بازار خودرو صاحب ندارد/ انحصاری بودن صنعت خودرو عامل آشفتگی بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، گفت: وقتی در صنعت خودرو انحصار داشته باشیم، خودروسازان نیز از فرصت سوء استفاده می کنند و شاهدیم وقتی حتی یک روز جلوی ورود خودرو به بازار گرفته می شود، آشفته بازار می شود.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوزدرباره اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار خودرو، اظهار کرد: دلایل این افزایش قیمت به خاطر عرضه نشدن خودرو در بازار است. نابسامانی‌هایی که اکنون در بازار خودرو حاکم است حاصل عرضه کم خودرو به بازار است، اگر خودرو به اندازه کافی به بازار تزریق شود مسلما اختلاف قیمت کارخانه با بازار به صفر می‌رسد.

او تاکید کرد: در کمتر از سه هفته شاهد متوسط اختلاف قیمت تا 25 میلیون تومانی خودروها بین کارخانه و بازار شدیم و بررسی ها نشان می دهد از 30 فروردین ماه تاکنون بیش از 85 درصد اختلاف قیمت ایجاد شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا آزادسازی قیمت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد؟ افزود: آزادسازی قیمت‌ها زمانی جواب می‌دهد که ما در صنعت خودرو انحصار نداشته باشیم؛ وقتی می‌بینیم خودروهای زیر 30 میلیون تومان فقط یک شرکت تولید می کند و خودروهای بالای 40 میلیون تومان را یک شرکت دیگر؛ بایستی در اینجا ناظری باشد. این در حالی است که قبلا خودروهای زیر30 میلیون تومان را چندین شرکت تولید می‌کردند آن موقع قیمت را مشتری و بازار تعیین می کرد. همچنین کارخانه ای که شرایط فروش و کیفیت تولیداتش مناسب بود، مشتری به سراغ آنها می رفت اما الان در حقیقت تولید خودروهای زیر 30 میلیون را فقط یک شرکت تولید می کند.

او تاکید کرد: باید نظارت بر عملکرد شرکت‌های تولیدی خودرو باشد؛ متاسفانه در حال حاضر نظارتی در بازار خودرو وجود ندارد.

موتمنی یادآور شد: وقتی در صنعت خودرو انحصار داشته باشیم، خودروسازان نیز از فرصت سوء استفاده می کنند و شاهدیم وقتی حتی یک روز جلوی ورود خودرو به بازار گرفته می شود، آشفته بازار می شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، با اشاره به اینکه با وجود افزایش قیمت خودرو هنوز کیفیت خودرو ارتقا پیدا نکرده است، گفت: الان تا 20 روز پیش قیمت پراید 25 میلیون تومان بود و امروز به 40 میلیون تومان رسیده است. اختلاف حدود 15 میلیون تومانی دارد. پراید خودروی تک ستاره بوده و از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیست.

موتمنی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت دلار در بازار خودرو تاثیرگذار بوده است؟ گفت: افزایش قیمت دلار در بازار خودرو تاثیرگذار نبوده است. طی 20 روز گذشته قیمت پراید 25 میلیون تومان بود؛ این درحالی است که دلار حدود سه ماه پیش با افزایش قیمت مواجه شد، بنابراین دلار تاثیر در بازار خودرو ندارد. زمانی که بحث آزادسازی قیمت و افزایش 30 تا 40درصدی قیمت‌ها مطرح شد و این عوامل بازار را تهدید و تخریب کرد؛ چرا که خودروسازان هم اکنون کمبود قطعات و ارز را مطرح می کنند؛ بنابراین دولت باید در این زمینه ورود پیدا کند چرا که خودرو یک کالای ضروری است باید مدیریت شود تا مصرف کننده بیشتر از این دچار ضرر نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 966823

وب گردی

وب گردی