آیا شورای پنجمی ها رفوزه شدند؟/ از پرده برداری  از منابع مالی  و ملکی شهرداری تا ادامه  تکیه بر صندلی جلسات بهشت!

به زعم کارشناسان و با یک حساب سرانگشتی و نگاهی سطحی به عملکرد شورای شهر می توان دریافت در یک‌سالی که از عمر شورای پنجم می گذرد کار مهم و اقدام چشمگیری جز تشکیل جلسات مکرر انجام نشده است .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز درست یکم شهریور سال پیش بود که شورای پنجم فعالیت خود را با ۲۱ عضو شروع کرد و با شعارهای بسیاری که برای برنامه کاری خود داده بود آغاز به کار کرد.

در همان روزهای اول اعضای هیات رئیسه شورای شهر نیز انتخاب شدند: محسن هاشمی‌ با ۲۰ رای موافق به عنوان رئیس، ابراهیم امینی با ۲۱ رأی موافق نایب رئیس ‌و بهاره آروین و زهرا نژاد‌بهرام منشی‌های هیات رئیسه و علی اعطا به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران انتخاب شدند.

با شروع به کار شورای شهر، پایتخت نشینان امیدوار شدند که اعضای شورای شهری که به تک تک آنها رای داده بودند بتوانند با تصمیم های معقول کارها و اقدامات موثری برای شهرشان انجام دهند اما بی تجربگی و کم اطلاعی تعدادی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به امور شهری موجب شد که شورا در سال اول فعالیتش نتواند نمره قابل قبولی از کارشناسان شهری و همچنین شهروندان بگیرد. نمونه بارزش به دلیل بی برنامه بودن و عدم نظارت شورای پنجم، شهرداری تهران مانند قایقی سرگردان در دریایی مواج به هر سو در حرکت بود.

شاهد مدعا انتخاب شهردار در ابتدای کار شورای پنجم بود که به دلایلی پس از ۷ ماه استعفا کرد و انتصاب سرپرست و شهردار جدید و شرایط اقتصادی و دیگر عوامل باعث شد تا در سال نخست شورای شهر، سه تغییر در مدیریت شهری رخ دهد و همه اینها با شرایط اقتصادی کشور دست به دست دادند و شورا نتوانست در مدیریت شهری در حدی که انتظار می رفت ظاهر شود. شاید هم نگاه حزبی و سیاسی به مسائل شهری باعث شد که فعالیت های مثبت شورای پنجمی ها کمتر دیده شود.

عملکرد ضعیف شورای شهر تهران در یک سال گذشته

در همین رابطه مجتبی شاکری عضو سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد ضعیف شورای شهر تهران در یکسال گذشته گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی توقف داشتیم و کار جدیدی درباره ادامه طرح مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دیده نشده است.

از سوی دیگر بسیاری از خبرنگاران حوزه شهری نیز عملکرد شورای پنجم را بسیار ضعیف عنوان کردند و گفتند شورای پنجم در یک سال فعالیت خود نتوانست انتظارات را برآورده کند و پروژه‌های شهری متوقف شدند.

چه اقدام مؤثری برای ارتقای خدمت به شهروندان تهرانی داشتید؟

پرویز سروری عضو سابق شورای شهر هم معتقد است شورای پنجم بیشتر در اموری فعال شده که مربوط به آن نبوده است و در مسائل مربوط به خود کمترین تأثیر را داشته است.

سروری گفت: شورای پنجم تا الان شورای حاشیه بوده و به‌ تعبیری در موضوعات حاشیه‌ای پررنگ بوده ولی در مسائلی که مستقیماً به آن مربوط بوده نقشی از آن نهاد دیده نشده و یا اگر نقشی هم داشته نقش به‌هم‌ ریخته و مخدوشی بوده است.

