سیری در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان، روز گذشته در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین المللی ایسکانیوز، «استیضاح روحانی» عنوان مقاله ای است که روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان به قلم «مصطفی فحص» آن را به رشته تحریر در آورده است. نویسنده اعتقاد دارد که دولت روحانی از سوی مخالفان محافظه کارش به علت ناتوانی در مقابله با تحریم ها در معرض استیضاح قرار دارد. وی می نویسد: « به نظر می رسد اقدامات ترامپ علیه ایران به نفع جریان محافظه کار ایران بوده است. طرف های ایرانی – آمریکایی که تمایل به دست یابی به تفاهم میان دو کشور دارند معتقد بودند که این تفاهم نامه در فضایی که در جامعه بین المللی درگیری های زیادی وجود داشته و جناح افراط گرا در هر دو کشوربه دنبال جنگ هستند می توانست صلح و آرامش را با خود به همراه داشته باشد. در همین زمینه باید گفت که اقدامات جناح افراط گرا در آمریکا علیه روحانی با جناح محافظه کار افراط گرا در داخل ایران هماهنگی دارد و این جناح در داخل ایران به دنبال بهانه ای خارجی است تا اهداف داخلی اش را علیه دولت عملی نماید. این جناح مسئولیت وضعیت اقتصادی و مالی کنونی ایران را بر عهده روحانی می داند که نتیجه ناکارا آمدی عملکرد وزرایش در مقابله با تحریم هاست.»

روزنامه «الخلیج» امارات هم در یادداشتی باعنوان «بی ثباتی سیاست آمریکا در خاورمیانه» به قلم «عاطف الغمری» سیاست های جدید آمریکا و ترامپ را در منطقه به علت اینکه وی برخلاف شعارهایش عمل نموده است بی ثبات خواند. نویسنده علت اصلی این بی ثباتی را هم در به کارگیری ترامپ در ریاست جمهوری اش از افراد وابسته به اسراییل و تندروی در حمایت از آن ها می داند. وی در این خصوص می نویسد: «در استراتژی جدید آمریکا مفهومی به نام ثبات منطقه ای وجود ندارد. این در حالی است که از مطالبات مردم منطقه بعد از جنگ سرد شکل گیری ثبات بوده است. در ابتدای روی کار آمدن ترامپ، وی از مبارزه با تروریسم و پایان بخشیدن به نزاع میان اسرائیلی ها با فلسطینی ها سخن به میان آورد که در آن حقوق فلسطینی ها درنظر گرفته شده باشد. اما اقدامات وی با تناقضات بسیار زیادی در مواضع سیاسی اش همراه بوده است. از مصادیق این تناقض، به کار گیری متعصبان به اسرائیل درمناصبی مانند معاون رئیس جمهور، وزیرامورخارجه، مشاور امنیت ملی آمریکا و شخصیت های تندوری اسرائیلی مانند کوشنرمی باشد.»

روزنامه «الاهرام» مصر در یادداشتی به قلم «احمد عبد التواب» با عنوان«آیا قطر علیه آمریکا سرکشی می کند» منتشر نموده و درآن به رویکرد قطر در قبال آمریکا و همراهی با ایران اشاره داشته است. نگارنده می نویسند: «از ظواهر پیداست که قطر به دنبال آن است تا سیاست های مستقلی از آمریکا درپیش بگیرد و ترکیه نیز در این زمینه قطر را در اتخاذ سیاست های ضد ترامپ کمک می کند و یا اینکه قطر تفاهم نامه های تجاری و امنیتی با ایران منعقد می کند که با سیاست های واشنگتن مبنی بر تحمیل تحریم کشورها در صورت نپذیرفتن تحریم های آمریکا علیه ایران درتضاد است. باید متذکر شد که آمریکا به رغم اینکه به طور آشکار علیه طالبان و حماس می جنگند اما به قطر اجازه داده است تا این دو جریان در این کشور حضور و دفتر داشته باشند و میزبان آن ها باشد. برخی از مسئولان آمریکایی اعتقاد دارند که آمریکا سیاست های تناقض آمیزی را درپیش گرفته است. با دشمن دشمنانش باب گفت وگو را بازنگه می دارد تا کشوری مورد اطمینانش باشد و قطر هم از این منظر دارای شرایط مطلوبی باشد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 967185

وب گردی

وب گردی