سوریه در آستانه توطئه های مخوف

محور غرب به رهبری آمریکا در آخرین حلقه از سریال توطئه سازی و سناریو پردازی های خود در سوریه، برای معکوس سازی روند تثبیت موقعیت دولت مرکزی و تقویت گروه های تروریستی تلاش می کنند؛ اگرچه اشراف اطلاعاتی و جاسوسی روسیه و محور مقاومت آنان را سردرگم ساخته است.

سوریه با پشت سر گذاشتن بحران ها و توطئه های متعدد منطقه ای و بین المللی، اکنون و گام به گام در مسیر تثبیت موقعیت خود و بازگشت ثبات قرار دارد. در همین راستا ارتش این کشور با صرف هزینه مادی و معنوی بخش های بزرگی از این کشور را از وجود نیروهای تروریست پاکسازی کرد. در آخرین حلقه از این عملیات ها قرار است ارتش این کشور با همراهی محور مقاومت، «استان ادلب»یکی از دژهای اصلی گروه های تروریستی و کانون مرکزی آنان در سوریه را کنترل سازد. با شروع آماده سازی ها برای پاکسازی این استان، اکنون غربی ها در سناریوی جدید برای بمباران شیمیایی ساختگی در ادلب، با همکاری گروه های تروریستی برای معکوس سازی روند تثبیت ثبات در سوریه تلاش می کنند، غرب با این اقدام درصدد دستیابی به چه هدف و یا اهدافی است؟ آیا عملیات آزادسازی ادلب ادامه می یابد؟ آیا این سناریو ادامه پیشنهاد ولیعهد عربستان به دولت سوریه است؟ موضع آمریکا و ترکیه در این باره چگونه خواهد بود؟ برای بررسی این سناریوها و آخرین تحولات سوریه، خبرنگار بین الملل ایسکانیوز با «سید حسن هانی زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید.

* در چند روز گذشته دولت های روسیه و سوریه با افشاگری در مورد توطئه جدید کشورهای غربی از وقوع یک حمله شیمیایی در استان ادلب که تحت کنترل گروهک های تروریستی است، خبر می دهند، این در حالی است که دولت سوریه در آخرین گام های خود برای سرکوب کامل تروریست ها برای پاکسازی این استان و بخش های از استان های «حلب» و «لاذقیه» تلاش می کند، غربی ها با این سناریو جدید در پی دستیابی به چه هدف یا اهدافی هستند؟آیا شاهد تداوم هر چه بیشتر بحران سوریه خواهیم بود؟

سوریه در آستانه یک تحول سرنوشت ساز و تاریخی قرار دارد. پس از گذشت هفت سال از بحران، اکنون این کشور در مسیر تثبیت ثبات، بازگشت آوارگان و تدوین قانون اساسی جدید قرار دارد. از طرفی دیگر ارتش سوریه از سه سال پیش تاکنون و در قالب یک برنامه چند مرحله و گام به گام بخش های بزرگی از این کشور را از وجود گروهک های تروریستی پاکسازی کرد. در همین راستا آنان چند ماه پیش تروریست ها را در سه استان جنوبی سوریه سرکوب کردند. پس با توجه به شکست گروهک های تروریستی در مناطق مختلف سوریه و این که ارتش و محور مقاومت در آستانه ورود کامل به استان و شهر ادلب و سرکوب گروهک های تروریستی در این منطقه مرزی هستند، از نظر بازیگران قدرتمند بحران سوریه همچون آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و انگلیس، بحران سوریه همچنان باید ادامه داشته باشد زیرا آنان در تحقق برخی از اهداف خود دچار شکست شده و در تلاش هستند تا با استفاده از سناریوی بمباران شیمیایی، فضا را برای دستیابی به اهداف خود فراهم سازند. اگر دولت سوریه ادلب را بازپس بگیرد آخرین دژ قدرتمند تروریست ها نیز نابود خواهد شد و آنان دیگر در هیچ بخشی از سوریه از انسجام، قدرت و توان سازماندهی و ماشین جنگی قدرتمندی برخوردار نخواهند بود و به طور عملی کارت بازی آنان در آینده این کشور از بین می رود؛ بنابراین تمام فشارهای خود را برای منصرف سازی دولت سوریه از ورود به ادلب متمرکز کرده اند.