سروری با بیان سوالاتی پرسیده بود: امروز باید از اعضای شورای پنجم سؤال شود که «کارنامه شما جز مباحث تکراری که احاله به شورای قبلی و شهرداری قبلی بوده، چه هست؟» به ‌این معنا که آنها همه ضعف و ناتوانی‌ها را به گذشته ارجاع می‌دهند و در هر جلسه بیشترین انتقاد را به مدیریت شهری دوره های پپیش دارند، اما حال سؤال این است ‌که؛ آیا همه مشکلاتی که شما مطرح می‌کردید حالا رفع شده و امروز هیچ مشکلی در زمینه محیط‌ زیست، ترافیک و حمل‌ونقل، بافت فرسوده و غیره وجود ندارد؟ آیا حسابرسی شما در بررسی انجام‌شده به کجا رسیده است؟ در مجموع آنها باید پاسخ دهند که چه اقدام مؤثری برای ارتقای خدمت به شهروندان تهرانی داشتند؟

سروری به تسنیم گفته بود: امروز ما دچار یک بی‌کارنامگی در مدیریت شهری تهران هستیم و متأسفانه هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. بارها هم مطالبه کردیم که اعضای شورای شهر و رئیس محترم شورای شهر و شهرداری تهران باید کارنامه خود را در یک سال گذشته اعلام کنند که در همه حوزه‌ها چه اقداماتی صورت دادند و چه گرهی از کار مردم باز شده است؟

حُسن اش هم بگو....

این در حالی است که ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران عملکرد شورای پنجم را خوب ارزیابی کرده و می گوید: اگر بخواهیم کارنامه یکساله شورای پنجم شهر تهران را در یک جمله ارزیابی کنیم باید گفت بسیار خوب بوده است و در یک‌سالی که پشت سر گذاشتیم بیشترین تلاش شورای پنجم شهر تهران بر حل مشکلات ناشی از فساد نهادینه شده مالی متمرکز بود و شفاف‌سازی‌ به‌عنوان زیربنایی‌‌ترین کار شورا اثرش را نمایان کرد، به‌طوری که ضمن جلوگیری نسبی از تکرار روند گذشته، از بخش مهمی از سوءاستفاده‌های شبکه‌ای از منابع مالی و ملکی شهرداری نیز پرده‌برداری کرد؛ بنابراین مصوباتی که در راستای این شفاف‌سازی‌ صورت گرفت به‌عنوان مهم‌ترین مصوبات شوراست، ضمن اینکه در راستای نقش نظارتی خود همواره به‌عنوان امین مردم تهران هر جا منافع شهر یا شهروندان به‌دلیل عملکرد خارج از قانون یا بی‌انضباطی در شهرداری در خطر بود تذکر داده شد.

الزام شهرداری برای تقدیم لایحه تهران 1400 نیز یکی از مصوبات مهم شورا بود که متأسفانه با تعلل شهرداری هنوز عملیاتی نشده است، درحالی‌که این پروژه می‌تواند حرکتی متوازن به‌سوی بهره‌برداری بهینه از پتانسیل‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و گردشگری تهران را ترسیم کند.

توجه به بُعد سلامت و محیط‌زیست شهر یکی دیگر از مواردی است که خداکرمی به عنوان عملکر مثبت شورای شهر یاد کرده و می گوید: بی‌شک کمیسیون سلامت یکی از موفق‌ترین کمیسیون‌های شوراست که علاوه بر آنکه بسیار پرکار است، حوزه‌‌های مهمی را نیز بر‌عهده دارد؛ خدمات شهری، محیط‌زیست، سلامت، باغات، ستاد بحران و همگی بخش‌های مهم اجرایی شهرداری هستند، به‌همین دلیل وقت و انرژی زیادی می‌طلبد که خوشبختانه خانم دکتر صدراعظم نوری که ریاست کمیسیون را بر‌عهده دارند با سابقه‌ای که درشهرداری داشتند بسیار مدبرانه کمیسیون را اداره کردند.

آمار جلسات از زبان رئیس شورا

محسن هاشمی‌رفسنجانی در هشتاد و یکمین و آخرین جلسه علنی شورا در سال نخست شورای پنجم با ارائه آماری از فعالیت های شورای پنجم گفت: در طول یکسال نخست مسئولیت شورای پنجم، ۸۰ جلسه در صحن علنی، چند جلسه هم‌اندیشی شورا، ۷۳ جلسه هیئت رئیسه، ۵۰۰ جلسه کمیسیون‌های تخصصی و صدها بازدید و جلسه کارشناسی، ملاقات مردمی تشکیل شد.

هاشمی در آخرین جلسه رسمی شورای شهر در اولین سال آغاز به کار شورای شهر پنجم به ایسنا گفت: اگر بخواهیم برای شورا عنوانی را انتخاب کنیم «شورای مردم» وصف مناسبی است؛ چراکه بالاترین حدنصاب مشارکت مردم در تاریخ ایران رقم خورده که البته این مسئولیت سنگینی بر دوش ما گذاشته است.

