زارعی: درگیری نظامی با ایران، جایی در استراتژی آمریکا ندارد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در جمع بندی استراتژیک فرماندهان نظامی آمریکا هیچ جایی برای درگیری نظامی با ایران وجود ندارد.

سعد الله زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در واکنش به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که خلیج فارس در اختیار ایران نیست، اظهار داشت: این اظهارات از تاثیر تهدید ایران مبنی بر این که اگر ممانعتی برای صادرات نفت ایران اعمال شود هیچ کشوری در منطقه قادر به صدور نفت نیست، نشات می گیرد.

وی افزود: وزیر خارجه آمریکا، در واقع تلاش می کند تا اثر روانی این تهدید ایران را خنثی کند و این درحالی است که همه کشورها این را می دانند که تنگه هرمز به سادگی از سوی ایران قابل کنترل است. حتی کشوری مانند جیبوتی نیز قادر به بستن تنگه باب المندب است و در این راستا هیچ مشکلی ندارد.

زارعی ادامه داد: بستن یک تنگه به معنی پر کردن آن با خاک نیست بلکه به معنی ناامن کردن آن است؛ اگر تنگه ای ناامن باشد امکان تردد در آن به صفر خواهد رسید.

این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره این که آیا آمریکا می تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند گفت: پاسخ این سوال را باید در مراودات ایران با کشورهایی مانند چین، ژاپن، ترکیه، هند و... جست و جو کرد و باید دید که آیا این کشورها تمایل دارند خرید نفت از ایران به صفر برسانند یا خیر؟!

وی تاکید کرد: مسلم است که پاسخ این سوال منفی است؛ آمریکایی ها مانند جوانی که قرص روان گردان مصرف کرده باشد خیال می کنند که جهان در شرایط سال 1970 قرار دارد که آن ها بتوانند به وسیله جهان دو قطبی و برتری که بر دیگر کشورها دارند، دست به اقدامات زورگویانه بزنند.

زارعی با بیان این که آمریکا قادر به کنترل کردن مکزیک هم نیست خاطر نشان کرد: آمریکایی ها سال هاست تلاش می کنند که حکومت ونزوئلا را از میان ببرند و یک رژیم آمریکایی را بر سرکار بیاورند اما ملت ونزوئلا استقلال خود را در برابر آمریکا حفظ کرده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با تاکید بر این که آمریکایی ها حتی توهم درگیری با ایران را ندارند اذعان داشت: در جمع بندی استراتژیک فرماندهان نظامی آمریکا هیچ جایی برای درگیری نظامی با ایران وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967416

وب گردی

وب گردی