ورود مدعی‌العموم به موضوع شعارِ مکتوب در تجمع قم/ اسم دو قاضی متخلف اعلام شد

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به ورود دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم به موضوع «شعارِ مکتوب در تجمع قم» افزود: در دادسرای ویژه روحانیت پرونده‌ای تشکیل شد و دنبال ریشه‌یابی قضیه و همچنین بررسی ابعاد مختلف ماجرا هستند.

به گزارش ایسکانیوز حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در صد و سی‌امین نشست خبری خود در رابطه با حادثه اخیر در قم گفت: اتفاقی در روز‌های گذشته در قم افتاد که در آنجا مطالبی گفته شد و شعار‌هایی داده شد و شعاری نوشته شد که از ناحیه بسیاری از افراد این حرف محکوم و رد شد.


حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ورود دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع افزود: دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی العموم این موضوع را در دستور کار خود قرار داد، در دادسرای ویژه روحانیت پرونده‌ای تشکیل شد و دنبال بررسی و ریشه‌یابی قضیه و همچنین بررسی ابعاد مختلف ماجرا هستند. سیستم اطلاعاتی نیز این موضوع را دنبال می‌کند که انشاءالله قضیه روشن و تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.

وی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در دستگاه قضایی قضات بسیار خدوم و زحمتکشی داریم، افزود: تعدادی که بنده در تهران می‌بینم و اطلاعاتی که از شهرستان‌ها دارم، واقعا از سنگینی حجم کار و استرسی که بر آنها وارد است، از آنها خجالت می‌کشم.


معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: در این ایام روز پنجشنبه و جمعه و گاهی اوقات شب‌ها می‌بینم که قضات تا ۳ نیمه شب مشغول به کار هستند و تحقیق و بازجویی کرده و گزارش می‌نویسند. روز پنجشنبه و یا جمعه و حتی تعطیلات رسمی با آنها تماس می‌گیرم، می‌بینم مشغول کار هستند؛ اما در عین حال متاسفانه افراد بسیار بسیار معدود و نادری هم هستند که دچار فساد می‌شوند؛ حال ممکن است این فساد، فساد مالی، اخلاقی و یا ... باشد.


سخنگوی قوه قضاییه گفت: قبلا اعلام کرده بودیم کسانی از فعالان دستگاه قضایی که محکوم می‌شوند و یا طبق قانون از آنها سلب صلاحیت صورت می‌گیرد، آنها را معرفی خواهیم کرد. این موضوع را از پیش به روسای کل گفته‌ بودیم و به همه قضات نیز اعلام کرده بودیم.


حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مدتی اینها را هشدار و انذار می‌دهیم و اگر اصلاح نشدند و افرادی واقعا مورد اتهام قرار گرفتند و ثابت و محرز شد و حکمشان قطعی گردید و یا سلب صلاحیت قضایی آنها احراز شد، اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.


وی با اعلام اسامی دو نفر از قضات متخلف تصریح کرد: رئیس شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ اصفهان به نام آقای محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی پرونده‌اش در دادگاه عالی قضایی مطرح شد و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دائم از شغل قضایی محکوم گردید که این رای، چون اعتراض شده بود در تاریخ 22 مرداد امسال قطعی شد.


معاون اول دستگاه قضا در بیان مشخصات قاضی متخلف دیگر نیز افزود: مجید شکاری فرزند خسرو رئیس شعبه ۱۰۲۴ دادگاه کیفری ۲ تهران به اتهام فساد مالی (اخذ رشوه) در دادگاه عالی محکومیت پیدا کرد و حکمش قطعی شد و به سلب صلاحیت قضایی و بازخریدی محکوم گردید و رای نیز قطعی است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه ضمن تشکر از همه قضات و کارمندان شریف دستگاه قضایی به بیان توصیه‌ای پرداخت و اظهار کرد: توصیه می‌کنم که به وسوسه‌های شیطان و انسان‌های شیطان‌صفت توجه نکنند و در دام آنها قرار نگیرند.


حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: بار‌ها به خودم و به همکارانم گفته‌ام که در برخی مشاغل از جمله کاری که امروز ما در آن هستیم، کفایت نمی‌کند انسان فقط به سمت گناه نرود؛ بلکه باید آنجایی که گناه را به دامن انسان می‌آورند و انسان را به سمت گناه می‌کشند، یک انرژی، مراقبت و تقوای بیشتری باشد که اجازه ندهد پایش، دستش و چشمش بلغزد.

