مقدم فر:«انقلابی بودن» مهم ترین شاخص تحول در دانشگاه آزاد اسلامی است

رئیس دفتر نظارت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، «انقلابی» بودن را مهم ترین شاخص تحولی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: دانشگاه آزاد باید در دوره جدید تبدیل به دانشگاه انقلاب و دانشگاه انقلابی شود.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمیدرضا مقدم فر رئیس دفتر نظارت بر امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد تبریز برگزار شد، بر ضرورت تحول در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و اظهار داشت: در نظام اسلامی همه امور باید بر مبنای دو اصل شکل بگیرند و جهت‌دهی شوند که اسلامیت نظام با قرائت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و به تعبیر دیگر تحقق‌یابی اسلام ناب محمدی (ص) تحقق بُعد نرم‌افزاری در جهت‌گیری تحول است، ضمن اینکه مردم‌گرایی و توسعه خدمت به مردم در راستای آبادانی دین و دنیای آنان به شکل توأمان بُعد سخت‌افزاری برای حرکت به سمت تحول است.

وی با بیان اینکه در بین زیر نظام‌ها، نظام آموزشی کشور وظایفی ذو ابعاد و با اهمیت بر‌عهده دارد، افزود: نظام آموزشی، هم عهده‌دار تحقق بعد نرم‌افزاری نظام است و هم مهم‌ترین ظرفیت نیروسازی و کادرسازی برای نظام اسلامی برای کارآمدی در راستای آبادانی دین و دنیای مردم است.

مشاور فرهنگی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه بر این اساس در نظام اسلامی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در متن نظام تعریف می‌شوند و نه در کنار و نه احیانا در حاشیه آن، گفت: این مهم نشان می‌دهد این مراکز عملا نمی‌توانند سکولار باشند.

وی با تأکید بر اینکه این گزاره، مهم‌ترین نقطه عزیمت به سمت هدف کلانی است که از آن به عنوان اسلامی شدن دانشگاه یاد شده و می‌شود، خاطر‌نشان کرد: سلوک دانشگاه برای اسلامی شدن، در گام اول با بیداری و عدم غفلت در برابر خطر سکولاریسم آغاز می‌شود.

دکتر مقدم‌فر با اشاره به اینکه تحولی که از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کنیم با این مقدمه قابل تفسیر و تعبیر است، ادامه داد: تحول به معنی مجموعه‌ای از تغییر و دگرگونی‌های اساسی، کلی و جزئی برای آن که دانشگاه در خدمت اسلام و مردم قرار گیرد.

رئیس دفتر نظارت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سیر نیل به تمدن اسلامی مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی مطرح شده است، ابراز داشت: با نگاهی به این سیر در می‌یابیم که دانشگاه در دولت‌سازی بر‌اساس مبانی اسلام، ایجاد جامعه و سپس تمدن اسلامی نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری برعهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه به دلیل خاصیت ذاتی‌اش نه حق دارد و نه می‌تواند نسبت به تحول بی‌تفاوت باشد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی «تحول» را در راستای «پیشرفت» تعریف می‌کنند و هدف تحول را پیشرفت می‌دانند یعنی صیرورت دائمی، پیش‌روندگی، جاری بودن و در جوش و خروش بودن، خود را در مسیر تعالی به سنگلاخ‌های مسیر کوبیدن و صاف و زلال از آنها مانند رود عبور کردن از ایستایی، چراکه توقف و اسیر موانع شدن تحول را به مسلخ رکود و رخوت و مرگ‌وارگی می‌کشاند.

دکتر مقدم‌فر با اشاره به اینکه مطالبه اسلامی شدن دانشگاه که از ابتدای انقلاب اسلامی از سوی حضرت امام خمینی (ره) و پس از ایشان توسط مقام معظم رهبری در طول چهار دهه از عمر پر‌برکت انقلاب اسلامی مطرح شده و می‌شود برای پرهیز از این ایستایی مرگ‌بار است، تصریح کرد: امروز على‌رغم آن که زمان کافی برای تحقق همه اهداف اسلامی شدن فراهم نبوده است اما بی‌شک بسیاری از پیشرفت‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی را مدیون اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌هایی هستیم که با اعتقاد به این هدف گام‌های بزرگی برای پیشرفت علمی کشور برداشته‌اند که نمونه‌‌های برجسته آن را در پیشرفت‌های هسته‌ای صنایع بازدارندگی دفاعی، نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی و بسیاری از عرصه‌های علوم پزشکی و ... است.

