تهران- ایسکانیوز:  نشست خبری شفیعی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با اصحاب رسانه برگزار شد.


شفیعی در ابتدای این نشست با اشاره به دو حوزه فعالیت دانشگاهی در جهان گفت: اکنون دو نظام دانشگاهی در دنیا به رسمیت شناخته شده و فعال است. نظامی که بر مبنای عرضه محوری فعالیت دارد که بیشتر تئوری محور است و زمینه ادامه تحصیل دانشجو در تحصیلات تکمیلی را فراهم می کند.


وی در ادامه افزود: نظام دیگری که در دانشگاه ها وجود دارد، دانشگاه های مهارت محور است، توجه این نظام دانشگاهی معطوف به بازار کار و تقاضای جامعه است.


شفیعی در ادامه درباره ماموریت دانشگاه های مهارت محور گفت: در دانشگاه های مهارت محور دنیا به کسانی که در این مراکز درس خوانده اند گواهینامه مهارتی می دهند و بعد از این که در بازار کار مشغول به کار شدند و احتیاج به مطالعات در زمینه کاری خود و علم بالاتر داشتند، در کارشناسی ناپیوسته نیز تحصیل خواهند کرد.


وی افزود: اما در ایران و بر اساس علاقه به مدرک، در پایان دوره تحصیلات مدرکی به دانشجو تعلق می گیرد.


سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در تشریح اصول محوری این دانشگاه گفت: با عنایت به شرایط کنونی کشور ما که کشوری در حال توسعه است، اولین نکته ای که مد نظر ما است و می خواهیم به آن دست یابیم، تقویت خلاقیت دانشجویان و کارآفرینی است.


وی افزود: مقوله ی بعدی که باید به آن بپردازیم، توجه به تقاضای جامعه است. رسالت اصلی این دانشگاه بر پایه ی تقاضا محوری بنا شده است، در این مورد هم ما باید برنامه ریزی هایی پیش بینی کنیم تا دانشجویان علمی کاربردی بر مدار آن ها بعد از فارغ التحصیلی فعالیت کنند.


شفیعی افزود: ایجاد و تثبیت دانشگاه های خصوصی فعال در حوزه ی آموزش عالی در مسیر توسعه علم و فناوری کشور ضروری است، در مرحله بعد توسعه کمی پیدا کنند و در مرحله آخر به استاندارد سازی برسند.


وی در ادامه گفت: مرحله ای که من در این دانشگاه مشغول به خدمت شده ام، مرحله استاندارد سازی است، اما این به این معنا نیست که توسعه کمی را نادیده بگیریم.


سرپرست دانشگاه علمی کاربردی در ادامه گفت: در این 23 سال از آغاز فعالیت دانشگاه تاکنون آن طور که شایسته است این دانشگاه جایگاه واقعی خود را کسب نکرده است، برای ارتقای جایگاه دانشگاه علمی کاربردی باید برنامه ریزی های دقیق و مدونی داشت تا اشتغال جوانان کشور براساس توانمندی، تخصص و تقاضای جامعه محقق شود و سعی ما بر این است که در این مسیر گام برداریم.


وی افزود: برخورداری از هر دو نظام دانشگاهی تئوری محور و مهارت محور در کشور ما مورد نیاز است، اما به جد اعلام می کنم احتیاج به نیروهای مهارت محور در کشور ما بیشتر است و از این منظر هرم آموزشی باید به صورتی باشد که دوره کاردانی بیشترین تعداد متقاضی را داشته باشد، سپس کارشناسی و در انتهای هرم تحصیلات تکمیلی باشد تا از لحاظ بازار کار نیز تامین باشیم.

کد خبر: 96681

وب گردی

وب گردی