در صحبت‌های سخنران مدرسه فیضیه عنوان مجرمانه وجود ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رابطه با مدرسه فیضه قم کسی احضار شده یا خیر و این نسبت به فرد سخنران اتهامی متوجه است یا خیر و اینکه تهدید مزبور توسط یکی از مداحان در روز عرفه انجام شد، اظهار کرد: در خصوص هر دو مورد چه تهران و چه قم، دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شده اما در رابط با پرونده قم چون پرونده در اختیار دادسرای ویژه روحانیت است، اطلاع ندارم کسی احضار شده یا خیر. تا جایی که شنیدم، در صحبت های سخنران مدرسه فیضیه و تا جایی که دیدم، عنوان مجرمانه وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش دو وکیل دادگستر دستگیر شدند و طبق تصاویر منتشر شده، با لباس زندان و دستبند منتقل شدند اضافه کرد: زندان فشافویه مگر چه اشکالی دارد؟ ممکن است ایشان هم برود. همه ما و شما و زندانبان و ضابط موظفیم در حدی که حریم هر کسی لازم است، رعایت کند. گاهی وقت ها خود فرد رعایت نمی کند؛ اگر یک فرد حریم نظام و مردم را رعایت نکرد و آب به آسیاب دشمن ریخت و در زمان دستگیری و بازداشت و رفتن به دادگاه و زندان، خودش حریم خود را رعایت نکرد، چه کار باید کرد؟

وی افزود: اگر وکیل هم یک اتهام امنیتی پیدا کرد، نمی شود گفت چون وکیل است یا یک زمانی نماینده مجلس بوده، رسیدگی نکنید. مگر نداشتیم وکیل و نماینده و قاضی ایی که امروز با ضد انقلاب همکاری می کند؟ اگر کسی بیاید در خیابان و بخواهد خلاف قانون عمل کند و تکمین نکند، او را می برند.

سخنگو قوه قضائیه گفت: همیشه سفارش کردیم مواردی که طبق آئین نامه سازمان زندان ها اگر خلافی صورت بگیرد، حتما تعقیب می شوند اما اگر مامور طبق آئین نامه عمل کند، ایرادی نمی شود گرفت. اگر اقدامات طبق مقررات و آئین نامه ها باشد، چیزی نمی شود گفت اما اگر خلاف یا جرم کرده باشند طبق قانون فرد خاطی یا مجرم، تحت تعقیب قرار می گیرد. در خصوص این نفرات هم قبلا گزارش شده و به سازمان زندان ها منتقل شده تا بررسی کنند و اگر خلافی صورت گرفته باشد، قطعاً برخورد می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با افزایش قیمت سکه، بسیاری از افرادی که محکوم به پرداخت مهریه بودند، معسور شده اند. چه راه حل برای این افراد وجود دارد گفت: کسانی که محکومیت مالی پیدا می کنند چه مهریه و چه غیر از آن، چنانچه اعسارشان ثابت شود، طبیعی است که فرجه می گیرند. یک وقتی کسی نمی تواند هیچی از بدهی خود را مثلا مهریه پرداخت کند اما ممکن است کسی اینگونه نباشد و بتواند نصف یا یک چهارم را بتواند پرداخت کند که دادگاه تقسیط می کند.

سخگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده احمد عراقچی و اینکه دادگاه وی علنی خواهد بود یا خیر گفت: دادگاه هایی که برای مسائل مالی است، نوعاً علنی است اما در این دادگاه های ویژه هر دادگاهی که به تشخیص قاضی دادگاه علنی باشد، قابل انتشار اسم و تصاویر است.

وی افزود: در این پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده و اگر پرونده به دادگاه برود طبیعی است مانند سایرین برخورد می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در هفته های اخیر جریانی خاص در تلاش برای رفع حصر سران فتنه هستند و از گشایش هایی درباره آنها خبر می دهند و اگر شرایط اینها به سمت رفع محدودیت ها پیش برود، آیا دستگاه قضایی برای رسیدگی به اتهامات ورود می کند یا خیر گفت: بخشی از این چیزها که این روزها پخش می کنند قطعاً درست نیست و هیچ اتفاق خاصی نیتفاده و مثل سابق است بخشی از گشایش ها نسبت به برخی بستگان نزدیک محصورین بوجود آمده بود که مربوط به اخیر نیست و برای مدت ها قبل است و تصمیم شورای عالی امنیت ملی به قوت خود باقی است.

