دستاوردها و چالش های دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی

این روزها با گران شدن شدن دلار و ارز، از گوشه و کنار حرف کمبود دارو شنیده می شود، برخی مسئولان قبول می کنند برخی هم می گویند خبری از کمبود نیست که نیست، کافی است سری به بازار ناصر خسرو بزنید تا ببینید کمبود هست یا نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،طبیعتا هر فردی که بیمار می شود، نیاز به مصرف دارو بر اساس تجویز پزشک دارد، حال تصور کنید بیمار هستید و به دارو دسترسی ندارید، در چنین شرایطی حال و روزتان چگونه خواهد بود؟

اگر نگاهی به تقویم بیندازید، 5 شهریور ماه مصادف با زادروز محمد بن زکریای رازی، روز داروساز نام گرفته است. هر ساله در این روز بسیاری از داروسازان کشور مورد تجلیل قرار می گیرند، به آن ها تریبون می دهند تا از مشکلاتشان بگویند، از دغدغه هایشان، از چالش هایی که داروسازی پیش رو دارند.

این روزها با گران شدن دلار و ارز، از گوشه و کنار حرف کمبود دارو شنیده می شود، برخی مسئولان قبول می کنند برخی هم می گویند خبری از کمبود نیست که نیست، کافی است سری به بازار ناصر خسرو بزنید تا ببینید کمبود هست با نیست، کافی است فیلم مادری را در شبکه های مجازی ببینید که ضجه میزند فلان دارویی که برای فرزندش تهیه می کرده، میلیونی شده و پولی ندارد تا آن را تهیه کند.

خبرنگار باشی شنیدن این دردها کافیست که به مناسبت روز داروساز، با دکتر زهرا جعفری آذر رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی به گفت و گو بنشینی و دستاوردها، چالش ها و دغدغه های حوزه داروسازی را انعکاس دهی. دکتر جعفری آذر در زمینه دستاوردهای دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته در سمینار دانشجویان داروسازی توانستند مقام اول را در‌‌ سطح کشور کسب کنند. همچنین طی سال های گذشته در امتحانات پذیرش دستیار- دانشجوهای(Ph.D)، حدود 30 درصد از قبولی ها مختص دانشکده داروسازی بوده است، همان طور که می دانید ما حدود 20 دانشگاه داروسازی داریم و 30 درصد رقم بالایی است.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی در صنایع داروسازی همکاری دارند و در زمینه رفع مشکلات، طراحی سیستم های جدیدی دارورسانی در کشور فعالیت می کنند. همچنین در سمت های بالا مانند مدیرعامل، مسئول فنی و مدیر تحقیقات مشغول به کار می شوند.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: مشکلی که در حال حاضر در حوزه دارو وجود دارد تنها مختص ما نیست، با گران شدن ارز، تهیه مواد مورد نیاز آزمایشگاه ها دشوارتر شده است، با توجه به اینکه تعداد واحدهای علمی و آزمایشگاهی دانشکده داروسازی زیاد است، با معضلی جدید روبرو شده ایم.

وی اضافه کرد: در راستای تامین دستگاه ها و تجهیزات نیز با مشکلاتی مواجه شده ایم، با قیمت ارز 10 یا 11 هزار تومانی با توجه به درآمد های دانشگاه و بودجه هایی که داریم؛ خرید تجهیزات عملا غیر ممکن است، همان طور که می دانید کمک های مردمی در حال حاضر کمتر شده و به حد صفر رسیده است که دانشگاه بخواهد از این طریق دستگاهی تهیه کند.

جعفری آذر بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت دلار، وضعیت دارویی کشور مطلوب نیست، در جلسه ای که به مناسبت روز داروساز از سوی انجمن داروسازی داشتیم ، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشته و بر این مسئله تاکید کردند. امسال صنعت داروسازی ما رشد منفی پیدا کرده است، این یک معضل است و نیاز به رسیدگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966673

وب گردی

وب گردی