دانشجویان دانشگاه اسلام آباد غرب برای ادامه تحصیل، راهی کرمانشاه می شوند

مشکلات صنفی در دانشکده اسلام‌آباد غرب تا جایی پیش رفت که دانشجویان عطای آن را به لقایش بخشیدند و تصمیم گرفتند در دانشگاه‌های کرمانشاه به‌صورت مهمان ادامه تحصیل دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، مطالبات صنفی دانشجویان دانشگاه اسلام‌آباد غرب از دانشکده‌های اقماری دانشگاه رازی کرمانشاه به خداحافظی آنها از این دانشکده ختم شد. بیش از ۲۰۰ دانشجو تصمیم گرفتند این دانشگاه را ترک و برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های کرمانشاه نقل‌ مکان کنند.

ماجرا از مدت‌ها قبل آغاز شد؛ از زمانی که دانشجویان به وضعیت دانشکده اعتراض کردند و معتقد بودند که شرایط دانشکده در شأن دانشجویان نیست.

این دانشکده یکی از دانشکده‌های اقماری دانشگاه رازی است که از سال ۱۳۹۰تأسیس شده و بدون هیچ امکاناتی شروع به پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف کرده است. امکانات رفاهی دانشجویان در این دانشگاه به‌شدت کم است و به گفته بسیاری از دانشجویان انقدر اوضاع در این دانشگاه وخیم بود که دانشجویان در سال‌های ابتدایی با وانت جابه‌جا می‌شدند.

وضعیت خوابگاه‌ها نیز از مواردی بود که دانشجویان به شدت نسبت به آن اعتراض داشتند و این در کنار شرایط نامناسب دانشگاه که مدرسه‌ای مخروبه و قدیمی که عمر بالای ۵۰ سال داشت، شرایط را برای دانشجویان به‌شدت غیرقابل‌تحمل کرده بود.

یک فعال دانشجویی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: برای حل مشکلات دانشگاه بارها به مسئولان اعتراض کردیم و آنها هر بار وعده دادند که مشکلات برطرف می‌شود اما هیچ وعده‌ای محقق نشد. نخست دانشجویان اعتصاب کردند و در کلاس‌ها شرکت نکردند، با این امید که اعتصابات موجب پیگیری مشکلات توسط مسئولان شود و دانشجویان با آرامش خاطر به برگزاری امتحانات بپردازند.

این دانشجوی دانشکده اسلام‌آباد غرب گفت: اما این ماجرا به همین‌جا فیصله پیدا نکرد و وقتی دانشجویان متوجه شدند هیچ‌کدام از مسئولان قصد حل مشکلات را ندارند، تصمیم گرفتند به‌صورت گروهی امتحانات را تحریم کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان در امتحانات شرکت نکردند ادامه داد: باوجود بحران در دانشگاه و عدم حضور دانشجویان در امتحانات، بازهم مسئولان سکوت کردند و اقدامی برای حل مشکلات دانشجویان این دانشکده صورت نگرفت.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: پس از پایان امتحانات، عده‌ای تلاش کردند ماجرا را سیاسی جلوه داده و به دانشجویان برچسب سیاسی بزنند اما در این مسیر نیز موفق نشدند.

وی در ادامه اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که در این دانشکده به وجود آمد، وزارت علوم اسم دانشکده و لیست رشته‌هایی که در این دانشکده ارائه‌شده بود را از کنکور سراسری حذف کرد و این نشان داد که مسئولان وزارت علوم از شرایط بد دانشکده اسلام‌آباد آگاهی پیدا کردند.

دانشجوی دانشکده اسلام‌آباد غرب ادامه داد: اما در این میان بحث مشروط شدن دانشجویان مطرح شد که دانشجویان را نگران می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: بار دیگر بین مسئولان دانشگاه، مسئولان استانداری و مسئولان محلی جلساتی برگزار شد، وعده‌هایی نیز مقرر شد از جمله اینکه؛ مسئولان محلی تمام امکانات صنفی اعم از ساختمان دانشکده خوابگاه، کارگاه‌ها و ... را در شهرستان اسلام‌آباد تا قبل از شروع ترم جدید و پایان مردادماه فراهم کنند و مسئولان دانشگاه هم متعهد شدند که در صورت فراهم شدن این امکانات تمامی امکانات آموزشی را تأمین کنند و هم‌زمان استارت پروژه ساخت زمین دانشکده نیز زده شود؛ در غیر این صورت دانشگاه موظف به انتقال دانشجویان به دانشگاه مرکز است.

این دانشجو ادامه داد: اما باگذشت دو ماه از این جلسه، هیچ‌کدام از تعهدات مسئولان محلی عملی نشد و در عوض آن‌ها دانشگاه را تهدیدکرده‌اند که اگر این دانشکده را به مرکز انتقال دهند، با برخورد مردم شهرستان مواجه خواهند شد.

این دانشجو ادامه داد: با این درگیری‌ها بین مسئولان دانشگاه و مسئولان شهری تنها دانشجویان متضرر می‌شدند و گره‌ای از مشکلات بیش از ۲۰۰ دانشجویی که به شرایط این دانشگاه اعتراض داشتند، باز نشد اما با این‌وجود دانشجویان بر سر مواضع خود پافشاری می‌کردند و معتقد بودند دانشجویان نمی‌توانند شرایط این دانشکده را تحمل کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی دانشجویان به‌صورت فردی باید به دانشگاه رازی مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند، ادامه داد: پیش‌ازاین قرار بود لیست دانشجویان متقاضی، آماده و به‌صورت یکجا به دانشگاه مقصد ارجاع داده شود، اما دوباره دانشگاه رازی اعلام کرد این درخواست‌ها باید به‌صورت فردی توسط دانشجویان صورت گیرد.

این فعال دانشجویی، با اشاره به اینکه این کار کاملاً قانونی در حال اجرا است تصریح کرد: اما موضوعی دیگری در این میان مطرح‌شده است این است که دانشگاه رازی قصد دارد که از دانشجویان میهمان پول دریافت کند و این مسئله دوباره دانشجویان را با چالش روبرو می‌کند، زیرا به دلیل امکانات کم دانشکده اقماری دانشگاه رازی این اتفاق در حال رخ دادن است و دانشجویان معتقدند دریافت پول از دانشجویان غیرقانونی است.

کد خبر: 967240

وب گردی

وب گردی