طلوع ماه غدیر/حاضران این پیام را به غایبان برسانند

اسلام از ابتدا که آیات وحی در غار حرا بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد همواره با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده است. در دل تمامی این فراز و نشیب ها همیشه اتفاقاتی رخ داده که تاثیرات زیادی بر روی روند تاریخ اسلام داشته است.

به گزارش ایسکانیوز مجید فاضلی روزنامه نگار در این یادداشت می نویسد: بر همین اساس وقتی با نگاهی تاریخی به اسلام می نگریم متوجه بسیاری از وقایعی می شویم که در بطن خود حقایق زیادی را دارا هستند و از مهم ترین وقایع تاریخ اسلام عید غدیر خم است.

این عید در دل خود پیام مهمی دارد که باید به آن پی برد برای همین هم باید رجوعی تاریخی به واقعه غدیر خم داشت. واقعه غدیرخم برمی گردد به سال دهم هجری قمری؛ زمانی که پیامبر کار مهمی را انجام داد. البته طبق آیه تبلیغ که می فرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» ( ۶۷ / مائده). «اى پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. بی گمان، خدا گروه کافران را هدایت نمى‌کند»، بنابر این معلوم می شود این کار مهم اگر انجام نمی شد رسالت پیامبر اسلام به هدف اصلی خود نمی رسید.
پس پیامبر اسلام(ص) در آخرین حجشان هنگام بازگشت در منطقه غدیر خم همه مسلمانانی که با خود به حج آمده بودند را جمع کرد تا این امر مهم را ابلاغ کند. امر مهمی که در این روز صورت گرفت ابلاغ و رساندن پیام ولایت و امامت حضرت علی(ع) به مسلمانان بود. درست بعد از این اقدام بود که آیه اکمال دین نازل شد. در این آیه خداوند می فرمایند: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» (3/ مائده). «امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم.»
اما این واقعه پیام مهمی را با خود داشت. پیامبر گرامی اسلام در روز 18 ذی الحجه سال دهم هجری قمری وقتی همه مردم اطرافشان جمع شده بودند بر بالای تل بلندی دست علی را بلند کردند و فرمودند: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین‌ هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمودند: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌گذارد. »سپس خطاب به مردم فرمودند: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند».
قسمت مربوط به ولایت امیرالمومنین (ع) توسط 110 نفر از صحابه نقل شده و 84 نفر از تابعین هم به صورت متواتر نقل کرده‌اند. در همین روز بود که سیل عظیمی از مسلمانان با رویی گشاده به امیرالمومنین(ع) رسیدن به چنین جایگاهی را تبریک گفتند و پیمان یاری و وفا با امام اول شیعیان بستند.
از این واقعه به بعد روزی که امیرالمومنین توسط پیامبر به جانشینی برگزیده شد به نام عید غدیر غم نامگذاری شد. عیدی که بیش از 50 نام به اسامی عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)، عید اهل بیت محمد(ص)، اشرف الاعیاد (والاترین عید) را دارا است که همگی نشان از اهمیت چنین روزی دارد. همین واقعه بعدها توسط علمای تشیع تشریح و تبیین شد.

علامه امینی از افرادی بود که 20 جلد کتاب با نام الغدیر در خصوص واقعه غدیر نوشته است.او با این کار خدمت شایانی به دین اسلام کرده است.
این عید بزرگ یادآور واقعه مهمی است که به اندازه رسالت پیامبر اهمیت دارد. این امر همان مبحث مهم امامت است که در آیات و روایات اسلامی بسیار بر روی آن تاکید شده است. این اهمیت تا جایی است که اگر کسی امام زمانش را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است. پس مبحث به این مهمی نگاه دقیق تری را می طلبد. اما نباید فراموش کرد که اهل بیت در این روز خوش حالی خود را ابراز می داشتند و همگی را سفارش به اعمال نیک در این روز می کردند.

پیروان واقعی اهل هم باید مثل ایشان در این روز شاد باشند و از اعمالی که ذکر شده غافل نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 967231

وب گردی

وب گردی