ایران میزبان مهم ترین رویداد بین المللی در حوزه پارک های علم و فناوری می شود

ایران برای اولین بار میزبان مهم ترین رویدادی است که برای نخستین بار در حوزه پارک های علمی در سطح بین المللی برگزار می شود، گفتنی است این کنفرانس از 11 تا 14 شهریور در اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خبر کوتاه بود. ایران برای اولین بار میزبان مهم ترین رویدادی است که برای نخستین بار در حوزه پارک های علمی در سطح بین المللی برگزار می شود. زمانی که سی و سومین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری(2016) در مسکو برگزار شد، ایران توانست با اخذ 73 رای از 85 رای ریخته شده به صندوق، میزبانی این کنفرانس را در سال 2018 کسب کند. گفتنی است کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری در سال 2017 به میزبانی شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

انجمن بین المللی پارک های علمی و مناطق نوآوری (IASP)، یک شبکه جهانی از پارک های علم و فناوری است که برای کمک به رشد و اثربخشی پارک های عضو، در سال 1984 تاسیس شده است. در حال حاضر حدود 400 پارک یا موسسه از 70 کشور جهان عضو این انجمن هستند.

این انجمن بین المللی از زمان تاسیس تاکنون، کنفرانس جهانی را با محوریت پارک های علم و فناوری به صورت سالانه برگزار می کند. گفتنی است سی و پنجمین کنفرانس در سال 2018، به میزبانی شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار خواهد شد. ایران برای نخستین بار میزبان این گردهمایی بین المللی در حوزه پارک های علم و فناوری خواهد بود.

این کنفرانس بزرگ‌ترین گردهمایی مدیران و کارشناسان دنیا در حوزه پارک های علم و فناوری و مهم ترین اتفاق سالانه در حوزه پارک های علمی در سطح بین المللی محسوب می شود. همچنین این کنفرانس محل طرح ایده های جدید در زمینه زیر ساخت های توسعه فناوری و اقتصادی است و رقابت شدیدی برای جذب آرای کشورهای عضو در آن وجود دارد تا بتوانند این کنفرانس را برگزار کنند. در این کنفرانس، شانس حضور در نهاد های تصمیم گیر در حوزه علم و فناوری افزایش پیدا می کند. همچنین صاحب نظران با یکیدیگر و شبکه سازی نت ورتینگ نیز آشنا می شوند.

شورای راهبردی کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری، شامل 17 نفر از 5 قاره جهان شامل کشور های اسپانیا، سوئد، برزیل، چین، آفریقای جنوبی، فرانسه، مراکش و ایران است. این کنفرانس از 11 تا 14 شهریور ماه سال جاری، توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مهمانسرای عباسی برگزار خواهد شد. از جمله حامیان اصلی این کنفرانس می توان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری و شهرداری اصفهان اشاره کرد، همچنین حامیان خارجی این کنفرانس، شرکت caratuja اسپانیا، ATLANPOLE فرانسه و TUSPark چین هستند.

در این کنفرانس 500 شرکت کننده داخلی و خارجی از 50 کشور دنیا شرکت می کنند. موضوع اصلی کنفرانس،» به سوی شهرها و جوامع پایدار، پرورش و ترویج اکوسیستم های نوآوری» است.

این کنفرانس جهانی، 4 محور اصلی و 7 محور فرعی مقاله دارد. از جمله عناوین محورهای اصلی می توان به شهرها، پارک های علم و فناوری و مناطق نوآوری (چالش ها و استراتژی ها)؛ ابزارها و عملکرد جدید برای شهرها و مناطق نوآوری؛ چالش های جوامع و شهرها و نقش پارک های علم و فناوری برای غلبه بر چالش ها از طریق نوآوری اجتماعی؛ کار آفرینی برای رشد و پایداری در پارک های علم و فناوری و مناطق نوآوری اشاره کرد.

عناوین محورهای فرعی این کنفرانس، شامل نوآوری باز و چالش های پیش روی شهرها؛ بازسازی ساختارهای قدیمی برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان؛ تاثیر پارک های علم و فناوری و مناطق نوآوری در شکل گیری شهرهای مولد و بهره ور؛ هم‌پیمانان جهانی در روند بین المللی سازی؛ چگونگی جذب نخبگان در شهرها، پارک های علم و فناوری و مناطق نوآوری؛ عملکرد و فعالیت شرکت های مستقر در پارک های فناوری در رویارویی با چالش ها و نقاط قوت توسعه پایدار اشاره کرد.

کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری در سال 2018، 158 خلاصه مقاله از 29 کشور دنیا دریافت کرده که تعداد آن، از 10 کنفرانس اخیر IASP بیشتر است، تعداد این مقالات در کنفرانس های استانبول و مسکو به ترتیب 134 و 113 بوده است. از جمله برنامه های جانبی این کنفرانس می توان به سمینار یک روزه مدیریت پارک های علم و فناوری، جلسات مذاکره دوجانبه، نمایشگاه جانبی از پارک های علم و فناوری داخلی و خارجی و رویدادهای فرهنگی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967074

وب گردی

وب گردی