کارنامه دستاورد دولت ها از سازندگی تا تدبیر و امید

دولت هایی که بعد از دفاع مقدس روی کار آمده اند هر کدام دارای نقاط ضعف و قوتی هستند. باید در این بین دید چه کارهایی برای پیشرفت مردم و کشور انجام داده اند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، دولت هایی که در جمهوری اسلامی ایران سر کار آمده اند همواره دارای نقاط ضعف و قوت بوده اند. بر همین اساس هم عملکرد آنها سنجیده می شود. تا به حال دوازده دولت سکان اجرایی کشور را به دست گرفته اند. مهم ترین کابینه هایی که بعد از جنگ روی کار آمده اند مربوط به آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی هستند، که هر کدام هشت سال بر سر کار بوده اند. واضح است در همین مدت زمانی که دولت هر کدام از این افراد بر سرکار بوده کارهای زیادی انجام شده که تاثیرات مثبت و یا منفی داشته است؛ اما در هفته دولت باید نگاهی به عملکرد این دولت ها از این جهت داشت که تا چه میزان توانسته اند موفقیت هایی برای جمهوری اسلامی ایران کسب کنند. اولین دولت بعد از رحلت امام سازندگی نام گرفت.

دولت پس از جنگ :

رئیسش مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که توانست در ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ با رأی اکثریت مردم اداره کشور را به دست بگیرد. آیت الله هاشمی با تغییرات در سیستم اقتصادی توانست با بهره‌گیری از منابع داخلی و خارجی و استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده ، رشد اقتصادی کشور را در یک مدت کوتاه به نرخ دو رقمی برساند.

از دیگر نقاط قوت دوره‌ی سازندگی، تلاش در جهت افزایش تعاملات بین‌المللی کشور و بازسازی و توسعه‌ی روابط با کشورهایی بود که اگر چه دوست و همراه ما نبودند، ولی غالباً در زمره‌ی دشمنان انقلاب نیز قرار نگرفتند. در این دوره، وزیر خارجه‌ی وقت، آقای علی اکبر ولایتی، تلاش و تحرک فراوانی از خود نشان داد.

اما فصل خزان دولت سازندگی فرا رسید و در سال 1376 دولت اصلاحات با رأیی 20 میلیونی کار خود را به سکانداری سید محمد خاتمی شروع کرد. کارهای زیادی در این دولت انجام شد. نرخ بیکاری در دولت اصلاحات از ۱۶ درصد در سال ۷۶ به ۴.۱۰درصد در پایان عمر دولت هشتم رسید. همچنین میانگین تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده از ۲۸۱ هزار به ۵۷۰ هزار فرصت افزایش داشت.

دولت اصلاحات :

رئیس دولت اصلاحات در سال اول ریاست جمهوری‌اش با سقوط قیمت هر بشکه نفت روبه‌رو شد و توانست نرخ تورم را حدود ۶ درصد کاهش دهد. بیشترین تورم دولت اصلاحات به سال ۷۸ بر می گردد که معادل ۲۰درصد بود. در دو سال بعد یعنی سال ۸۰ اصلاحاتی ها توانستند نرخ تورم را به ۱۱درصد برسانند.

خاتمی در دوران ۸ سال ریاستش بر قوه مجریه کشور حساب ذخیره ارزی را ایجاد کرد و در نتیجه آن هزینه های ارزی دولت را محدود کرد. به همین علت بود که توانست تورم بالایی را که از هاشمی رفسنجانی تحویل گرفته بود به خوبی کنترل کند.

دولت مهرورزی :

اما میز و صندلی های پاستور هم به این دولت وفا نکرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 جای خود را به دولت محمود احمدی نژاد داد. دولت احمدی نژاد هم در عرصه اجرایی به توفیقات زیادی دست پیدا کرد. به طور مثال در سال 91 برای نخستین بار تولید ناخالص داخلی کشور از مرز 500 میلیارد دلار فراتر رفت؛ اما جالب است بدانیم که ایران در علم هم پیشرفت هایی را داشته است.

همچنین جایگاه جهانی ایران از نظر تعداد مقالات ISI در زمینه نانو ، از رتبه 29 در سال 84 به رتبه 8 در سال 91 رسیده است.ایران به پشرفت های فرهنگی هم دست پیدا کرد. در بخش میراث جهانی ملموس یونسکو 16 اثر از ایران به ثبت رسیده که 10 پرونده از این آثار در دولتهای نهم و دهم ثبت جهانی شده است.

حجم سرمایه گذاری صنعتی محقق شده در دولت اصلاحات 16 هزار میلیارد تومان بود که در دولت احمدی نژاد به 110 هزار میلیارد تومان رسید. در عرصه تولید ناخالص داخلی دولت احمدی نژاد به دستاورد مهمی رسید.

کلید تدبیر و امید :

دولت محمود احمدی نژاد هم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 جای خود را به دولت تدبیر و امید داد. دولتی که تا کنون روند کاری آن ادامه دارد و به نتایج مثبتی هم دست پیدا کرده است. رشد اقتصادی در دولت یازدهم از منفی 6.8 درصد در سال 91 به 4.4 در سال 95 رسید. صادرات غیر نفتی ایران پس از 80 سال از واردات پیشی گرفت. طرح سلامت اجرا شد که این برنامه 50درصد هزینه های درمانی را برای بیماران کاهش داد. قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 12 تا 15 میلیارد دلار کاهش یافت.

مجموعه عملکرد دولت ها در این چند دهه همراه با فراز و نشیب هایی بوده است که می طلبد نگاه دقیق تری به آن شود. اما باید توجه کرد که هر کدام از دولت ها را مردم باید قضاوت کنند. چرا؟ چون مجموعه تصمیمات دولتی ها در نهایت روی زندگی مردم تاثیر گذاشته است و این ملت بوده اند که در طول این دوران همواره با سختی ها و دشواری های دولت ها کنار آمده و آنها را همراهی کرده اند. این موضوع نباید فراموش شود که دستاوردهای هر دولتی منوط به نوع سیاست ها و تفکراتی است که دنبال کرده اند. در هر صورت باید توجه داشت هیچ دولتی بدون حمایت مردم لحظه ی نمی تواند دوام بیاورد. پس دولت هایی که بر سرکار می آیند باید شکرگزاری نعمت حمایت مردم را با کارجهادی و پیشرفت در عرصه های مهم کشور، به جا بیاورند.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 967055

وب گردی

وب گردی