شرکت های بیمه مشتریان را اعتبارسنجی کنند

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران خواستار اجرای آزمایشی طرح اعتبارسنجی مشتریان صنعت بیمه در شرکت های بیمه شد تا بیمه نامه مشتریان پرریسک و بدسابقه با نرخ های بالاتری صادر شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از سندیکای بیمه گران، سیدمحمد علیپور در نشست کارگروه تخصصی مالی این تشکل بیمه ای، بر تجهیز شرکت های بیمه به سامانه رتبه بندی اعتباری ایران تاکید کرد.

او از مدیران مالی شرکت های بیمه که در این کارگروه حضور داشتند، خواست با بررسی عملکرد و چگونگی کارکرد این سامانه با آن آشنا شده و چگونگی امکان بهره برداری از آن در صنعت بیمه را بررسی کنند.

«محمد جلیلی» مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری ایران نیز در این نشست به تشریح چگونگی عملکرد سامانه «توانم» (توان اعتباری من) پرداخت و گفت: این سامانه با حمایت وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی فعالیت می کند.

او ادامه داد: در اغلب کشورهای دنیا، نرخ تسهیلات شناور و متغیر است و بانک به مشتری پرریسک و بدسابقه وام را با نرخ بالاتر اعطا می‌کند و در مقابل مشتری کم‌ریسک و دارای کارنامه اعتباری مثبت، وام را با نرخ کمتری دریافت می کند و حتی به مشتری با ریسک خیلی بالا و خارج از چارچوب وام نمی‌دهد.

به گفته جلیلی، اگر مکانیزمی نباشد که مشتریان خوب و بد و خوش‌حساب و بدحساب تفکیک شوند، آنگاه بانک ها براساس نرخ میانگین، به همه مشتریان یک وام با نرخ کاملا یکسان پرداخت می کنند.

او افزود: در صنعت بیمه نیز به همین گونه است و در ایران وضعیت مشتری کم‌ریسک و مشتری پرریسک در میزان پرداخت حق بیمه یکسان است و به علت نبود اطلاعات، محاسبه ریسک به صورت میانگین محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری ایران افزود: در دنیا رایج است که بیمه گران با اتکا به شفافیت و اطلاعات کافی در مراکز بیمه ای، بین مشتری کم‌ ریسک و پرریسک تفاوت قائل شوند که مشتری پرریسک حق بیمه ‌نامه بیشتری پرداخت می کند و مشتری کم ریسک به علت کم خطر بودنش، کمتر هزینه بیمه می دهد و از مزایای خوش حسابی برخوردار می شود.

او یادآور شد که رعایت نکردن استاندارهای جهانی و نبود اطلاعات کافی و ساختار شفافیت سبب شده ضریب نفوذ صنعت بیمه در ایران رشد قابل قبولی نداشته باشد.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران نیز در این نشست پیشنهاد کرد که شرکت های بیمه به طور آزمایشی در مدتی معلوم با این سامانه همکاری کنند تا در صورت رضایت و برآورده شدن خواسته شرکت ها، نسبت به برنامه ریزی برای همکاری دائم اقدام شود.

سامانه گزارشگری اعتباری و اعتبارسنجی بانکی که در دنیا با عنوان اعتبارسنجی شناخته می شود، بر پایه تسهیم اطلاعات و مشارکت سازمان هایی که اطلاعاتی از وضعیت اعتباری اشخاص (حقیقی یا حقوقی) دارند، شکل می گیرد. اعضای این سامانه باید بر اساس استاندارد مشخصی، اطلاعات اعتباری افراد و مشتریان را در قالب پایگاه داده ای منسجم ذخیره کنند تا دیگر اعضا بتوانند با تعریف دسترسی خاصی، از این اطلاعات بهره مند شوند.
اجرای چنین سازوکاری بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات میسر نیست و سرعت، دقت و امنیت از شاخص های اصلی این سامانه محسوب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 967176

وب گردی

وب گردی