وی با تاکید بر اینکه امروز با تغییرات مدیریتی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی، تحول، ضرورتی مضاعف یافته است، گفت: باید تحول را به عنوان یک ضرورت در دهه پنجم حیات پربرکت انقلاب اسلامی بشناسیم و آن را باور کنیم؛ با عنایت به اهداف بلند انقلاب اسلامی و الهام‌بخشی آن در عمق استراتژیک خود و انتظارات مردم در داخل و خارج از کشور از انقلاب اسلامی برای رفع نیازها و حوائج خود در ابعاد مختلف به عنوان نسخه بدیل نظام‌های سیاسی ورشکسته مبتنی بر تفکرات الحادی و مادی بدانیم.

وی با اشاره به اینکه نباید سقف تحول را کوتاه کنیم و آن را به تغییرات مرسوم مدیریتی و حتی ساختاری تقلیل دهیم، اظهار داشت: باید به ملزومات تحول پایبند باشیم و هزینه‌های آن را بپردازیم.

مشاور فرهنگی رئیس هیئت امنا و هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید خود را در خدمت تحول قرار دهیم و نه آن که تحول را در خدمت خود بخواهیم، ادامه داد: با هر عاملی که باعث انصراف این ضرورت در ذهن و فکر و عمل می‌شود باید برخورد کنیم که یکی از این عوامل سیاست‌زدگی دانشگاه و تبدیل دانشگاه به باشگاه احزاب سیاسی و طمع‌ورزی جریان‌های سیاسی برای سوء‌استفاده از ظرفیت‌های انسانی دانشگاه در راستای اهداف خودشان است که ثمره تلخ آن در گذشته چشیده شده ‌و نباید در دوره جدید در این دام مجددا گرفتار شد.

وی افزود: یکی دیگر از این عوامل کسانی هستند که علنا و عملا در خلاف مسیر تحول حرکت کرده و حرکات تحولی را مخدوش و در مسیر تحول، ناهمواری و مانع ایجاد می‌کنند و با این عوامل که تحول را به تمسخر می‌گیرند و تخطئه می‌کنند باید قاطعانه و بدون هر‌گونه مماشات برخورد کرد.

دکتر مقدم فر ادامه داد: یکی دیگر از این عوامل، عوامل یأس‌آفرین هستند؛ اینها انگیزه‌ها و عزم‌ها و اراده‌ها را سست می‌کنند. از آنجا که هر گونه اقدام تحولی محتاج انگیزه‌های بالا و قوی است نباید به این عوامل اجازه داد با ایجاد فضای ناامیدی و یأس‌آور انگیزه‌ها را سست و در عزم‌ها و اراده‌ها خلل وارد آورند؛ این افراد گامی نیروها را از حرکت بازمی‌دارند اما در بسیاری از موارد کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند و ‌در کوتاه مدت مطالبه تحول عمیق را می‌نمایند و چون امکان تحقق آنچه مطالبه می‌کنند نیست آن را دلیل بی‌نتیجه بودن تحول و حرکت تحولی مطرح می‌کنند تا نسبت به تحول زمینه منفی در اذهان به وجود آورند.

وی با تاکید بر اینکه تحول را نباید یک بعدی تعریف کنیم گفت: تحول همه جانبه در ابعاد علمی، پژوهشی، آموزشی فرهنگی، مدیریتی، ساختاری و در رفتارهای علمی و فرهنگی اساتید و دانشجویان و کارکنان همه و همه باید در کنار هم با فرایندی در هم تنیده مورد توجه قرار گیرد ابراز داشت: در تحقق آن دچار خودفریبی نشویم بلکه برای تعیین روند رو به رشد آن شاخص تعیین کنیم و بر مبنای آن شاخص‌ها از حرکت تحولی مراقبت کنیم.