* آیا این سناریوی جدید، تنها برای منصرف سازی دولت سوریه از ورود به استان ادلب است، یا مسائل بزرگ دیگری در پشت پرده این توطئه بزرگ علیه دولت و ملت سوریه قرار دارد؟
این توطئه تنها برای منصرف ساختن دولت از عملیات پاکسازی ادلب نیست. عملیات ادلب بخش کوچکی از این سناریوی بزرگ و مخوف است. کشورهای غربی در قالب این استراتژی، بمباران شیمیایی در شمال غرب سوریه را به عنوان یک دستاویز قرار می دهند و آنگاه دولت سوریه به طور گسترده ای در جامعه جهانی محکوم خواهد شد و پرونده این کشور در چارچوب «بند هفت» سازمان ملل قرار گیرد. پس از این ماجرا سوریه یا از طریق شورای امنیت سازمان ملل یا ائتلافی از کشورهای غربی، عربی و رژیم صهیونیستی به سوریه و تاسیسات نظامی و زیرساخت های این کشور حمله می کنند و دستاوردهای چند سال گذشته این کشور در مقابل نیروهای تروریستی و تکفیری را نابود می کنند و سوریه را دوباره به کانون بحران و فضای آنارشیستی پس از سال 2011 بازمی گردانند. آنچه این مساله را نگران کننده می سازد، به نیاز رئیس جمهوری آمریکا برای بحران آفرینی جدید در خاورمیانه بازمی گردد. رئیس جمهور آمریکا «دونالد ترامپ» اکنون در یک مخمصه عمیق سیاسی قرار گرفته است و رسوایی اخلاقی او، وی را در معرض استیضاح و حتی برکناری قرار داده است. وی تلاش می کند از بحران سوریه به عنوان یک دریچه برای انتقال بحران از این کشور به خاورمیانه و فرافکنی رسوایی اخلاقی خود استفاده کند. عربستان و اسرائیل نیز بنا به دلایلی از این سناریو استقبال می کنند. عربستان در طی سال های گذشته در خاورمیانه در یک چرخه همیشگی شکست قرار داشته است آنان بر این باور هستند اگر خود به برد و پیروزی بزرگی دست نیابند، پیروزی محور رقیب را خنثی ساخته و دستاوردهای آنان را مورد هدف قرار دهند تا از این طریق موازنه قوا را که به شدت علیه آنان تغییر کرده است را متوزان تر سازند. اسرائیل نیز با این حربه در تلاش است تمرکز منطقه ای و جهانی از موضوع فلسطین و انتقال پایتخت خود به شهر «قدس شریف» را به سمت بحران سوریه تغییر دهد. پس در این سناریو منافع بزرگ منطقه ای و بین المللی قرار دارد.

* آیا این سناریو سازی جدید غرب در سوریه تداوم همان پیشنهاد عربستان برای دور ساختن رئیس جمهور سوریه از محور مقاومت است؟ می توان این فرضیه را مطرح کرد؟
بله این سناریو جدید امتداد پیشنهاد وسوسه انگیز سعودی ها به دولت سوریه بود. آنچنان که مطلع هستید در چند هفته اخیر ولیعهد عربستان «محمد بن سلمان» به طور مستقیم و غیرمستقیم تلاش های بزرگی برای دور ساختن سوریه از ایران انجام داد. آنان در طی نامه ای به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از وی درخواست کرده بودند در ازای قطع رابطه با ایران، عربستان آماده است مخارج بازسازی کامل سوریه را برعهده گرفته و همچنین محور تحت حمایت ریاض آینده بشار اسد به عنوان رئیس جمهور همیشگی سوریه را تضمین خواهد کرد اما این پیشنهاد بزرگ که قطعا همراهی و حمایت آمریکا را نیز با خود داشته است توسط دولت سوریه رد شد. زیرا دولت سوریه ایران را به عنوان یک متحد استراتژیک و راهبردی در سطح منطقه خاورمیانه برای خود تعریف می کند و سابق همکاری و روابط مستحکم دو کشور به چند دهه گذشته بازمی گردد. در طی سال های اخیر نیز این جمهوری اسلامی ایران بود که دولت سوریه و شخص رئیس جمهور این کشور را در مقابل گروه های تروریستی و کشورهای حامی تروریسم مورد حمایت قرار دارد. بنابراین تفکر جدایی و انشقاق در اتحاد ایران و سوریه غیرممکن به نظر می رسد. پاسخ صریح و فوری بشار اسد به طرف سعودی آنان را به شدت عصبی کرده بود و به نظر می رسد پس از پاسخ منفی دولت سوریه این بار سناریو حمله ساختگی شیمیایی در ادلب را آغاز کرده اند تا از این طریق به خواسته های شوم خود دست یابند.

