سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان، روز گذشته در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الاهرام» مصر در مقاله ای با عنوان «آیا جولان در مسیر قدس است؟» به قلم «عاطف مصر» به این نکته اشاره دارد که طرح ضمیمه نمودن بلندی های جولان سوریه به اسرائیل که مورد موافقت آمریکا نیز قرار گرفته است، در واقع تبدیل کردن این منطقه به قدس دیگری است. وی می نویسد: «اظهارنظرهایی از جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا درباره موضع این کشور درخصوص ضمیمه کردن بلندی های جولان به سرزمین های اشغالی سال 1967 بیان گردید. وی در سخنانش اظهار داشت که شناسایی و ضمیمه نمودن جولان به اسرائیل از سوی آمریکا هم اکنون مطرح نیست اما این مسئله طرح آن را در آینده نفی نمی کند. این شناسایی از سوی آمریکا در زمان ترامپ که وابسته به جمهوری خواهان است، بیانگر تایید آن توسط اکثر رای دهندگان یهودی در آمریکا می باشد. در همین زمینه باید گفت که بولتون هیچ سخنی از تصمیم های بین المللی قانونی، مبنی بر این که بلندی های جولان به سوریه تعلق دارد، به میان نیاورده است. روزنامه « اورشلیم پست » اسرائیل نیز به طرفداری از سخنان بولتون، بیان کرده که اظهارنظرهای وی بر اساس واقعیت های میدانی گفته شده است. نشانه ها هم از آن حکایت دارد که اسرائیل بلندی های جولان را اشغال می کند و کمک آمریکا نیز با هدف خارج نمودن ایران و حزب الله از سوریه و مخصوصا بلندی های جولان است.»

«حیدر بن عبد الرضا اللواتی» در روزنامه «عمان» مقاله ای را با عنوان «اقتصاد جهان بدون ترامپ قوی تر است» به رشته تحریر در آورده است که در آن اعتقاد دارد که اقدامات ترامپ باعث ضعیف تر شدن اقتصاد آمریکا خواهد گردید. نگارنده می نویسد: «آیا اقتصاد آمریکا و بازارهای مالی جهان در حالتی که ترامپ از ریاست جمهوری برکنار شود، از بین می رود و آمریکایی ها چنانچه ترامپ ادعا می کند فقیر خواهند شد. آیا عامل برخی از تحولات مثبت اقتصادی که در زمان وی در آمریکا به وجود آمده و سبب از میان بردن بیکاری گردید، ترامپ بوده است، یا این که این رشد اقتصادی از دوران گذشته و از ابتدای ریاست جمهوری اوباما در آمریکا شروع شد. این درحالی است که ترامپ جهان را وارد یک جنگ تجاری نمود و این جنگ فقط با چین نیست بلکه کشورهای صنعتی جهان را نیز در حالت دشمنی با خود قرار داده و سبب ضرر برای برخی از واردکنندگان آمریکایی در زمینه های فولاد و آلومینیوم گردیده است.»

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در مقاله ای با عنوان «ترامپ و دشمنی اش با ایرانی ها و اعراب» به قلم «عبد الرحمن الراشد» اقدامات ترامپ را در راستای دشمنی وی با مردم برخی از کشورهای عربی و ایرانی ها می داند و در همین زمینه اشاره می کند: « ترامپ بحران های منفی زیادی را تاکنون به وجود آورده است. بحرانی که آثار منفی آن بر برخی کشورها مشهود است. این بحران بعد از روی کار آمدن ترامپ در رقابت با کلینتون شکل گرفت. از این رو، برخی از رسانه ها اعتقاد داشتند که شکست هیلاری کلینتون شکست هم پیمانان سنتی آمریکا در منطقه می باشد. در طی این دو سال نیز برای کشورهای حوزه خلیج فارس، سیاست های ترامپ، بهترین سیاست و یک کابوس وحشتناک برای ایران بوده است. دوران ریاست جمهوری ترامپ که تا سال 2020 ادامه خواهد داشت، با سیاست های سخت تر و تشدید تحریم ها علیه ایران همراه خواهد بود که تاکنون سابقه نداشته و سخت گیری هایش در عراق، سوریه و یمن ادامه می یابد.»

روزنامه «الرای» اردن نیز در مطلبی با عنوان «بازگشت پناهندگان سوری تنها یک گزینه نیست» به قلم «عصام قضمانی» به این مطلب می پردازد که کمک های مالی برای بازگرداندن پناهجویان سوری در اردن کفایت نمی کند. وی می نویسد: «اگر کمک های مالی برای طرح بازگشت پناهجویان سوری در اردن به کشورشان، 21 درصد یعنی معادل 215 میلیون دلار درنظر گرفته شده باشد مبلغ مطلوبی است اما سوال این است که چرا دولت اردن بازگشت پناهجویان را به اختیارشان گذاشته است. در همین زمینه، نماینده امور پناهندگان سازمان ملل از عدم استقبال جامعه بین المللی از طرح بازگشت پناهجویان که حداقل نیازمند پنج میلیارد دلار می باشد، شکایت کرد. وی گفت، مبلغی که از سوی جامعه بین المللی کمک شده، از 28 درصد بیشتر نیست و با این مبلغ برای حمایت از پناهجویان به منظور بازگشت به کشورشان نمی توان کاری انجام داد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 966853

وب گردی

وب گردی