توسعه اقتصاد دانش بنیان، باعث خلاقیت فردی جوانان می شود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه پارادایم اقتصاد دانش بنیان از مفهوم ساده ای برخوردار است، گفت: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند هماهنگی و انسجام در کشور هستیم که باید بر توسعه خلاقیت فردی جوانان سرمایه گذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری تبیین برنامه های «سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری و مناطق نوآوری(TASP 2028) در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ابتدای این نشست گفت: برگزاری سی و پنجمین کنفرانس موقعیتی را فراهم می کند که اقدامات انجام شده را به اطلاع مردم برسانیم. عمر مباحث اقتصاد دانش بنیان در دنیا زیاد نیست، ما در اواخر دهه هفتاد به این موضوع ورود کردیم. آنچه که طی این سال ها، صورت گرفته اقدام بزرگی است، پارادایم اقتصاد دانش بنیان از مفهوم ساده ای برخوردار است اما از پیچیدگی بسیاری نیز بهره‌مند بوده و نیازمند هماهنگی و انسجام در کشور است و باید بر توسعه خلاقیت فردی جوانان سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: تعداد مراکز رشد در سال 91، 131 مرکز رشد بوده و در سال 96 به 174 مرکز رشد رسیده است. تعداد پارک های علم و فناوری از 33 پارک در سال 91 به 43 پارک در سال 96 رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: تعداد افرادی که در شرکت های فناور و شرکت دانش بنیان حضور داشتند در سال 91، 19 هزار نفر در 91 هزار نفر بوده که این تعداد به بالای 42 هزار نفر در سال 96 رسیده است.

وی اضافه کرد: فروش شرکت ها در سال 91، 171 میلیارد تومان بوده به 34 هزار میلیارد رسیده است، میزان صادرات شرکت ها در دوره شش ساله 770 میلیون دلار بوده است. بررسی ها نشان داده است میزان سرمایه گذاری در این موارد یکی از راهبردهای اساسی ما بوده است، همه ما در وزارت علوم بر این موضوع اذعان داریم و توجه خود را بر این امر می گذاریم و تلاش می‌کنیم چالش ها را رفع کنیم.

برومند افزود: اتحادیه انجمن پارک های علم و فناوری جهان مهم ترین مجموعه علم و فناوری در جهان است که 400 عضو در آن حضور دارند، این کنفرانس، هر 2 سال یک بار برگزار می شود. هدف از برگزاری کنفرانس ها، ایجاد ارتباط های بین المللی و شرکت مراکز دانش بنیان و شرکت های فناور در بازار جهانی است. پس ایجاد ارتباط میان آنها از مهم ترین اموری است که باید صورت گیرد.

مهدی ابطحی رئیس شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان در ادامه گفت: دوسال پیش در مسکو کاندیداتوری ایران و میزبانی شهرک اصفهان با 73 رای از 85 رای پذیرفته شد. این اتفاق تلاشی موثر در حوزه فناوری کشور بود. نشستی که میزبان 50 کشور دنیاست و میزان مقالات دریافتی این کنفرانس رکوردار است.

وی افزود: میزبانی این کنفرانس به ظرفیت های کشور و سابقه شهرک فناوری اصفهان برمی گردد. شهرک 507 شرکت مستقر دارد، 6800 نفر در این شرکت ها مشغول هستند، تعداد دکترای مستقر در شهرک به اندازه دانشگاه‌های برتر به استثنای دانشگاه تهران است و حدود 400 عضو دکتری دارند.

مهندس حسن خاکباز دبیر کنفرانس پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری در این مراسم گفت: زمان برگزاری این کنفرانس، از 11 تا 14 شهریور ماه است، طی ده سال گذشته این کنفرانس در کشورهای مختلفی برگزار شده است. سال قبل در استانبول ترکیه برگزار شد. این کنفرانس مهم ترین اتفاقی است که در حوزه پارک های علم و فناوری دنیا رخ می دهد و زمینه اشتراک نظر در این حوزه و حمایت از شرکت های دانش بنیان صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شورای راهبری این کنفرانس 17 نفر هستند که از 5 قاره عضو هستند.حامیان این کنفرانس وزارت علوم، معاونت علمی، استانداری و شهرداری ایران و پارک های علم و فناوری داخلی و برخی ازپارک های خارجی بودند.

خاکباز افزود: محور اصلی کنفرانس به سمت شهرها و جوامع پایدار، پرورش، ترویج اکوسیستم نوآوری است، دارای 4 محور اصلی و 7 محور فرعی است.

وی بیان کرد: در این کنفرانس 158 مقاله دریافت کردیم که 53 مقاله پذیرفته شده است. 27 نفر مقاله خود را به صورت شفاهی ارائه خواهند کرد. از جمله سخنرانان کلیدی این کنفرانس، می توان به بایباس آلتونتاش از ترکیه و جانگین چوی از کره اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966947

وب گردی

وب گردی