با این روش، آفت کش ها دقیقا به هدف می رسند

محققان، روش جدیدی برای رساندن متعادل آفت‌کش‌ها به هدف، ابداع کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، ممکن است کشاورزان بتوانند با استفاده از یک صفحه توری ساده، میزان آفت‌کش‌های مورد استفاده خود را کاهش دهند.

بر اسای گزارش ام.آی.تی‌ نیوز، هنگام پاشیدن آفت‌کش‌ها روی یک سطح یا محصولات، تفاوت بسیاری میان اندازه قطرات آفت‌کش وجود دارد. قطرات درشت‌تر، کمتر با باد همراه می‌شوند و می‌توانند ضربه‌های دقیق‌تری به هدف بزنند اما قطرات کوچکتر، هنگام فرود، بیشتر از چسبیدن به هدف، به پرش تمایل دارند.

گروهی از پژوهشگران ام.آی.تی، روشی برای تعادل بخشیدن به این ویژگی‌ها و اتصال قطره‌ها به سطح یافته‌اند. آنها یک شبکه توری را میان اسپری و هدف قرار دادند تا قطرات را در اندازه‌ یک هزارم ایجاد کنند.

تمرکز این پژوهش، بر رسیدن قطرات به سطح در نخستین جایگاه است. "کریپا واراناسی"(Kripa Varanasi)، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه ام.آی.تی گفت: معمولا کمتر از پنج درصد مایعات اسپری‌شده، به هدف مورد نظر می‌چسبند. از 95 درصد قطرات باقیمانده، نیمی از بین می‌روند و هرگز به هدف نمی‌رسند و نیم دیگر، دفع می‌شوند.

پژوهشگران ام.آی.تی ادعا می‌کنند کشاورز می‌تواند پس از قرار دادن شبکه توری در بالای محصولات کشاورزی، به سادگی یک اسپری‌کننده جایگزین که حتی در هنگام وزش باد، قطرات بزرگتری تولید می‌کند، به کار ببرد. سپس، می‌توان قطرات آفت‌کش را هنگام رسیدن به محصولات، به اندازه مورد نظر درآورد و امکان رسیدن آنها به محصول را افزایش داد.

یافته‌های این پژوهش، در مجله " Physical Review Fluids" به چاپ رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 967206

وب گردی

وب گردی