ارجاع پرونده واردات خودروهای لوکس در بندرعباس دادگاه ویژه تهران

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده واردات خودروهای لوکس در بندرعباس برای رسیدگی به دادگاه ویژه تهران احاله شده است.

اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درباره علنی اعلام شدن دادگاه مشایی و اینکه خیلی از رسانه ها اجازه حضور نداشتند اظهار کرد: دادگاه چنانچه تشخیص بدهد پرونده ای باید علنی باشد، علنی برگزار می شود و اگر تشخیص بدهد علنی نباشد، علنی برگزار نمی شود و نمی شود گفت چون علنی اعلام شده، شجاعانه بوده است.

وی افزود: حسب قانون فعلی ما دادگاه علنی قابل انتشار نیست و بارها گفتیم که شخص بنده طرفدار آن هستم که هر دادگاه علن برگزار می شود، پخش و منتشر هم بشود.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: من که آنجا نبودم اما صبح یک فردی با برگه وکالت با عنوان وکیل آمده است اما شاید مرکز رسانه فکر کرده وقتی گفته اند وکیل وی آمده، وکالت پرونده را داشته است در حالی که این فرد وکیل مدافع در این پرونده نبوده و فقط آمده بود عزل وکلای قبلی را به دادگاه اعلام کند.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده ثبت سفارش واردات خودرو و اینکه چرا دستگاه قضایی اینقدر دیر در جریان این تخلف قرار گرفت؟ و اینکه آیا این دیر خبر دادن جرم است یا خیر و آیا تعزیرات در اطلاع دادن اهمال کرده است یا خیر گفت: یک بحث در خصوص وزارت صمت است که مدعی هستند تیر ماه سال 96 احساس کردند تخلف شده و به حراست خودشان گفتند بررسی کنند و در بهمن متوجه شدند حتما تخلف شده و اظهار می کنند نامه هایی را نوشتند و رونوشت آن را به من و دادستان تهران نوشتند. رئیس سازمان توسعه تجارت را از همین باب نخست احضار کردند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در نامه ای که وزیر صنعت نوشته اعلام شده که یک مرتبه چهار مظنون و در مرتبه بعدی 44 مظنون را معرفی کردیم. نهایتاً تعزیرات ورود می کند که تعزیرات می گوید از عمق قضیه مطلع نبوده است. من خودم نیز به این ایراد داشتم و بعد هم هماهنگ کردیم و یک نامه رسمی به سازمان تعزیرات نوشتیم که تعزیرات سریعاً بررسی کند و چنانچه صلاحیت ورود ندارد، هرچه زودتر پرونده ها را بفرستد. بنابراین خبر ندارم که اهمالی یا تقصیری از ناحیه وزارت صنعت یا سازمان توسعه تجارت صورت گرفته یا خیر.

محسنی گفت: هنوز فکر نمی کنم این پرونده در تهران منجر به کیفرخواست شده باشد. یک پرونده دیگر درباره جرایم ورود خودروهای لوکس در بندرعباس داشتیم که بیش از 400 خودرو است. البته این مواردی است که ضبط شده و می گویند قبل از آن هم خودروهایی را با تخلف وارد کردند. در این پرونده کیفرخواست صادر شده که بعد از تصمیم اتخاذ شده، پرونده به تهران اهاله و به شعبه دوم دادگاه ویژه در دادگاه انقلاب ارجاع شده است و فکر می کنم آخر همین هفته یا هفته بعد دادگاهشان تشکیل شود.

صدور کیفرخواست مدیرعامل موسسه البرز ایرانیان به اتهام افساد فی الارض

محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده موسسات مالی و اعتباری و اینکه شنیده شده برای مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری البرز ایرانیان کیفرخواست به اتهام افساد فی الارض صادر شده اظهار کرد: در پرونده ای که گفتید، به عنوان مفسد فی الارض کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته اما وکلایشان باید بیاند و پرونده را مطالعه کنند و برخی نیز مثل فرشتگان هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

وی اضافه کرد: این پرونده های شرکت های تعاون اعتباری، یکی از چیزهای که مدنظر دولت و مجلس و قوه قضائیه بود، این بود که بشود پول مردم به آنها بازگردد و خیلی از سران سه قوه و نمایندگان سه قوه وقت گرفت و مدت هاست هر هفته یک جلسه تشکیل می شود که چگونه مردم به پولشان برسند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: مشکل اساسی در این پرونده ها این است که مال به اندازه طلب طلبکاران وجود ندارد اما با تلاش مجلس و دولت، تا حدودی سپرده سپرده گذاران پرداخت شد.

