عراقچی: نمی‌توان آمریکا را در دادگاه مجبور به اجرای احکام کرد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: چیدمان حقوق بین‌الملل بگونه‌ای است که نمی‌توان کشوری مثل آمریکا را در دادگاه محکوم و مجبور به اجرای احکام کرد؛ اما فشارهای ناشی از آن موثر خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه اصول جمهوری اسلامی در روابط خارجی ثابت بوده و هست و در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های ملی و انقلاب اسلامی نشأت می گیرد، اظهار داشت: همواره در پی تامین منافع ملی هستیم و طبیعی است که در شرایط مختلف زمانی، رفتارهای مختلفی اتخاذ می‌کنیم ولی از مسیر اصلی خارج نخواهیم شد.

وی با اشاره به شرایط جدید ایجاد شده بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: این روند اقتضا می‌کند ما نیز رفتار خود را با شرایط جدید تنظیم کنیم.

عراقچی همچنین قدرت گرفتن ایران در عرصه های بین المللی و منطقه ای را از نتایج برجام خواند و تصریح کرد: این نکته بسیار مهم است که بدانیم فشارهای وارده از سوی آمریکا، به دلیل قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران است و اگر قوی نبودیم، دلیلی برای اعمال این فشارها بر ما وجود نداشت.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: همانطور که در گذشته مقابله کرده ایم، امروز هم قدرتمندانه ایستاده ایم، ضمن اینکه به الگوهای رفتاری و تاکتیک و سیاست های جدید نیازمندیم و همه این ها طراحی شده و با همین قدرت نسبت به حرکت مسیر خود اقدام خواهیم کرد.

عراقچی با اعلام اینکه سیاست ها و تاکتیک های داخلی با شرایط روز تغییر می کند، یادآور شد: در مقطعی با سیاستی خاص وارد مذاکرات شدیم؛ در مقطع فعلی نیز باید سیاست های خود را با فشارهایی که آمریکا مجددا وارد می کند، تنظیم کنیم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری در دیدار سفرا و مسئولان وزارت خارجه اظهار داشت: سیاست ما با شرق و غرب همه جانبه است؛ به جز یکی دو کشور معدود، با همه کشورها در تعامل هستیم و تصور می کنیم خنثی کردن تلاش های آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران، اقتضا می کند ما نیز یک حرکت جهانی علیه سیاست های آمریکا اتخاذ و تعاملات ویژه ای را با مجموع کشورهای دنیا برقرار کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: به استناد توافقات دهه ۵۰ میلادی با آمریکا، شکایتی علیه این کشور به دادگاه بین المللی لاهه انجام گرفته و براساس آن توافق، اعمال مجدد تحریم‌ها خلاف قانون است.

وی افزود: دادگاه لاهه ابتدا باید صلاحیت خود را تشخیص داده و بعد وارد محتوا شود. این پروسه طولانی خواهد بود و در نهایت هر تصمیمی گرفته شود، از منظر حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما با این منطق وارد نشدیم که حتما در دادگاه لاهه اثبات محکومیت آمریکا را بگیریم و بعد آمریکا مجبور به حرکت شود؛ در حقیقت این اقدام ما برای نمایاندن حقانیت جمهوری اسلامی ایران به جامعه بین الملل است و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر به تعهدات خود پایبند بوده و طرف خلاف کار و بدعهد، آمریکاست.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه این پروسه را منجر به فشاری سیاسی و روانی بر آمریکا دانست و افزود: چیدمان حقوق بین‌الملل بگونه‌ای است که نمی‌توان کشوری مثل آمریکا را در دادگاه محکوم و مجبور به اجرای احکام کرد؛ اما فشارهای ناشی از آن موثر خواهد بود.

وی اظهار داشت: آمریکا هجمه جدیدی را آغاز کرده و ما هم باید هجمه ای را در مقابل آن شروع و مقاومت کنیم تا از دور جدید فشارها عبور کنیم؛ من مطمئن هستم که چنین خواهد شد؛ اگر انسجام داخلی خود را همچون گذشته حفظ کنیم.

عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست ما تمرکز بر همه مناطق جغرافیایی بوده و منافع ملی خود را ملاک قرار می‌دهیم و در هر گوشه دنیا، به دنبال منافع ملی خود خواهیم بود و سعی می‌کنیم این منافع را تامین کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 967111

وب گردی

وب گردی