با روایتی از زندگی خود در جشنواره قصه گویی شرکت کنید

نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور سروش صحت دبیر جشنواره و زمردیان رئیس جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور سروش صحت دبیر جشنواره و زمردیان رئیس جشنواره برگزار شد.

محمدرضا زمردیان با اشاره به اینکه فراخوان بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی منتشر شده است، گفت: قرار است اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی همزمان با شب یلدا برگزار شود.

رئیس جشنواره بین‌المللی قصه گویی با بیان اینکه این دوره جشنواره قصه گویی را قصه زندگی ما نامگذاری کرده ایم، گفت: قصه می تواند حس و حال و فرهنگ و جهان بینی قومیت ها و فرهنگ ها را بیان کند از این رو امیدوارم با برگزاری اختتامیه جشنواره در شب یلدا بتوانیم در زمینه فرهنگ قصه گویی گام برداریم.

وی بیان کرد:قصه 90 ثانیه در بخش عمومی جشنواره دیده شده است. امیدواریم بتوانیم مشارکت اقشار مختلف مردم را در این بخش جشنواره داشته باشیم. همه ما وقایعی دز زندگی داریم که قابلیت بیان کردن داریم. همچنین سعی کردیم دقایق زندگی را در قالب قصه در جشنواره بین المللی قصه گویی بیان کنیم چرا که هر کدام می تواند دانستنی ها و اتفاقات مهم را بیان کند. در بخش قصه گویی 90 ثانیه هر فردی می تواند قصه خود را در فیلم 90 ثانیه بگوید و می تواند بخشی از زندگی اش را روایت کند. محدودیتی در این بخش نداریم قصه می تواند الگوهایی از زندگی دیگران باشد. پیام قصه باید در زمینه زندگی خوب باشد.

زمردیان افزود: اگر قصه گویی بخواهد به گویش منطقه‌ای خود قصه بگوید در صورتی که به مرحله ملی راه پیدا کند از ترجمه به صورت همزمان یا زیر نویس استفاده می کنیم. در 20 دوره گذشته بخش بین‌الملل جشنواره قصه گویی فعال بود در هر دوره به فراخور موضوع، شرکت کنندگانی از کشورهای مختلف در جشنواره شرکت کردند از این رو منتظریم آثار قصه گویان در بخش بین الملل به جشنواره ارسال شود. در این بخش تغییراتی ایجاد کردیم.

وی ادامه داد:در بخش بین الملل جشنواره قصه گویی افرادی می توانند شرکت کنند که نفرات اول تا سوم دوره های قبل بودند یا اینکه از قصه گویان حرفه ای و مجریان رسانه ملی هستند.پس از پایان فراخوان جشنواره قصه گویی، 31 جشن استانی در زمینه قصه گویی برگزار می شود و نفرات برتر به بخش منطقه ای جشنواره که در آبان ماه برگزار می شود راه پیدا می کنند. برگزیدگان منطقه ای جشنواره در سطح ملی شرکت می کنند. در دوره های قبل سهمیه ای در این بخش شرکت می کردند امسال فضایی کاملا رقابتی برای آن در نظر گرفتیم.

رئیس جشنواره بین‌المللی قصه گویی بیان کرد: تمام کسانی که به بخش ملی جشنواره بین‌المللی قصه گویی راه پیدا می کنند، در کارگاه هایی که مدرس آن داوران جشنواره هستند شرکت داده می شوند. از برنامه‌های جنبی جشنواره می توان به اجراهای متعدد در اماکن مختلف شهر تهران اشاره کرد علاوه بر آن جشن های قصه گویی در استان ها برگزار می شود. در کنار حامیان مالی جشنواره، حامیان رسانه ای هستند، یکی از حامیان رسانه ای برنامه کتاب باز است، این برنامه علاوه بر اینکه فیلم های بخش قصه گویی در 90 ثانیه را پخش می کند کار جمع آوری آراء مردمی را در این بخش انجام می دهد آپارات هم علاوه بر پوشش زنده این جشنواره، در بخش آراء مردمی قصه گویی در 90 ثانیه با ما همکاری می کند.

وی با اشاره به جمع آوری قصه های بومی در 16 جلد و انتشار آن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: کتاب قصه زندگی من مجموعه قصه هایی است که در جشنواره بین‌المللی قصه گویی در سال جاری گفته می شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را منتشر خواهد کرد که یک نویسنده مشهور کار نگارش این قصه ها را برعهده می گیرد.

در این مراسم سروش صحت، دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی با اشاره به اینکه قصه گویی از این جهت بسیار هیجان انگیز است که همه ما به قصه گفتن هر روز و هر ساعت نیاز داریم، گفت: همانطور که شهرزاد با قصه گویی در هزار و یک شب جانش را نجات داد ما به قصه گفتن نیاز داریم چرا پدر بزرگ و مادر بزرگ های ما به خوبی قصه می گویند چون تمرین کرده بودند ما خیلی وقت ها باید برای کودکانمان قصه بگوییم. در جشنواره قصه گویی می خواهیم یادمان باشد برای بچه ها قصه بگوییم و تمام مردم ایران می توانند در جشنواره قصه گویی شرکت کنند.

وی افزود: قرار است قصه گویی ها از برنامه «کتاب باز» پخش شود این یک پخش سراسری قصه گویی برای تمام مردم است داوران جشنواره قصه گویی باید در زمینه ادبیات و نمایش آگاهی داشته باشند همچنین با بچه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کار کرده باشند و سابقه کانونی بودن داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 966795

وب گردی

وب گردی