موفقیت توافق قرن بعید است

یک کارشناس صهیونیست ضمن تاکید بر آن که به احتمال زیاد توافق قرن آمریکا برای حل نزاع فلسطینی _ اسرائیلی بی نتیجه خواهد بود، از تدوین توافقی دیگر برای حل نگرانی بسیار مهم کنونی اسرائیل یعنی ایران و جلب حمایت روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «ایال زیسر» کارشناس مشهور صهیونیستی امکان تحقق توافق قرن آمریکایی برای رفع نزاع فلسطینی – اسرائیلی را بعید دانست و معتقد است توافقی دیگر در سوریه، روسیه و ایران در میان بوده که قابلیت تحقق دارد و به واشنگتن کمک خواهد کرد تا توافقی محدودتر میان فلسطینیان و اسرائیلی ها محقق کند.

استاد پژوهش های شرق شناسی در دانشگاه تل آویو در مقاله خود در روزنامه «اسرائیل هایوم» نوشت: ترامپ یک هفته بعد، از بحران های داخلی آمریکا که با آنها دست به گریبان است، خارج شده و بار دیگر بر این توافق متمرکز خواهد شد، توافقی برای تحقق آرزوها که مردان وی برای ایجاد صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها طراحی کرده اند.

ترامپ اخیراً با اشاره به اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد: اسرائیل باید هزینه بیشتری نسبت به فلسطینیان برای آنچه به دست آورده، بپردازد.

زیسر در مقاله خود از توافق ویژه وکیل ترامپ با دادستان کل نیویورک در خصوص روابط پیشین رئیس جمهور آمریکا با برخی زنان خبر داد. مساله مهم باقی مانده در این میان تصمیم ترامپ برای پیشرفت توافق میان طرف های فلسطینی و اسرائیلی است که هیچ کدام تمایلی به آن ندارند؛ علاوه بر آن که به طور کامل مشخص نیست ترامپ تا چه حدی می تواند در قبال پیامدهای داخلی تحقق این توافق ایستادگی نماید.

این کارشناس صهیونیست افزود: سازمان آزادی بخش فلسطین تلاش می کند ترامپ از این توافق که آن را ننگ قرن می دانند، صرف نظر کند. چنانچه مشخص است طرف فلسطینی به هیچ عنوان توافق قرن را نمی پذیرند و حتی افراد و گروه هایی که به طور غیررسمی تحت حمایت های اردن، مصر و عربستان نیز قرار دارند نیز با این توافق مخالفت کرده‌اند.

زیسر معتقد است: بسیار بعید است که رهبر کنونی فلسطین با چنین توافقی موافقت نماید که از جمله موارد آن به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، چشم پوشی از حق بازگشت فلسطینیان و اکتفا به حقوقی محدود پس از یک قرن مبارزه است.

این استاد دانشگاه تل آویو ادامه داد: پیشنهاداتی شبیه توافق ترامپ و حتی بهتر از آن از سوی آمریکا و دولت های مختلف اسرائیل به فلسطینیان در سال های گذشته ارائه شده است اما آنان تمام این پیشنهادات را رد کرده و خواستار طرح هایی بهتر شده اند.

زیسر در مقاله خود نوشت: طرف فلسطینی ملاحظات زیادی در این موضوع دارد و این در حالی است که رام الله هم اکنون در حال آماده شدن برای دوران پس از ابومازن است. افرادی چون «جبریل رجوب » یا «ماجد فرج » رئیس کنونی دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان، گروه های مسلحی را برای تضمین پیروزی خود فراهم کرده اند. شخص پیروزی که در این میان از موضع ما نیز نمایندگی کند، بر اساس آراء درون صندوق های رای مشخص نخواهد شد، بلکه تعداد تفنگ های بیرون از صندوق در این ماجرا تعیین کننده است.

این کارشناس اسرائیلی ضمن اشاره به سفر مهم جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به تل آویو در هفته گذشته افزود: این سفر ارتباطی به توافق قرن نداشت بلکه به مسئله بسیار مهم برای اسرائیل مربوط می شد که همان مسئله ایران است.

با وجود تحریم های واشنگتن علیه تهران که اقتصاد ایران را به منظور جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای به شدت تحت تاثیر قرار داده است، زیسر می گوید: معلوم نیست سخنان ترامپ و تحریم های اقتصادی برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران و بیرون کردن این کشور از عراق و سوریه موثر باشد و واشنگتن برای این مسائل جوابی قانع کننده ندارد.

وی با اشاره به سخنان هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدعی شد: پوتین می خواهد ایران از سوریه خارج شود اما به تنهایی توانایی انجام این کار را نداشته و به کمک نیاز دارد.

این شرق شناس صهیونیست معتقد است پوتین از واشنگتن می خواهد توافق قرن منافع روسیه در سوریه را تضمین کند و بشار اسد را در این کشور به رسمیت شناخته و به آن کمک کند و در صورتی که چنین امری محقق شود، ایران از سوریه اخراج می شود.

زیسر معتقد است: این توافقی متفاوت از طرح صلح آمریکا معروف به توافق قرن است که هم اکنون کاخ سفید مشغول طراحی آن است. این توافق به آنها برای تحقق آسان تر ثبات منطقه ای و همچنین حل و فصل و کامل و یا توافقی حداقلی میان طرف اسرائیلی و فلسطینی کمک می کند.

کد خبر: 967017

وب گردی

وب گردی