رئیس دفتر نظارت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه، "انقلابی" بودن را مهم ترین شاخص تحولی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: دانشگاه آزاد باید در دوره جدید تبدیل به دانشگاه انقلاب و دانشگاه انقلابی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید درک درستی از مفهوم انقلابی بودن و انقلابی‌گری داشته باشیم، خاطر نشان کرد: باید انقلابی بودن را با معیارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی تعریف کنیم؛ حداقل در پنج سال گذشته دعوت به انقلابی‌گری یکی از مهم‌ترین کلید واژه‌های بیانات و مواضع و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از افراد، نهادها، دستگاه‌ها، مسئولان و شخصیت‌های تأثیرگذار بر جامعه بوده است.

دکتر مقدم‌فر با بیان اینکه در شرایطی فعلی دشمن تمام تلاش خویش را برای پایان‌بخشی به انقلاب متمرکز ساخته است، افزود: راز و رمز ماندگاری انقلاب، بر افروخته نگاه داشتن چلچراغ انقلاب اسلامی در جان و دل مردم، مسئولان، شخصیت‌ها، نهادها و دستگاه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی خود جلوه‌ای از در‌هم‌تنیدگی و جدایی‌ناپذیری عنصر عقل و دین، سیاست و دیانت و آخرت‌گرایی از راه آبادانی دنیا و تحقق آیه «سخر لکم ما فی السموات و الارض» بوده است؛ بنابر این انقلابی‌گری را باید در همین چارچوب معنا کنیم.

رئیس دفتر نظارت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این‌که بسیاری از بدخواهان تلاش می‌کنند انقلابی‌گری را مفهومی در تقابل با عقلانیت تعبیر کنند، گفت: این تلاش مذبوحانه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته ‌که مصداق بارز آن تلاش بنی‌صدر برای مقابله با شهید رجایی در همین چارچوب بود و امروز نیز توسط افراد همان قبیله دنبال می‌شود.

وی انقلابی‌گری را جوشش عقل در پرتو چراغ وحی برای یافتن راه درست و نیل به کمال مطلوب دانست و ابراز کرد: عنصر عقلانیت در انقلابی‌گری با پیوند واقعی و طبیعی با دو عنصر معنویت و عدالت ابزاری تولید می‌کند که خواهد توانست همه موانع را از پیش رو بردارد و افق‌های نو از موفقیت را پیش چشم بگشاید.

وی با تشریح مفهوم انقلابی‌گری گفت: انقلابی‌گری مفهومی است که درک کامل آن منوط به تعمق و تفکر در سیره و عمل و منش انقلابی‌هاست، لذا رهبر معظم انقلاب همزمان با دعوت به انقلابی‌گری به مطالعه و الگوگیری از زندگی انقلابیون هم دعوت ‌و چهره‌های برجسته آنان را در عرصه‌های مختلف معرفی کنند.

دکتر مقدم‌فر ادامه داد: شهدایی مانند شهید حسن تهرانی‌مقدم، شهید آوینی، مرحوم کاظمی، مرحوم سلحشور و ... ‌هریک با وفاداری به آرمان‌های انقلاب اسلامی توانستند آثار ماندگاری در عرصه‌های مختلف خلق کرده و راه پیشرفت ملت ایران را هموارتر کنند.

مشاور فرهنگی رئیس هیئت امنا و هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این‌که دانشگاه آزاد اسلامی باید محل تربیت چهره‌های انقلابی باشد، تصریح کرد: دانشگاه باید به آرمان‌های انقلاب وفادار باشد و تحقق آنها را وظیفه خود بداند.

وی گره‌گشایی از زندگی مردم و حل مشکلات و یاری رساندن به مسئولان و دست‌اندرکاران نظام را ضروری دانست و افزود: کارآمدی هر چه بیشتر نظام با تقویت ارتباطات دانشگاه با صنعت و بخش خدمات و ... از ضرورت‌های ایفای نقش انقلابی دانشگاه است.

رئیس دفتر نظارت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر باید فضای حاکم بر دانشگاه فضای انقلاب باشد و ‌در دانشگاه فرهنگ انقلاب حاکم باشد و در این راه نباید ذره‌ای تردید و دو دلی و مسامحه به خرج داد و در این فضاست که دانشجوی انقلابی احساس هویت کرده و برای جهش علمی انگیزه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اولین معیار و مبنای تحول در دانشگاه آزاد اسلامی‌ گفت: امروز از مدیریت‌های جدید انقلابی عمل کردن در مهم ترین مرکز آموزشی کشور را باید مطالبه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 966882

وب گردی

وب گردی