حجت الاسلام آل هاشم: دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم، آموزش و توسعه کشور تأثیرگذار است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به نقش بی‌بدیل دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه آموزش عالی در کشور گفت: این دانشگاه در تولید علم، آموزش و توسعه کشور تأثیرگذار بوده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در چهاردهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در واحد تبریز آغاز به کار کرد، با تبریک ولادت امام‌ هادی (ع) و فرا رسیدن عید غدیرخم، گفت: بسیار خوشحالم از اینکه دکتر طهرانچی که یک شخصیت علمی برجسته و از دانشمندان هسته‌ای کشور است و افتخارات علمی زیادی در کارنامه خود دارد، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را عهده‌دار شده و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه آموزش عالی در ایران، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی میراث انقلاب و امام خمینی (ره) است و امروز پس از گذشت چهار دهه از فعالیت آن، می‌توانیم بگوییم تلاش‌های انجام‌ شده در این دانشگاه به نحو مطلوبی به ثمر نشسته و دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم، آموزش و توسعه کشور بسیار تأثیرگذار بوده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه دانش‌اندوزی از مواردی است که بنیانگذار انقلاب اسلامی به پیروی از اسلام و اهل بیت(ع)، جایگاه رفیعی برای آن قائل بوده است، خاطرنشان کرد: نگاه مقام معظم رهبری هم یکی از عواملی است که باعث ارتقای علم در کشور شده، چرا که ایشان توجه خاصی به علوم دارند.

وی با بیان اینکه تولید علم به منزله جهاد فی سبیل‌الله است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از عوامل تکمیل‌کننده زنجیره علم و فناوری هستند و می‌توانند باعث هم‌افزایی علم و ثروت شوند، همانطور که مقام معظم رهبری هم‌افزایی علم و ثروت را اولین شاخصه شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم از کسانی که اهل سرمایه‌گذاری مالی هستند، خواست به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان آمده و آنها را تقویت کنند تا تشویقی برای حضور نخبگان علمی در این شرکت‌ها باشد.

وی تشویق نخبگان و افراد اهل علم و تحقیق برای تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و رساندن محصولات این شرکت‌ها به بازار را دو وظیفه دانشگاه و نهادهای آموزشی و دولتی دانسته و تاکید کرد: باید عواملی فراهم شود تا محصولات این شرکت‌ها وارد بازار مصرف و چرخه تجارت شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه 40 درصد دانشجویان کشور را تحت پوشش قرار داده و با این حجم دانشجو و دانش‌آموخته می‌تواند در پیشرفت علمی کشور تأثیر فراوانی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی امیدی برای تحصیل متقاضیان تحصیلات تکمیلی است، خاطرنشان کرد: به برکت وجود مدیران نخبه دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه‌سازی ارتقای تحصیلات تکمیلی از جایگاه خوبی برخوردار است و از آنجا که پیش‌ نیاز عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی است، حضور واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دورترین نقاط کشور، گامی عملی در راستای حل مشکلات است.

وی با بیان اینکه تلاش‌های خوبی برای نخبه‌پروری در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته، تاکید کرد: این دانشگاه به عنوان الگوی موفقی در توسعه آموزشی برای کشورهای دیگر مطرح است و اقدامات مناسبی درخصوص اقتصاد مقاومتی و توجه به جامعه هدف پیاده‌سازی کرده که می‌تواند در تبیین اهداف اقتصادی کلان کشور، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گذار از شرایط کنونی اقتصادی نقش مهمی ایفا کند.

وی با تأکید بر اهمیت علم و دانش در اسلام، گفت: همه ادیان آسمانی بر کسب علم و دانش تأکید دارند و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخارآمیز می‌دانند، اما این اهمیت در دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری است و اسلام انسان را به تعلیم و تعلم فرا خوانده که درباره این موضوع ده‌ها آیه و صدها حدیث درباره اهمیت و جایگاه علم، شرایط و مسائل علوم، مزمت جهل و آثار آن و... از انبیاء نقل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در پایان خاطرنشان کرد: با نگاهی گذرا به مجموعه احادیث و مقایسه آن با دیگر مکاتب، می‌توان دریافت که هیچ مکتبی به اندازه اسلام به علم و علم‌آموزی تأکید نداشته و اسلام تنها دانشی را علم می‌داند که جنبه تولیدی داشته باشد و به خوف و خشیت آن بیفزاید.

انتهای پیام /

کد خبر: 966769

وب گردی

وب گردی