بازداشت رئیس انجمن واردکنندگان خودرو قبل از خروج غیرقانونی از کشور

سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت رئیس انجمن واردکنندگان خودرو قبل از خروج غیرقانوین از کشور خبر داد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ممنوع التصویری آقای خاتمی تغییری صورت گرفته یا خیر گفت: هیچ تغییری صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر گفت: هنوز در این خصوص حکمی صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ سئوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده بورسیه ها افزود: رئیس دیوان عدالت اداری گفته که امیدواریم حداکثر ظرف یک الی دو هفته آینده رسیدگی به این پرونده ها تمام شود. بیش از 300 نفر شکایت کردند که همه مدعیان بورسیه نیستند و برخی می گفتند بورسیه ما قبول شده اما نسبت به اشتغال کارشان ایراد داشتند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کلیپ ضرب و شتم مامور راهنمایی و رانندگی گفت: ماموریت های نیروی انتظامی بسیار متنوع است و از همین جا از نیروی انتظامی به خاطر فعالیت شبانه در تعقیب مجرمان اقتصادی، تشکر می کنم. مردم ما هم خادمین خود را می شناسند و اگر احیاناً یک فرد خاطی پیدا می شود نباید تعمیم بدهیم.

محسنی اژه ای ادامه داد: از این فرد شکایت شده و حکم جلب آن فرد صادر شده بود اما اطلاع ندارم دستگیر شده یا خیر.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دریافت رشوه های کلان توسط مدیران اظهار کرد: گاهی وقت ها ادعایی می شود اما مهم این است که ثابت شود. اگر توسط بازپرس یا نیروی های امنیتی کسی که پشت پرده است، شناسایی و ثابت شود، قطعاً تحت تعقیب قرار می گیرد اما گاهی اثبات نمی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده شده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو دستگیر شده است گفت: این فرد بازداشت شده و حسب گزارش وزارت اطلاعات قصد خروج غیرقانونی از کشور را داشته است. طبیعی است هر کسی که دستگیر می شود، با حکم قضایی است و این فرد الان در اختیار بازپرس است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده بنیاد تعاون ناجا و اینکه آیا آقای احمدی مقدم در این پروده نقشی دارد یا خیر یا خیر گفت: این پرونده شاخه های مختلف دارد برخی حکم صادر و حتی قطعی شده اما برخی دیگر هنوز منتهی به صدور حکم نشده است. از خود ایشان هم تحقیق شده زیرا مورد اتهام قرار گرفته بود اما الان از جزییات و آخرین وضعیت پرونده اطلاع ندارم.

مشایی چند روز قبل از دادگاه وکلایش را عزل کرده بود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مشایی چند روز قبل از برگزاری دادگاه، وکلایش را عزل کرده بود.

معاون قوه قضاییه با اشاره به دادگاه مشایی اظهار کرد: اعلام شده بود که دادگاه تحت نظر قاضی علنی خواهد بود. ابتدا گفتند "علنی نباشد نمی‌آییم"، قاضی هم چیزی نگفته بود و نباید هم چیزی بگوید و تشخیصش برگزاری علنی بود.

وی افزود: قرار بود ساعت 9 آماده شود. صبح اول وقت یک آقایی مراجعه می‌کند که "من وکیل هستم و به‌وکالت از دو وکیل قبلی (حسینی و عادل حیدری) آمده‌ام اعلام کنم که اینها از وکالت عزل شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: ایشان (رحیم مشایی) چند روز قبل از تشکیل دادگاه می‌نویسد که "نظر به برگزاری غیرعلنی دادگاه اینجانب و عدم شرکت در جلسات دادگاه، طبعاً حضور وکلایم در جلسات مذکور موضوعیت ندارد و لذا بدین وسیله آقایان مذکور را از وکالت در این پرونده، عزل می‌نمایم. بدیهی است وکالت نامبردگان در سایر موارد به‌قوت خود کماکان باقی است".

وی گفت: در روز دادگاه هم وکیلی مراجعه و به وکالت از علی اصغر حسینی و عادل حیدری اعلام می‌کند که این افراد عزل شده‌اند. آقای حسینی و حیدری در روز دادگاه به این فرد وکالت داده بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 966657

وب گردی

وب گردی