در 5 ماه اول سال ، ۳۷۰ تن مواد مخدرکشف شد/۲میلیون و۸۰۰ هزارمصرف کننده موادمخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ازکشف ۳۷۰ تن مواد مخدر در ۵ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: 2 میلیون و 800 هزار نفر به صورت تفننی یا دائمی مصرف کننده انواع مواد مخدر در کشور هستند.

به گزارش ایسکانیوز پرویز افشار در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به کشف بیش از ۳۷۰ تن مواد مخدر در ۵ ماه نخست امسال گفت: این رقم مدت زمان مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص تعداد معتادان کشور تاکید کرد: تخمین بنده به عنوان یک کارشناس آن است که از مجموع دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده انواع مواد مخدر، نیمی از آنها معتاد قطعی به مصرف این مواد هستند.
وی اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد معتادان در دنیا زن هستتند، در حالی که میزان استعمال این مواد در کشور ما در بین زنان پایین است و حدود هشت تا ۱۰درصد از کل معتادان کشور زن هستند.

وی به گزارش رسمی سازمان ملل متحد تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در افغانستان اشاره کرد و افزود: براساس برآوردها تولید مواد مخدر امسال به ۹ هزار تن می رسد و این در حالی است که براساس برخی گزارش‌ها این رقم ممکن است به ۱۲ هزار تن نیز برسد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر باب یان اینکه تولید و مصرف مواد مخدر صنعتی و محرک جدید در حال افزایش است، تاکید کرد: سال گذشته حدود ۷۰۰ نوع مواد مخدر جدید در دنیا شناسایی شد که طبق گزارش‌های سازمان ملل این رقم در حال رسیدن به عدد ۷۵۰ است.

افشار با بیان اینکه شیوع اعتیاد در مدارس بسیار پایین است توضیح داد: برخی به اشتباه عنوان می‌کنند که سن اعتیاد پایین نیامده است. سن وابستگی به مواد مخدر در کشور ما بین ۲۱ تا ۲۴ سال قرار دارد و همچنین سن تجربه اولین‌بار از مواد مخدر کاهش یافته است که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های بیشتری برای نوجوانان مدنظر قرار گرفته شود.

افشار ادامه داد: همچنین ۲.۱ درصد دانش آموزان مقطع دوم متوسطه تجربه یکبار مصرف مواد مخدر در زندگی داشتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در محیط دانشگاه محوریت فعالیت‌ها به دست دانشجویان سپرده شده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۹۰ تا ۳۰۰ دانشگاه از کانون سلامت روان دانشجویان برخوردار بوده که براساس گزارش‌های رسمی وزارت تحقیقات و فناوری میزان مصرف گل با مداخلات دانشجویان در حال کاهش است.

افشار با تاکید بر اینکه طرح کاج (کاربست اجتماعی جامعه کار و تولید) در محیط‌های کاری و صنعتی برای کارگاه‌های دارای ۵٠ تا ۵٠٠ نفر نیرو اجرا شده است، گفت: همچنین راه‌اندازی کانون‌های همیاران سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی در راستای آموزش‌های پیشگیرانه با هدف کاهش تقاضای مواد مخدر در حال اجرا است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: فعالیت کانون‌های همیاران سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان با مشارکت دانشجویان و توسط خود آنان انجام می‌شود. متاسفانه در محیط‌های کارگری و صنعتی بیشترین میزان مواد مخدر را داشته‌ایم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 966699

وب گردی

وب گردی