ثبت 83 عنوان «کلان خدمت» در سطح وزارتخانه و دستگاه های تابعه

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه با خدمات رسانی روزانه بطور متوسط به2100 نفر از طریق میز خدمت، جزو دستگاه های پیشروی دولت در این زمینه است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ «جهانبخش سنجابی شیرازی» با بیان اینکه مراجعه حضوری متقاضیان روبه کاهش است، افزود: میز خدمت یکی از مواد منشور حقوق شهروندی است که به موجب ماده 17 آن، سازمان امور استخدامی کشوری به عنوان متولی ایجاد میز خدمت تعیین شده است.

به گفته این مقام مسوول، دستگاه ها مکلف شدند تا پایان خرداد 97 در دسترس ترین طبقه فیزیکی شان را به میز خدمت اختصاص دهند و همه آن مواد و خدماتی که از سازمان امور استخدامی برای شناسه خدمت گرفته اند، در همان میز ارائه کنند تا از سرگردانی ارباب رجوع در طبقات و ساختمان های مختلف جلوگیری شود.

سنجابی شیرازی یادآور شد: دستگاه ها همچنین موظفند تا پایان آبان ماه امسال میزهای خدمت را الکترونیکی کنند، یعنی افراد و مراجعه کنندگان بتوانند از طریق فضای آی. سی. تی و با کمترین نیاز به مراجعه حضوری از خدمات بهره مند شوند.

او بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله دستگاه هایی است که خدمات عمومی و اختصاصی گسترده ای به عموم مردم و مشتریان دارد، به طوری که در حوزه کنترل بازار و خدمات بازرسی، عموم 80 میلیون جمعیت کشور می توانند خدمت گیرنده باشند، یا در حوزه تولید و تجارت 2.5 میلیون واحد صنفی و سالیانه چند ده هزار نفر با تشکیل پرونده های صادراتی و وارداتی، همه معدن داران در حوزه معادن و غیره دریافت کننده خدمات وزارتخانه هستند.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مشخصه خاص این وزارتخانه، وجود خدمت گیرندگان عام و خاص در آن است و تاکنون در سطح وزارتخانه و دستگاه های تابعه 83 عنوان «کلان خدمت» و در مجموع 153 عنوان «شناسه خدمت» در حوزه دولتی ثبت و اخذ شده است.

او گفت: اکنون 61 مورد استعلام از دستگاه های مختلف تابعه وزارتخانه و 90 مورد پاسخ دهنده استعلام به صورت فیزیکی وجود دارد و اگر بتوان همه این استعلام ها را از حالت فیزیکی خارج و با بهره گیری از بسترهای دولت الکترونیک و آی. سی. تی به انجام رسانید، بخش عمده ای از کار ارباب رجوع تسریع می شود.

سنجابی خاطرنشان کرد: روزانه 2 هزار و 100 نفر بطور متوسط به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می کنند که در ستاد وزارتخانه 20 خدمت کلان در قالب 45 زیر خدمت وجود داشته و برای آنها تعرفه دریافت شده است.

او گفت: بطور نمونه هفت کد خدمت برای سازمان توسعه تجارت، 9 کد خدمت بری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، چهار کد خدمت برای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، 16 کد خدمت برای مرکز توسعه تجارت االکترونیک، 2 کد خدمت برای صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک و 9 کد خدمت برای شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران تعریف شده است.

این مقام مسوول یادآور شد: از جمله خدماتی که در وزارتخانه برای آنها شناسه خدمت تعریف شده می توان به اطلاع رسانی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت، بازرسی و نظارت فنی معادن، نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا، بررسی و تعیین اولویت استفاده از تسهیلات خارجی (فاینانس)، تمدید، اصلاح یا لغو پروانه ها، صدور پروانه بهره برداری معادن، صدور کارت های بازرگانی، صدور معافیت گمرکی ماشین آلات و غیره اشاره کرد که در قالب 20 خدمت مربوط به ستاد وزارتخانه و 43 کد شناسه تعریف شده و برای بهره مندی از این خدمات، نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست.

او خاطرنشان کرد: افردای که از خدمات میز خدمت وزارت صنعت بهره مند می شوند که از نظر نوع خدمات، تعداد پاسخ دهندگان، سیستم های نوبت دهی، فضای فیزیکی آماده شده و دسترسی ارباب رجوع به کارشناسان، مناسب است و حتی محیط های میز خدمت از طریق ویدئو کنفرانس رصد می شود.

سنجابی شیرازی ادامه داد: حدود 70 درصد مراجعات به حوزه معاونت های صنعتی و معدنی است که بیشتر شامل ثبت سفارش کالاها و تخصیص ارز است.

او توضیح داد: برای این تعداد افراد در طول روز پرونده اولیه تشکیل می شود که از طریق سیستمی به اداره کل مربوطه ارجاع شده و تاریخی برای مراجعه حضوری ارباب رجوع و تحویل اسناد و مدارک در نظر گرفته می شود.

این مسوول گفت: بطور متوسط حدود هزار و 500 نفر از این تعداد، نیازی به مراجعه حضوری ندارند، زیرا کارشان در سامانه تجارت انجام می شود؛ اما مشکل آنجاست که افراد فکر می کنند با مراجعه حضوری می توانند سریعتر به هدف شان برسند.

او خاطرنشان کرد: با وجود اینکه برای پذیرش این افراد الزام قانونی نداریم، اما خدمات پاسخگویی، مشاوره و پیگیری، همچنین ارجاع موارد به کارشناسان را در میزهای خدمت انجام می دهیم؛ با این حال تعداد مراجعات روزانه در حال کاهش است.

سنجابی دلیل این امر را متوجه شدن افراد به دریافت خدمت به صورت الکترونیکی و عدم نیاز به حضور فیزیکی برشمرد و افزود: پس از ابلاغ بسته جدید ارزی، حدود دو سوم ثبت سفارشات کاهش یافت که خود منجر به کاهش مراجعه حضوری افراد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966638

وب گردی

وب گردی