چرا اوپک هم اکنون در حال گذارندن بدترین دوران خود است؟

روزنامه فرانسوی آتلانتیک در گفت وگو با یک کارشناس اقتصادی و یک روزنامه نگار فرانسوی به بررسی دلایل وضعیت بحرانی اوپک در نتیجه کاهش قیمت جهانی نفت پرداخته و اصلی ترین دلایل این مساله را افزایش جمعیت کشورهای عضو و عدم استفاده مناسب از درآمدهای نفتی دانستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه آتلانتیک فرانسه در مطلبی، گفت وگوی خود با استفان سیلوستر دارای مدرک دکترا در علوم اقتصادی و استاد مدرسه کسب و کار پاریس و همچنین فرانسیس بیران روزنامه نگار و مشاور مستقل در امور انرژی و مواد خام را منتشر کرد.

این روزنامه در مصاحبه با این دو کارشناس فرانسوی به وضعیت بی ثبات درآمدهای نفتی پرداخت که اعضای اوپک هم اکنون با آن درگیر هستند. همزمانی کاهش درآمدهای نفتی و افزایش جمعیت کشورهای عضو اوپک، کاهش 50 درصدی سهم هر فرد از درآمد ناخالص داخلی در 5 سال گذشته در عربستان را به دنبال داشته است.

دکتر سیلوستر در پاسخ به سوال این روزنامه در خصوص دلایل وضعیت نابسمان کنونی اوپک پس از آنکه قیمت نفت برای چند سال در سطح قابل قبولی برای اعضای این سازمان قرار داشت گفت: بررسی ها نشان دهنده آن است که با وجود افزایش اخیر صادرات نفت کشورهای عضو اوپک اما سهم هر فرد در حال کاهش است چرا که در سال 2010 این سهم به حدود 3000 دلار برای هر فرد می رسید که این عدد هم اکنون به 1200 دلار رسیده است، درآمدهای نفتی در میان شرکت های نفتی توزیع می شود و بخشی از آن به کشور صادر کننده می رسد و جامعه تنها از بخشی از این درآمدها بهره مند می شود و این مساله باعث بروز اختلافاتی میان اعضای اوپک شده است.

این روزنامه به نقل از سیلوستر افزود: بهتر است این کشورها درآمدهای نفتی خود را به عنوان مکمل درآمدهای اقتصادی خود در نظر بگیرند و به عنوان فعالیت اصلی اقتصادی خود به آن نگاه نکنند، از این جهت باید همه کشورهای عضو اوپک به دنبال بهبود ساختار اقتصاد خود باشند و آن را متکی بر تولیدات کارخانه ای یا خدماتی طراحی نمایند نه مواد خام که دیر یا زود به پایان خواهد رسید.

بیران در بیان دیدگاه خود در این خصوص گفت: رشد جمعیت در کشورهای عضو اوپک دلیل اصلی کاهش سطح اقتصادی آنها است، در زمانی این کشورها شاهد رشد جمعیت هستند از تزلزل قیمت نفت دچار مشکل می شوند و عدم ثبات قیمت ها همچنین از افزایش تولید غیر متعارف ادامه دار نفت در آمریکا از سال 2008 نیز تاثیر پذیرفته است.

این روزنامه نگار فرانسوی تاکید کرد: تولید نفت آمریکا خطری همیشگی برای اوپک بوده است به ویژه این که آمریکا امروز بزرگترین تولید کننده هیدروکربن ها از جمله نفت خام مایع مرتبط با گاز طبیعی است، آمریکا در آینده بزرگترین تولید کننده نفت خام می شود و در این زمینه از روسیه و عربستان نیز پیشی خواهد گرفت.

سیلوستر در پاسخ به این سوال که آیا بحران کنونی اوپک ناشی از افزایش تولید آمریکا است و یا انفجار جمعیتی اعضای این سازمان، گفت: این دو منجر به یک نتیجه می شوند اما دلیل اول منوط به شرایط است و می تواند تغییر کند در حالی که دلیل دوم ساختاری بوده و مساله اصلی است.

آتلانتیک افزود: در حالی که برخی اعضای اوپک مانند ونزوئلا و نیجریه در شرایط سخت اقتصادی به سر می برند اما کشورهای دیگری مانند عربستان و قطر با اطمینان به در آمدهای نفتی خوبی دست می یایند. سیلوستر در این مورد گفت: وضعیت کشورهای عضو اوپک متفاوت است، نظام حاکم در ونزوئلا با مشکلات بزرگی مواجه است چرا که آنها از درآمد نفت برای فراهم کردن خدمات اجتماعی ناچیز جهت راضی کردن مردم استفاده می کنند، در حالی که نیجریه درآمد ناچیزی از فروش نفت خود دارد.

سیلوستر ادامه داد: وضعیت اقتصادی در عربستان، کویت و قطر کاملاً متفاوت است، این کشورها بیش از هر چیز برای بقای حکومت خود تلاش می کنند و برای مقابله با تزلزل قیمت نفت مجبور به تغییر روش زندگی خود شده اند اما در این میان کشور امارات به دلیل سرمایه گذاری درآمدهای نفتی خود در بخش های اقتصادی جدید کمتر از دیگر کشورهای عربی از این بحران آسیب دید.

بیران روزنامه نگار فرانسوی نیز در این خصوص گفت: اختلاف زیاد میان کشورهای عضو در سازمان اوپک واقعیتی غیر قابل انکار است، 15 کشور عضو از لحاظ ذخایر نفتی، حجم تولید، تعداد جمعیت، سطح معیشت، ائتلاف های ژئو سیاسی و ثبات داخلی تفاوت دارند.

بیران گفت: اختلاف میان کشورهای عضو اوپک با مقایسه سرانه هر فرد از درآمدهای نفتی مشخص می شود، چرا که سرانه هر فرد در کشور قطر و کویت بین 11 تا 12 هزار دلار است در حالی که این رقم در عربستان 6 هزار دلار و در نیجریه 179 دلار است.

کد خبر: 966954

وب گردی

وب گردی