* با این وجود احتمال آغاز عملیات آزادسازی ادلب وجود دارد یا این عملیات به واسطه سناریو سازی غربی ها متوقف می شود و همچنان ادلب سرزمین آرام تروریست ها و گروهک های تروریستی باقی خواهد ماند؟
هدف بازیگران تداوم بخش بحران سوریه این است که عملیات آزادسازی ادلب انجام نشود و همچنان این شهر کانون تروریست ها باقی بماند. با توجه به اهمیت شهر ادلب و اینکه گروهک های متعددی در آنجا مستقر شده اند بنابراین به نظر می رسد آمریکا نیازمند این است ادلب آزاد نشود. ممکن طی روزهای آتی مانع حمله ارتش سوریه و محور مقاومت به ادلب شوند. اگر چه تاکنون دولت سوریه بر آغاز این عملیات تاکید دارد و نقل و انتقال تجهیزات نظامی و اعزام نیروهای ارتش به مرزهای این استان از تداوم این برنامه دولت حکایت دارد. اما اکنون گروهک های تروریستی همچون «جیش الاسلام»، «فیلق الرحمان» و «القاعده» و «داعش» مساله ترور شخصیت ها نظامی و سیاسی بزرگ سوریه و محور مقاومت را در دستور کار قرار داده اند. بر اساس اطلاعات موجود به نظر می رسد گروهک های تروریستی اکنون به صورت فعال برخی از دولتمردان تاثیرگذار سوریه به ویژه در حوزه عملیاتی را مورد حمله قرار می دهند تا در واقع مانع پیشروی ارتش سوریه در ادلب شوند؛ یعنی همزمان با سناریو حمله شیمیایی توطئه ترور شخصیت های سیاسی و نظامی دولت سوریه نیز کلید خورده است.

* با توجه به این که بخش های بزرگی از استان ادلب تحت کنترل گروهک های وابسته به ترکیه است، واکنش و سیاست آنکارا را چگونه ارزیابی می کنید؟
ترکیه دچار یک نوع پارداوکس شده است. آنان همچنان قصد دارند بخش های از استان حلب و ادلب را در اختیار داشته باشند. از سوی دیگر به دلیل اختلاف راهبردی که با آمریکا دارتد سعی می کند به دولت های روسیه، سوریه و ایران نزدیکتر شوند. به نظر می رسد یک سری تغییر بازی در سیاست های دولت اردوغان در سوریه به وجود آمده است. آنان سعی می کنند برای پاکسازی ادلب و سپردن آن به دولت مرکزی به نوعی از طریق دولت روسیه و ایران با دولت سوریه به تفاهم برسند یعنی از سیاست های واشنگتن حمایت نمی کنند. با توجه به فشارهای آمریکا و تحریم های این کشور علیه ترکیه دولت «رجب طیب اردوغان» متمایل است به صورت مسالمت آمیز موضوع ادلب را حل و فصل کنند تا مانع نفوذ هرچه بیشتر آمریکا در سوریه شود اما این اقدام دولت ترکیه ممکن است باعث خشم هرچه بیشتر واشنگتن نسبت به آنکار شود و با تشدید تحریم ها اقتصاد ترکیه را بیش از پیش تهدید سازد. بنابراین وضعیت آنکارا در دوره کنونی بسیار شکننده و در عین حال پارادوکسیکال است.

* به باور شما مسکو- دمشق و تهران در قبال این سناریو جدید چه تمهیداتی را در پیش می گیرند؟
خود افشاگری دولت روسیه در این باره از اشراف اطلاعاتی و جاسوسی آنان خبر می دهد از طرف دیگر نیز با این اقدام، در همان مرحله اول ضربه سهمگینی به پروژه محور غرب در سوریه وارد آوردند و عملاً آنان را دچار نوعی فلج شدگی سیاسی کردند. آمریکایی ها اکنون با این افشاگری روسیه دچار نوعی سرگردانی شده اند. در روزهای آتی نیز محور مقاومت همراه با دولت روسیه احتمالا اقدامات سیاسی، جاسوسی و دیپلماتیک دیگری برای خنثی سازی کامل این سناریو مخوف انجام می دهند با این حال سوریه در آستانه یک تغییر تاریخی و روزهای سرنوشت ساز خود قرار دارد.

کد خبر: 966785

وب گردی

وب گردی