دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از منابع تولید دارو در کشور است

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از منابع تولید دارو در کشور است، یعنی دانشکده دارویی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، طی سال های اخیر سهم قابل توجی در تامین نیروی انسانی داروسازی را عهده دار بوده است.

دکتر سید حمید خوئی رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به پیشینه صنعت داروسازی گفت: صنعت داروسازی ایران طی سه چهار سال اخیر، مورد بی مهری و کم توجهی بی سابقه ای قرار گرفت یعنی هیچ گونه حمایت علمی و فعالی از این صنعت صورت نگرفت.

خوئی افزود: صنعت داروسازی، پتانسیل های کم نظیری برای رساندن کشور به استقلال و خودکفایی داشته و دارد. به گونه ای دیگر می توان گفت، دست صنعت در رقابت با واردات بسته شده بود و مهم ترین عامل بازدارنده‌‌ی رشد و پیشرفت صنعت در این سال ها، ثابت نگه داشتن قیمت دارو شناخته می شد.

وی ادامه داد: دارو در ایران طی سال های اخیر، با قیمت کاملا غیرواقعی تولید شده و به بازار عرضه می شود، متاسفانه خسارت این وضعیت را تولید کنندگان داخلی دارو پرداخت می کنند.

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: صنعت داروسازی ایران در اولین دهه بعد از انقلاب کارنامه بسیار درخشانی داشته است، به گونه ای که در همه سال های جنگ و تحریم اقتصادی موفق شد که 95 درصد داروهای مورد نیاز کشور را در شرایط بحرانی تولید و به بازار دارویی عرضه کند، در چنین شرایطی از بروز بحران های زیان‌بار دارویی جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: علی‌رغم تمامی هشدارهایی که در یکی دو سال اخیر نسبت به مخاطرات ناشی از عدم حمایت از صنایع داخلی و تعیین کردن فضای کار برای آن ها و مسئولان داده می شد، متاسفانه توجه چندانی به آن ها نشد، در حال حاضر نیز در آستانه شرایط دشواری قرار داریم، به واقعیت می توان گفت این شرایط هیچ ارتباطی به تحریم ندارد و عملا ناشی از سوءمدیریت ها و سوءبرنامه ریزی های داخلی است.

خوئی بیان کرد: اخیرا بعضی از مسئولان دارویی و مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که ما متولی صنعت داروسازی نیستیم، این درحالی است که عملا افرادی که خودشان را متولی صنعت داروسازی نمی دانند پایشان را بر گلوی این صنعت گذاشته و اجازه اصلاح قیمت داروها که حداقل گردش اقتصادی صنایع را توجیه پذیر می کند را گرفته اند.

وی اظهار داشت: حتی اگر امروز تمامی مسئولان دیدگاه های خود را تغییر دهند و حمایت از صنایع داروسازی داخلی را در اولویت کار خود قرار دهند، دیر نیست؛ لازم است از آن ها دعوت کنم که این تغییر نگرش ها سریعا صورت گیرد و به دنبال آن به سرعت، سیاست ها و اقدامات عملی نجات صنعت داروسازی از شرایط بحرانی کنونی صورت گیرد، در این زمینه می توان تزریق نقدینگی برای جریان اقتصاد صنعتی واحدهای تولیدی داروسازی را در دستور کار ما قرار دهند.

رئیس انجمن داروسازان تهران در زمینه فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در حوزه داروسازی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از منابع تولید دارو در کشور است؛ یعنی دانشکده دارویی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، طی سال های اخیر سهم قابل توجی در تامین نیروی انسانی داروسازی را عهده دار بوده است، کیفیت آموزش این دانشگاه، مهارت ها و تجربه هایی که به دانشجویان خود منتقل می شود در وضعیت داروسازی کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در دهه اخیر شاهد ارتقای چشمگیری در سطح آموزشی دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی بوده ایم، همچنین در عرصه صنعت این دانش آموختگان در عرضه خدمات دارویی کشور می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 966772

وب گردی

وب گردی