او با بیان این‌ که ما امانت‌دار و قدرشناس مردم هستیم، گفت: شهادت می‌دهم که جز من که عذر قصور و تقصیر به درگاه ملت دارم،همه همکارانم در طول یک‌سال گذشته وقت خود را وقف خدمت به مردم کردند.

اعلام اموال و دارایی ها اعضای شورای پنجم

در همین یک سال گذشته موضوع اعلام اموال و دارایی ها اعضای شورای پنجم به یکی از موضوعات داغ رسانه ها تبدیل شد و مهدی چمران در گفت وگو با ایسکانیوز اعلام کرد که قانونی برای رسیدگی به اموال مدیران شهری وجود ندارد!

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: لایحه قانونی با عنوان ارائه اموال اعضای شورا یا مجلس شورای اسلامی در قانون کشور وجود ندارد و پس از انحلال شورای اول پشت سر شورا حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آمد و آسیب‌های فراوانی برای شهر به همراه داشت، به حدی که استقبال مردم از انتخابات شورای دوم نسبت به شورای اول بسیار کاهش یافته بود.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای پنجم نیز با اشاره به این موضوع گفته بود اعلام و ارائه لیست اموال، قانون ویژه خود را دارد و زمانی که قانون ما را به انجام این کار مکلف کند؛ اعضای شورای پنجم در این باره اقدام خواهد کرد اما تا به امروز چنین موضوع از سوی قوه قضائیه مطرح نشده است.

کامل این خبر اینجا را بخوانید.

مهدی چمران به عملکرد یک‌ساله شورای شهر تهران انتقاد کرد

در جایی دیگر رئیس سابق شورای شهر تهران بابیان اینکه یک سال از فعالیت شورای پنجم تهران می‌گذرد و اتفاق خاصی در شهر صورت نگرفته است، گفته بود: شورای شهر از نظر برگزاری جلسات و نشست‌ها خیلی خوب بوده است. اما از نظر عملیاتی چیز خاصی مشاهده نمی‌شود، علاوه بر این برخی از طرح‌ها و تصمیمات اتخاذشده مشکلاتی را نیز به‌همراه داشته است.

خبر را اینجا بخوانید.

عذرخواهی عضو هیات رئیسه شورای شهر از مردم

امروز در هشتاد و دومین جلسه شورای شهر زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورا در نطقی پیش از دستور در خصوص عملکرد یک‌ساله شورای پنجم، از همه مردم معذرت خواهی کرد و گفت: مردم عزیز، من به‌خاطر محقق نشدن همه خواسته های شما پوزش می خواهم.

نژاد بهرام ادامه داد: مگر می شود مشکلات و مسائل مردم را ندید و فریاد مسئولیت و تعهد سر داد؟ ممکن است این سوال بخش اعظمی از مردم باشد؛ آیا شورا به سکوت نشسته؟

وی خطاب به شهروندان تهرانی گفت: مردم عزیز، من از شما پوزش می خواهم بخاطر همه قصوری که صورت گرفت.

عضو هیات رئیسه شورا ادامه داد: به رغم تلاش هایی که شورای پنجم انجام داد، نقدهایی هم بر آن وارد است؛ انتخاب دو شهردار، سرعت شورا را گرفت؛ مردم عزیز ما از شما پوزش می خواهیم.

زهرا نژادبهرام افزود: ما اعضای شورا دست همه عزیزان از جمله هنرمندان خیابانی را می بوسیم که موجبات شادی و نشاط شهری را فراهم کردند و قول می دهیم در کنار همکارانمان، در این زمینه پیگیری بیشتری را انجام دهیم.

با همه این تفاسیر شورایی پرحاشیه و پرتنش که اعضای آن از یک لیست واحد تحت عنوان لیست امید هستند یک سال از عمر خود را گذارند و سه سال دیگر فرصت دارد این در حالی است که دیگر زمان خطا و اشتباه گذشته است و باید اعضای شورا به جای حزب بازی به فکر خدمت به تهرانی ها باشند چراکه سه سال دیگر شورای بعدی عملکرد آنها را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966687

وب گردی

وب گردی