نگاهی به یادداشت ها ومقالات تحلیلی رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان ، امروز در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الحیات» عربستان در یادداشتی به قلم «مشرق عباس» با عنوان «بصره را نجات دهید» به وضعیت شهر بصره به لحاظ آلودگی و اهمیت این شهر عراق و ضرورت حل مشکل مردم پرداخته است. نگارنده می نویسد: «بصره را نجات دهید، شعاری است که عراقی ها همزمان با آشکار شدن مسمومیت صدها نفر از اهالی بصره، به علت آلودگی آب سر دادند. تظاهرات مردم این شهر در گذشته، برای ارائه خدمات و قطعی برق با افزایش حرارت بوده است اما سوال این است که چه کسی اهمیت این شهر مهم عراق را نمی داند. در همین زمینه باید گفت که بصره تنها بندر دریایی عراق به حساب می آید. بیشترین ثروت نفت، گاز و معادن عراق نیز در این شهر قرار داشته و مکان یکی شدن دو رود بزرگ است و قدیمی ترین نخل های عراق هم از آن ها تغذیه می کنند. درباره بصره باید گفت که این شهر قبل از این که همه این امتیازات را داشته باشد، مرکز تمدن تاریخی و هویت عراق بوده و دارای تنوع تاریخی و فرهنگی است. با همه این اوصاف، مردم این شهر در سال های اخیر می بینند که این شهر در مقابل چشمانشان در حال نابودی است.»

«آیا ترکیه در انتقال همپیمانی استراتژیکش از آمریکا به الگوی روسی- اروپایی موفق می گردد» مقاله ای است که روزنامه «القدس العربی» قطر به قلم«اسماعیل جمال» به رشته تحریر در آورده است. نویسنده به گردش ترکیه به سوی کشورهای اروپایی به جای گردش به سمت روسیه، برای مقابله با بحران در روابطش با آمریکا و آسیب های اقتصادی آن می پردازد. وی می نویسد: «از لحاظ سیاسی این انتظار وجود داشت که با بالا گرفتن اختلاف میان ترکیه و آمریکا، روسیه به سرعت به ترکیه نزدیک شود اما به طور ناگهانی و غیر قابل باوری اروپا وارد مرحله میانجیگری شده و تلاش نموده تا روابط کشورهای اتحادیه اروپا را با ترکیه گسترش دهد. این در حالی است که برای سالیان متمادی میان ترکیه و بروکسل اختلاف وجود داشته است. بعد از این که اردوغان برای مقابله با آثار سیاسی و اقتصادی بحران به وجود آمده، همه طرح ها و نقشه هایش را بر ارتباط بیشتر با روسیه، چین، ایران و پاکستان و همچنین گسترش روابط تجاری در آسیا و آفریقا متمرکز نمود، به طور ناگهانی کشورهای اروپایی با ترکیه ارتباط و آنکارا نیز کاهش اختلافات و راهبرد همکاری با این کشورها را نصب العین خودش قرار داد.»

روزنامه «البیان» کویت هم در مقاله ای با عنوان «تشکیل دولت و پیامدهای اقتصادی آن» به قلم «هند الصوفی» به پیامدهای اقتصادی تاخیر در تشکیل دولت لبنان می پردازد. نویسنده در همین زمینه می نویسد: «بر اساس نظام داخلی مجلس نمایندگان لبنان و کمیته اجرایی، قانون میان وظایف نمایندگان با تشکیل دولت ارتباطی برقرار نمی کند. همچنان که در ماده 25 آییننامه داخلی هم آمده است، میان کمیته های مجلس نمایندگان با دولت، وجود اختلاف نظر جایز نیست. تاخیر در تشکیل دولت در لبنان در همه سطوح نگران کننده است. اگر چه کشور حرکت خودش را ادامه می دهد اما وضعیت آن به لحاظ اقتصادی نگران کننده می باشد. وضعت مادی عموم مردم مناسب نبوده و دولت هم با کسری بودجه مواجه می باشد. از سویی دیگر، بازارهای مالی در لبنان میان گروه های سیاسی تقسیم بندی می شود و این بازارها بر سه محیط تاثیر می گذارند که عبارتند از محیط اقتصادی، مالی و پولی. با تاخیر در تشکیل دولت جایز نیست که این سه محیط دستخوش پیامدهای منفی شوند.»

روزنامه «النهار» لبنان درمقاله ای با عنوان «جنگ تجاری تاکجا؟» به قلم «هیله حمد المکیمی» به جنگ تجاری آمریکا با چین و همه کشورهای جهان می پردازد. وی در همین زمینه اشاره دارد: «جهان در سایه دشمنی و خصومت جنگ تجاری است که ترامپ با افزایش تعرفه های گمرکی اش علیه چین، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای جهان آغاز کرده است. این کشورها قلب و مرکز اقتصاد دسرمایه داری جهان است به گونه ای که تاثیر روی آن، بر همه اقتصاد جهان اثر می گذارد. آغاز این جنگ تجاری، همزمان با کاهش تولید نفت از سوی کشورهای تولید کننده نفت در سازمان اوپک بوده است. آمریکا ابتدا این جنگ را با تحمیل تعرفه ها برچین آغاز نمود و پکن هم برای مقابله به مثل 25 درصد بر تعرفه های ماشین های وارداتی از آمریکا افزود. آمریکا با این اقدامات، به دنبال آن است تا مالکیت معنوی اش را درجهان حفظ نماید. »

انتهای پیام/

کد خبر: 966650

وب گردی

وب گردی