خنیفر: بزرگ‌ترین ضعف  فارغ التحصیلان دانشگاهی، عدم مهارت است

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: ضعف در بحث اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، ناشی از عدم مهارت است که با مهارت آموزی رایگان در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای می توانند جذب بازار کار شده و در ایجاد اشتغال با دولت همگام شوند .

دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاهیان در کمک به دولت برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: در حال حاضر در تمامی رشته‌‌های مهم و مورد نیاز کشور، دانشجو و فارغ التحصیل داریم و استخدام رسمی فقط در سازمان‌‌های آموزشی مثل دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

وی درباره چگونگی عملکرد دانشگاه‌ها در کمک به دولت افزود: در شرایط موجود دانشگاه‌ها باید به سمت کسب و کارهای کوچک و الکترونیکی از پارکهای علم فناوری گرفته تا کسب و کارهای مستقل حرکت کنند که این یکی از راه‌های برون رفت از بحران موجود است.

خنیفر در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر، ماشین و رایانه، جایگزین انسان شده‌اند و خط تولید از 100 نفر به 2 نفر تقلیل یافته، بنابراین فارغ التحصیلان دانشگاهی بی‌مهارت، کاربردی در عرصه اشتغال نخواهند داشت، یکی از مهم‌ترین راهکارها، مهارت آموزی دانشجویان است که باید کسب مهارت داشته باشند و بهترین فضا برای کسب مهارت، سازمان فنی و حرفه ای است که 300 مرکز فنی حرفه ای زیر نظر وزارت علوم در سراسر کشور وجود دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: افراد می توانند با یادگیری مهارت در مراکز فنی‌و‌حرفهای، ایجاد کسب کار در سطح گسترده داشته باشند. ضعف ما در بحث اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، ناشی از عدم مهارت است که با مهارت‌‌آموزی رایگان در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای می توانند با سرعت بیشتری جذب بازار کار شده و در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال با دولت همگام شوند .

وی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارهای موثر در ارائه کمک دانشگاهیان به دولت، کسب و کارها و خوشه‌‌های دانشجویی است، مثلا تعدادی از فارغ‌‌التحصیلان رشته‌های مختلف که در این مسیر قدم بر می‌دارند مثل طراح داخلی، بازار یاب قوی، یک حقوقدان و یک معمار، قراردادی با یک ارگان دولتی می‌‌بندند که ظرف مدت یکسال، ساختمانی را به اتمام برسانند تا به این ترتیب با یک تیم مدون به طرح های عمرانی دولت کمک کنند.

خنیفر متذکرشد: متاسفانه تا به امروز در قالب یک کار تیمی و تجارب خوب علمی اشتغال را به صورت یک آموزه درنیاوردیم که جوان ما بداند چه کار باید انجام دهد. از سال 91 تا 96 شیب تند کاهش دانشجو داشتیم و در حال حاضر آموزش و پرورش 200 هزار معلم کم دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: امسال 25 هزار ردیف گرفتیم و متون درسی را تعدیل کردیم به سمت مهارت آموزی و سفره‌ای پهن کردیم که 25 هزار فارغ التحصیل دیپلم بتوانند انتخاب کنند که وارد دانشگاه فرهنگیان شده و امکانات مناسبی از جمله کمک هزینه ماهی 600 هزارتومان برای کلیه دانشجویان و برای آقایان، معافیت سربازی را قرار دادیم و تمامی این افراد به استخدام رسمی آموزش‌و‌پروش در می‌آیند. سال های تحصیل در این دانشگاه جز سوابق کاری فارغ التحصیلان محسوب می‌شود که همه این موارد امکاناتی است که برای فارغ التحصیلان دیپلم در نظر گرفته شده است.

وی یاد آورشد: فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه‌های دیگر هم که در آزمون استخدامی این دانشگاه پذیرفته شدند، بعد از گذراندن دوره یک‌ساله وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با دیپلماسی علمی و ارتباط با دیگر دانشگاه‌های جهان گفت: دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌‌نامه‌‌هایی با دانشگاههای مختلف جهان از جمله دانشگاه ناگویا ژاپن دارد و قطعا ارتباطات بین المللی دانشگاهها، گامی مهم در پیشرفت و تعالی علمی همه جانبه کشورهای مختلف است که سبب به روز شدن اطلاعات و نوآوری‌های علمی در فضای دانشگاهی کشورهای مختلف می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 966845

وب گردی

وب گردی