توسعه دهند.

معتمدی در پایان متذکر شد: به استثنای دانشگاه‌‌های آمریکا و انگلیس به دلیل مسائل سیاسی، تقریبا همه دانشگاه های معتبری با دانشگاه امیر کبیر مرتبط هستند. در حال حاضر با دانشگاه‌های استرالیا و اروپا مراودات علمی خوبی داریم و حدود 20 نفر از اعضای هیات علمی برای فرصت مطالعاتی تابستانه که شامل ادامه فعالیت‌ها روی پروژه‌ها و قراردادها است در دانشگاه‌های مطرح اروپایی حضور یافتند که بیانگر یک روند مثبت و موثر در این زمینه است.

انتهای پیام /

کد خبر: 966612

وب گردی

وب گردی